icon_search

    Jótállási útmutató

    Jótállási útmutató

    1. Mi az a kötelező jótállás?

    A jótállás – a köznyelvben „garancia” - azt jelenti, hogy a jótállást nyújtó fél (eladó) a hibátlan teljesítésért olyképpen felel, hogy a jótállás időtartama alatt felmerült minőségi kifogás esetén a felelősség alól csakis akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után, jellemzően a termék fogyasztó által történő nem rendeltetésszerű használata vagy kezelése miatt keletkezett.

    A jótállásnak két fajtája van: a jogszabályon alapuló, ún. kötelező jótállás, és a felek megállapodásán alapuló, ún. szerződéses jótállás. Az utóbbi esetben nem jogszabály kötelezi bizonyos termékek eladása esetén az eladó felet jótállás vállalására, hanem erre önként - jól felfogott piaci érdekből - kerül sor.

    A 151/2003. (IX. 22.) Kormányrendelet tartalmazza az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szabályait.

    A rendelet szabályai szerint megállapított jótállási kötelezettség csak a Magyar Köztársaság területén fogyasztói szerződés keretében értékesített, a rendelet mellékletében felsorolt új tartós fogyasztási cikkekre vonatkoznak.

    A Ptk. 685. §-ának d) pont alapján fogyasztónak a gazdasági vagy szakmai tevékenység körén kívül eső célból szerződést kötő személy minősül.

    Fentieken túl a Ptk. 685.§-ának e) pontja definiálja a fogyasztói szerződés fogalmát, amelynek azt a szerződést minősíti, amely fogyasztó és olyan személy között jön létre, aki (amely) a szerződést gazdasági vagy szakmai tevékenysége körében köti.

    2. Milyen termékekre vonatkozik a kötelező jótállás

    1. Háztartási készülékek 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen hűtőszekrény, fagyasztó, kombinált hűtőszekrény, villanytűzhely, mosógép, centrifuga, szárítógép és ezek bármely kombinációja, mosogatógép, vasaló, vízmelegítő, fűtő-, légkondicionáló- és egyéb légállapot-szabályozó berendezés, porszívó, gőzzel működő tisztítógép, szőnyegtisztító-gép, padlósúroló- és fényesítőgép, varrógép, kötőgép, villanybojler, szivattyú;
    2. A villamos energiával működtetett konyhai kisgépek 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen mikrohullámú sütő, kenyérsütő, kenyérpirító, kávéfőző, kávéfőzőgép, vízforraló, konyhai robotgép, grillsütő, olajsütő, ostyasütő, fánksütő, gofrisütő, szendvicssütő, elektromos palacsintasütő, elektromos pizzasütő, elektromos rotyogtatófazék, elektromos serpenyő, elektromos popcorn készítő, elektromos kontaktgrill, forgónyárs, mini tűzhely, rizsfőző készülék, tésztafőző, tojásfőző, ételpároló, légkeveréses főzőedény, gyümölcsaszaló;
    3. Gázkészülékek 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen tűzhely, konvektor, gázkazán, gázbojler, gázgrill, gázzsámoly, gázsütő, gázperzselő, gázlámpa;
    4. Motoros kerti gépek és nem motoros kertészeti eszközök 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen kapálógép, fűnyíró, fűkasza, tologatós fűnyíró
    5. Motoros kézi szerszámok 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen láncfűrész, fúrógép, ütvefúrógép, sarokköszörű, körfűrész, gyalu,
    6. Legalább egyéves kihordási idejű gyógyászati segédeszközök és készülékek, valamint napszemüvegek 10 000 Ft eladási ár felett;
    7. Egészségmegőrző termékek és eszközök 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen elektromos masszírozó, mágneses termék, fényterápiás eszköz;
    8. Közlekedési eszközök 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen kerékpár, elektromos kerékpár, elektromos roller, quad, motorkerékpár, segédmotoros kerékpár, személygépkocsi, lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi, utánfutó;
    9. Motoros vízi járművek 10 000 Ft eladási ár felett;
    10. Gyermekgondozási cikkek 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen pelenkázó-, illetve mosdató-állvány, babakocsi, magas- és asztalra szerelhető etetőszék, biztonsági gyermekülés;
    11. Gyermekmegfigyelő berendezések 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen légzésfigyelő, szívhangfigyelő, bébiőrző;
    12. Gyermekhinták, csúszdák és hasonló tevékenységet igénylő gyermekjátékok bel- és kültéri, otthoni használatra 10 000 Ft eladási ár felett;
    13. Világítástechnikai termékek 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen lámpatest, fényforrás;
    14. Biztonsági riasztó- és jelzőberendezések 10 000 Ft eladási ár felett;
    15. Elektronikus hírközlő végberendezések 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen telefon, mobiltelefon, telefax-készülék, több funkciós készülék;
    16. Híradástechnikai készülékek 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen üzenetrögzítő, kihangosító készülék; műholdvevő és AM Micro antenna rendszerek és ezek részegységei, televízió, projektor, videomagnó, rádió, autórádió, rádiós ébresztőóra, műholdas helymeghatározó, lemezjátszó, szalagos és kazettás magnó, CD-felvevő és lejátszó, DVD-felvevő és lejátszó, játékkonzol, Blu-ray lejátszó és -író, asztali médialejátszó, egyéni hangrendszer, keverőasztal, erősítő, hangszóró, hangfal, mikrofon és fülhallgató, head-set;
    17. Információtechnikai készülékek 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen asztali számítógép, laptop, note-book, tablet, PDA, monitor, nyomtató, szkenner, fényképezőgép, film- és hangfelvevő kamera, videokamera és camcorder, diktafon, fotónyomtató, film- és diaszkenner, MP3 és MP4 lejátszó, hordozható médialejátszó, pendrive, memóriakártya, akkumulátor-töltő, számológép, zsebszámológép;
    18. Irodatechnikai berendezések 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen iratmegsemmisítő, fénymásoló, laminálógép;
    19. Írásvetítők és filmtechnikai berendezések 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen film- és írásvetítő, filmnagyító, filmelőhívó- és filmfeldolgozó készülék;
    20. Optikai eszközök 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen távcső, látcső, mikroszkóp, teleszkóp;
    21. Hangszerek 10 000 Ft eladási ár felett;
    22. Órák és ékszerek 10 000 Ft eladási ár felett;
    23. Bel- és kültéri bútorok, fekvőmatracok 10 000 Ft eladási ár felett;
    24. Mérőműszerek, generátorok, tápegységek 10 000 Ft eladási ár felett;
    25. Lőfegyverek 10 000 Ft eladási ár felett;
    26. Sporteszközök, vadászathoz és horgászathoz kapcsolódó eszközök 10 000 Ft eladási ár felett;
    27. Villamos energiával működtetett szépségápolási eszközök 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen hajszárító, hajformázó, testszőrnyíró gép, epillátor, villanyborotva;
    28. Nemes és félnemes szőrmésbőrből készült szőrmeruházati termékek 50 000 Ft eladási ár felett;
    29. Az előzőekben felsorolt termékcsoportokhoz tartozó termékek tartozékai és alkotórészei 10 000 Ft eladási ár felett.

