Baba Óvodás A Montessori módszer – szabadság és motiváció a tanulásban

A pszichológusok egyetértenek abban,hogy a gyermekkor az egyik legfontosabb életszakasz és gyakran az ember életútjának meghatározója. Abban az életkorban, amikor a gyermek kreativitása fejlődésnek indul (2 – 2,5 éves kor) fontos, hogy olyan környezetbe kerüljön, mely lehetővé teszi a benne levő potenciál széleskörű fejlődését. Mindezt a Montessori módszerrel történő tanulás adja meg neki.  

 

A Montessori oktatás fejleszti a természetes tehetséget

 

A Montessori oktatás alapja megérteni azt, hogy a gyermek a megfelelő és jól előkészített támogató, független környezetben megfelelő segédeszközökkel és képzett pedagógusokkal képes önállóan elsajítítani készségeinek fejlesztését. Ebben a haladó szellemű oktatásban a mozgástevékenységek összekapcsolódnak az értelmi fejlődéssel.


A módszer létrehozója, Maria Montessori doktornő hitte, hogy a tárgyakkal való közvetlen kapcsolatnak és érzékelésnek köszönhetően képesek vagyunk megjegyezni az információt és hosszú időre megőrizni azt. Ugyanakkor a gyerekek a természetesen elsajátított tevékenységeket fejlesztik, így ha ezekben sikereket érnek el, az további tanulásra ösztönzi őket.  

Hogyan kezeljük az iskolai stresszt?

Senki sem szereti átélni az iskolai stresszt. Hogyan tanítsuk meg gyermekünket legyőzni azt?


A Montessori alapelv fő szabályai


Ennek a módszernek számtalan szabálya van, de mi csak az 5 kulcsfontosságút említjük:

 Speciálisan képzett  Montessori pedagógusok


E filozófia értelmében a pedagógusok inkább kísérőknek tekinthetők a tanulás világában, mint szigorú tekintélyű vizsgáztatóknak. A pedagógusnak tudnia kellene, hogy a gyermek saját környezetében természetesen fejlődik, figyelniük kellene a képességeit, tulajdonságait, tehetségét és fejlődésének megfelelő, de igényesebb feladatokat is bemutatni neki. Ezek a pedagógusok képesek a diákoknak megfelelő anyagot készíteni és a  csoportban kialakítani az ösztönző, érdeklődő és támogató légkört.


A gyerek többet megtanul az óvodában, mint otthon a szülővel

Az óvoda sokkal több mindenre tanítja meg a gyereket, mint amennyire otthon a szülő képes. Hogyan készíti fel a gyermeket az iskolára?

Korcsoport nélküli osztályok

 

A vegyes korcsoport támogatja az oktatást, mellyel a gyerekek felnőtt korukban is fognak foglalkozni. A fiatalabb gyerekek az idősebbektől tanulnak, másrészt ők pedig a már elsajátított képességeiket és tudásukat fejlesztik azzal, hogy bemutatják ügyességüket a kisebbeknek. A  kisebb diákok így fejlesztik megfigyelőképességüket és az idősebbek pedig a vezető készségeiket, amivel a környezethez fűződő természetes viszonyaikat építik.


Tanulás következetesen kidolgozott segédeszközök segítségével


A Montessori oktatás egyik fő eleme a különleges segédeszközökkel történő munka, melyek által a gyerekek a „hibaellenőrzés“ mechanizmusával a pedagógus jelenlététől függetlenül megtanulják a konkrét készségek és praktikus felfogások elsajátítását. A természetes oktatásban a gyermeket hosszabb időre leköti a dizájnos és funkciókkal rendelkező anyag és tanuláskor nagyobb összpontosításra „készteti“ őket.


Hosszú zavartalan összpontosított munka


Ezzel az oktatási módszerrel a gyerekek hosszabb ideig zavartalanul összpontosítanak a munkára olyan tevékenységekben, melyeket ők választottak.  Amikor megtanulták, amit megtanulhattak, az eszközöket a helyükre teszik és más taneszközöket választanak. A pedagógusok figyelik a gyerekek fejlődését és egyénileg, vagy csoportokban segítik őket. Az ilyen „órarend“ támogatja a gyerekek önszerveződését és koncentrációját, de saját felelősségérzetüket és függetlenségüket is.  

Felnőtteket is szórakoztató beltéri játékok a gyerekeknek

Otthon is fejlessze a gyermek készségeit. Ötleteink inspirálhatják ebben.


Önállóság a munka megválasztásában


A Montessori oktatás támogatja a gyerekeket abban, hogy érdeklődési körükön alapuló olyan oktatási tevékenységet válasszanak, melyet előnyben részesítenek. Ez a gyerekekben felébreszti a felelősségérzetet, ösztönzi őket arra, hogy olyan dolgokat tanuljanak, ami érdekli őket, egyben pedig a hosszabb összpontosítás készségét is segíti. A gyerekek képesek egyedül tanulni, a pedagógusok csak megmutatják a tudáshoz és a megismeréshez vezető utat.


Milyen előnyei vannak a Montessori tanulásnak?

 

A Montessori módszer jóval nagyob bizalommal van a gyerekek felé és mint erős egyéniségeket, támogatja és érzékeli őket. Sok szülő azonban mindezek ellenére kételkedik, mivel nem volt alkalma megtapasztalnia saját magán. Milyen előnyökkel jár tehát ez a módszer a diákok számára?


  • A gyermeket egyedi személyiségnek tekinti, aki képes dönteni és teljes erővel fejleszteni potenciálját.
  • A diákok egy erős és nagyon gondoskodó diákközösség részei, melybe a pedagógusok és maguk a szülők is beletartoznak.
  • Nagyon erős alkotóelem az értékelési-, érdek- és időkorlátozások nélküli szabadság, melyet a legtöbb gyermek és szülő nagyra értékel.
  • E módszernek köszönhetően a gyerekek önállóbbak, öntudatosabbak és függetlenebbek lesznek.
  • A Montessori rendszer nem kényszeríti a gyerekeket a tananyag megtanulására, inkább abban támogatja őket, hogy saját indíttatásuk alapján keressék a tudást és fejlesszék készségeiket.   


Forrás: montessori-nw.org, amshq.org, eduworld.sk


Oldal nyomtatása
Cikk megosztása