Tippek és tanácsok Marha, sertés, csirke vagy lazac. Melyik a legegészségesebb?

Természetesen a hús minősége nagyban függ az állat tenyésztésének és tartásának módjától és a feldolgozás körülményeitől. Egy másik fontos tényező, hogy hogyan készítjük el és milyen gyakran fogyasztjuk. Legyen a kedvenc ételünk a csirkecomb vagy a csirkemell, marhahús vagy lazac - mindegyiknek megvannak az előnyei és hátrányai.

A halak kalóriatartalma például általában alacsonyabb, mint a vörös húsoké, viszont potenciálisan több higanyt tartalmazhatnak, mint más típusú húsok. A puhatestűek, például a rák, a homár vagy a garnélarák amellett, hogy egészséges, kifejezetten magas koleszterin tartalommal rendelkezik. Ráadásul a tenyésztett halak tízszer több rákkeltő anyagot tartalmazhatnak, mint a vadon élő társaik.

Minden hús nagyon jó fehérjeforrás, ráadásul a tenger gyümölcsei például tartalmazzák az egészséges omega-3 zsírsavak nagyrészét, alacsony telített zsírtartalom mellett.


Vörös húsok. Jók vagy rosszak?

Ha vérszegények vagyunk, a vörös hús orvosolhatja a problémánkat, ugyanis nagy mennyiségű vasat tartalmaz, amely jobban felszívódik, mint a növényi alapú vas. Bátran illesszük be a  marhahúst étrendünkbe, mert ennek a legmagasabb a vastartalma.

Egy átlagos 150 grammos marhahús fedezi az ajánlott napi vasszükséglet 25% -át, 200 gramm steak pedig 30% -át. A jó felszívódás érdekében nyers zöldségeket (a C-vitamin miatt) ideális fogyasztani mellé. Ezenkívül a vörös hús tartalmaz cinket, szelént és a B csoport vitaminjait.

A vérszegénységgel küzdők minden bizonnyal élvezni fognak egy steak salátát fűszeres kenyérrel. A marhahús mellett a tojás szintén kiváló minőségű fehérjéket tartalmaz. Egy belőlük készített étel elősegíti a szervezetünk megfelelő működését a B- vitaminoknak és a rengeteg vasnak köszönhetően. A marhahúsnak számos egészségügyi előnye van, másrészt viszont a vastagbelet igencsak megterheli. A legjobban akkor járunk el, ha a vörös húst zöldségekkel együtt fogyasztjuk, ezek együttes erővel tisztítják meg a szervezetünket.




Sertésborda, a nagy kedvenc

Nincs olyan család, ahol legalább egy ember ne imádná ezt a szép szelet húst, ami a sertés hátának, gerinc melletti részén található. A sertésbordát leggyakrabban egészben sütik meg és nagyon gazdag fehérjében, káliumban és nátriumban. Ellenállhatatlan íze miatt nagyon népszerű, de mivel nem túl sovány, csak kis mértékben ajánlott fogyasztani.


Miért jobb a csirke és a hal, mint a vörös húsok? 

A vörös hús - a marha-, sertés- és bárányhús - telítettebb zsírokkal rendelkezik, mint a baromfi, hal vagy éppen a hüvelyesek. A telített és transzzsírsavak növelik a vér koleszterinszintjét, és vele együtt a szív-, és érrendszeri megbetegedések egyik legfőbb okozója lehet.

Másrészt a lazachús például nagyszerűen hat az egészségünkre. A halakban és az egyes növényi fehérjékben található omega-3 zsírsavak segítenek nekünk elkerülni a szívbetegséget, ugyanakkor megakadályozhatják a stroke-ot is.


Tippek azoknak, akik nem tudják hús nélkül elképzelni az életüket, de szabályozni szeretnék húsfogyasztásukat:

  1. Próbálja korlátozni a húsfogyasztás mennyiségét és törekedjen egy egészségesebb elkészítési mód kiválasztására. 
  2. Válasszon kevésbé zsíros húsokat, például csirkemellet. 
  3. A húsból főzés közben eltávozó zsírokat öntse le az ételről.
  4. Minimalizálja az olyan zsíros, előre feldolgozott vörös húsok fogyasztását, mint például a szalonna, bacon, sonka, kolbász.
  5. Ha fogyni szeretne, vagy valamilyen szívproblémája van, ügyeljen a zsíros húsok elkerülésére. 