    3. Igaz, hogy csak a 10.000 Ft feletti termékekre kell garanciát (kötelező jótállást) adni?

    Igaz, a 151/2003. (IX. 22.) kormányrendelet szabályozza, hogy milyen termékkörök esetében van vételárhoz kötve (pl. porszívó, varrógép, babakocsi).

    4. Meddig tart a kötelező jótállás?

    A jótállás időtartama általában 1 év (azonban egyes gyártók ennél több időre is vállalnak jótállást), amely a készülék vásárlónak történő átadásával kezdődik. Kötelező üzembe helyezéses termékek esetén (pl. gáztűzhely) a szakszerviz által elvégzett üzembe helyezés napjával kezdődik, amit a jótállási jegyen fel kell tüntetni.

    5. Mit tegyek, ha meghibásodik a készülék?

    Amennyiben Ön az egyik TESCO áruházban vette a készüléket, saját márkás termék esetén célszerű a vásárlás helyét felkeresni problémájával, illetve fordulhat a jótállási jegyen (garanciajegyen) feltüntetett Önhöz legközelebb eső szervizhez is. Fontos, hogy mielőtt áruházunkba visszahozza készülékét érdeklődjön a garanciajegyen feltüntetett gyártó által megadott szerviz, vagy információs vonalon, mivel néhány termék esetében nem szükséges fáradnia a hibás termék szállításával (pl. rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb termék esetén a szerviz házhoz megy).

    6. Mit vigyek magammal, ha az áruházba vagy a szervizbe megyek?

    A jótállási igény jótállási jeggyel érvényesíthető. Hasznos azonban a vásárlást igazoló blokkot/számlát is megőrizni.

    7. Mi van ha eltörött a készülékem? Leejtettem a fényképezőgépem? Ha víz ment a telefonomba?

    A jótállásból eredő jogok csak a rendeltetésszerű használatból eredő hibákra vonatkoznak. Nagyon fontos, hogy figyelmesen olvassa el a használati útmutatót. Nem rendeltetésszerű használatra visszavezethető hibák javítását nem köteles a szerviz ingyen javítani.

