Ez a weboldal már nincs optimalizálva a(z) Mozilla 5.0 böngészőre.
A weboldal tartalmában vagy egyes funkcióinak működésében hibákat tapasztalhat.
A legjobb élményért kérjük használja az alábbi böngészők egyikét:
Ez mindkettőjük fejlődése szempontjából jó. Íme, néhány játék, ami kipróbálható, és a tudnivalók arról, hogy ezek miben segíthetnek.
Régi, de jó. A kukucska játék a családban betöltött szerep érzetét adja az óvodáskorú gyermeknek, miközben ez mindkettőjük számára szórakoztató. “Idősebb gyermeke azt mondhatja, nézd, megnevettettem a kisbabát” mondja Linda Blair klinikai pszichológus, aki családokkal dolgozik. Feltétlenül mondjuk meg az idősebbnek, hogy sok szemkontaktust tartson a kisöccsével vagy a kishúgával.
Ültessük a kisbabát a nyugágyába, hangosítsuk fel a zenét, és táncoltassuk a járni tanuló gyermeket! A legkisebb majd élvezettel figyeli a bátyját vagy a nővérét. Ez még arra is ösztönözheti a nagyobbik gyermeket, hogy ugrándozni próbáljon.
Ha a kisbaba ágya fölött mobil körfogó van felakasztva, mondjuk meg a járni tanuló kisgyermekünknek, vagy óvodáskorú gyermekünknek, hogy az ő feladata ennek forgatása, ha a kisbaba ébren van, és serkentést igényel. “Ennek nézése segíti a kisbaba szem-koordinációját, és az idősebb gyermek élvezni fogja a figyelemfelkeltést,” mondja Linda, a Születési Rend szerzője (Piatkus).
Vegyük rá idősebb gyermekünket, hogy válasszon ki családi fotókat kinyomtatásra. Ezeket akasszuk rá a kisbab ágya fölötti mobil körforgóra, és beszélgessünk a fiú- vagy lánytestvérrel arról, hogy ki kicsoda.
Adjunk megbízást idősebb gyermekünknek a házban található különböző tárgyak gyűjtésére, hogy azokat megmutathassák a kisbabának. A kisbabák szeretnek megérinteni bármit, ami élénk színű, vagy durva szövésű, így például a fürdőlepedő, plüssállat, vagy a vatta mind jól működik. Az óvodáskorú gyermek mindezt a testvérének való segítségnyújtásként éli meg, és mindketten szórakoznak is.
Igen, ők tudnak együtt építeni – nos, úgy ahogy! Miközben a kisbaba a nyugágyában ül az idősebb gyermek mellett, arra biztathatjuk a gyermeket, hogy vonja be testvérét egy építő játékba. “Kérjük meg az óvodáskorú gyermeket, hogy nyújtson át a kisbabának egy építőkockát, hogy azt nézegesse, miközben építik a tornyot,” mondja Linda. “Így az idősebb gyermek fontosak érzi magát, mert megörvendeztette fiú- vagy lánytestvérét.”
“Ezen kívül jól is érzi magát – rájön, hogy mennyivel ügyesebb a tornyok építésében, mint fiú- vagy lánytestvére.“
A kisbaba szeretni fogja a csörgő rázását, és az új hangok felfedezését. Tegyük tehát a tevékenységet mulatságosabbá az óvodáskorú gyermeknek oly módon, hogy megkérjük őt, készítsen egyet a kisöccsének vagy kishúgának. Egyszerűen csak tegyünk rizst egy üres, tiszta műanyag palackba, és díszítsük fel bármivel, ami izgatja a gyermek fantáziáját. Természetesen zárjuk le biztonságosan a palack kupakját.
Az olvasás az összekapcsolódás nagyszerű módja, ezért kérjük meg óvodáskorú gyermekünket, hogy olvasson a kisbabának, amikor itt az ideje egy könyv együttes olvasásának. “Emlékeztethetjük az idősebb gyermeket, hogy ne lapozzon túl gyorsan, a kisbabának legyen ideje a képek nézésére,” mondja Linda.“ A mesemondásba való ily módon történő bevonás megtanítja az idősebb gyermeket arra, hogy valaki más szemszögéből nézze az életet.”
Ha a könyv egy gyermekdalt tartalmaz, az óvodáskorú gyermek megpróbálhatja a szavak eléneklését – ez nagyszerű módja a kisbaba nyelvi és kommunikációs képességeinek építésére. És ez azt mutatja, hogy soha sem túl korai az együttes játék elkezdése!