Hogyan adjunk hozzá több szárnyast, halat és növényi fehérjét a napi menühöz? 


Reggeli

- Ha reggelire szendvicset készítünk, bacon vagy sertés sonka helyett használjunk pulyka vagy csirkemellet.

- Készítsen rántottát kolbász nélkül, helyette használjon hagymát és borsót.

- Válasszon teljes kiőrlésű kenyeret, egy finom répás-lencsés krémmel.

- Próbálja ki a házi készítésű csirkés vagy lazacos tortillát, akár fetasajttal tálalva.


Ebéd

- A bab-, vagy lencseleves biztosítja a megfelelő növényi fehérjét a szervezet számára.

- Készítsen tonhalas szendvicset teljes kiőrlésű kenyérrel.

- A csirkés-joghurtos saláta rendkívül ízletes másnap is. Az azonban fontos, hogy tartsuk hidegben és keverjük alaposan össze tálalás előtt. Néhány óra elteltével a salátánk levet ereszthet, de ne aggódjunk, ha összekeverjük olyan lesz, mint új korában.

- Diétás, mégis ízletes fogás lehet továbbá a mozzarellás, paradicsomos csirkemell.


Vacsora

- A grillezett pulyka vagy csirkemell párolt zöldségekkel, vagy friss salátával kiváló egészséges alternatíva lehet estére. 

- Adjon hozzá babot, lencsét vagy bungóbabot kedvenc salátájához. 

- A lazac sokrétűen felhasználható, akár tésztához is. Próbálja ki a rizstésztát brokkolival és lazaccal. Vagy készítsen ízletes kapros lazacot gnoccival.

- Mit szólna egy vegetáriánus burgerhez? A fekete bab vagy grillezett cékla különleges és ízletes alapjául szolgálhat. 


Tippek húsvásárláshoz

  1. Vásároljon friss halat, csirkemellet és bőr nélküli csirkecombokat - ezeket akár minden nap fogyaszthatja.
  2. Főzéshez és étkezéshez használjon olyan friss fűszereket vagy fűszerkeverékeket, amelyek sómentesek.
  3. Próbálja itt-ott helyettesíteni a húst babbal, borsóval, lencsével vagy tofuval. Ezek előételekben, salátákban és levesekben is felhasználhatók.
  4. Vásároljon olyan halakat, amelyekben magas az omega-3 zsírsav, mint a makréla, pisztráng, hering, szardínia, tonhal és lazac.
  5. Részesítse előnyben a sovány vagy extra sovány darált marhahúst, amely legfeljebb 15% zsírt tartalmaz.
  6. Próbáljon meg keresni egy jó, megbízható kistermelőt a környéken, hogy ellenőrizhető, fenntartható forrásból szerezhesse be a húsokat. 

Tippek a hús elkészítéséhez

  1. Olajban való sütés helyett grillezzük, sütőben süssük vagy párolja meg a húst és halat. Próbálja ki a csirkecombokat paradicsommal vagy sárgarépával sütve.
  2. Távolítsa el a húsról a bőrt és a zsíros részeket főzés vagy sütés előtt. Ez alól kivételt képezhet az egészben sütött grillcsirke és a kacsa, libasült is természetesen. A csirkemell és comb bőre nagyon finom ropogósra süthető, de ha felelősen szeretne gondolkodni az egészségéről, mindenképp kerülje a fogyasztását. 

Forrás: health.org, bustle.com 

Publikálva: 4 hete
Oldal nyomtatása
Cikk megosztása

Cikkek

Hoppá! Az Ön által beállított szűrők nem hoztak találatot. Kérjük, módosítsa a keresési feltételeket!

Szeretettel tálalva

Hoppá! Az Ön által beállított szűrők nem hoztak találatot. Kérjük, módosítsa a keresési feltételeket!