    8. Vásárlást követő három munkanapon belül meghibásodik a rendelet mellékletében felsorolt készülékem. Mit tehetek?

    A 151/2003 (IX. 22.) Kormányrendelet 7 §-a értelmében: „Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a forgalmazó nem hivatkozhat a Ptk. 306. §-a (1) bekezdésének a) pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.”

    Jótállás alá tartozó termékek esetében, ha a fogyasztó a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesít cserigényt, a forgalmazó nem választhatja az áru kijavítását, hanem köteles a meghibásodott árut-amennyiben van ugyanolyan árucikk-előzetes vizsgálat nélkül azonnal kicserélni.

    Kérjük, figyelmesen olvassa el a használati útmutatót, különös tekintettel az első üzembe helyezésre vonatkozó információt (pl. mosógépnél a dobrögzítő csavar eltávolítását).

    9. Vásárlást követő három munkanapon túl elromlik a készülékem. Mit kérhetek?

    Akár szavatosságra, akár jótállásra „hivatkozik” is a vevő hibás teljesítés esetén, őt a Ptk. 306. § (1) bekezdése rendelkezése alapján négyféle ún. szavatossági jog illeti meg: a kijavítás / a kicserélés / az árleszállítás / a vételár-visszatérítési igény (ún. elállás).

    A Ptk. 306.§. (1) és (2) bekezdése értelmében „Hibás teljesítés esetén a jogosult

    1. elsősorban –választása szerint-kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget,


    2. A főszabály alól kivétel, azaz nem illeti meg a fogyasztót a választás joga, amennyiben a vevő választott igényének


    3. · teljesítése lehetetlen (pl. „kifutó” modellt vásárolt és nincs ugyanilyen másik raktáron, tehát kicserélésre nem kerülhet sor), vagy

      · teljesítése a másik (nem választott) szavatossági igény teljesítésével összehasonlítvaaránytalan többletköltséget eredményezne (a forgalmazónak).

    4. ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének a (2) bekezdésben írt feltételekkel nem tud eleget tenni- választása szerint – megfelelő árleszállítást igényelhet, vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.”


    (2) A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.

    10. A szerviz nem akarja megjavítani a készüléket, mert hiányosan van kitöltve a jótállási jegy.

    A 151/2003 (IX. 22) Kormányrendelet 4.§. (2) bekezdése értelmében „ A jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a fogyasztó részére történő átadásának elmaradása nem érinti a jótállási kötelezettségvállalás érvényességét.”

    Tehát a hiányosan kitöltött jótállási jegy nem korlátozhatja a vásárlót jótállási igényeinek érvényesítésében.

    11. A javítás ideje beleszámít az egy évbe?

    A Ptk. 308. § (3) bekezdése értelmében „Nem számít bele az elévülési időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a jogosult a dolgot nem tudja rendeltetésszerűen használni. A szavatossági jog érvényesíthetőségének határideje a dolognak vagy jelentősebb részének kicserélése (kijavítása) esetén a kicserélt (kijavított) dologra (dologrészre), valamint a kijavítás következményeként jelentkező hiba tekintetében újból kezdődik.”

    (A jótállás időtartama (1 éve) meghosszabbodik annyival, ameddig a vásárló nem tudta a készüléket használni, a javításra való leadástól számított idővel.)

    12. Mi az az önkéntes jótállás?

    A gyártó és a kereskedő biztosíthat a vásárló részére többet, mint amennyit a kötelező jótállásra vonatkozó jogszabályok előírnak, de azt semmiképpen nem korlátozhatja. Pl. egyes márkákra, termékkörökre a gyártó adhat további éveket, korlátozott juttatásokat (pl. csak a főalkatrészekre vonatkozó ingyenes javítás, vagy csak ingyenes alkatrészellátás) és kötheti ezeket bizonyos feltételekhez (pl. jótállási jeggyel és számlával, blokkal együtt érvényesíthető), de mindez nem vonatozhat a jótállás első évére, a vásárló arra vonatkozó jogait nem korlátozhatja.

    13. Mit tehetek, ha a kötelező jótállási időn túl romlik el a készülékem?

    Szerződéses vagy más néven önkéntes jótállásnak nevezzük azt, ha a gyártó, forgalmazó fogyasztói szerződés keretében, önként nyújt jótállást. Önkéntes jótállásnál nem jótállási jegy, hanem jótállási nyilatkozat kiállítása szükséges.

    Alapvetően a jótállási időn belül a forgalmazónak kell bizonyítani, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett azaza fogyasztó a terméket nem rendeltetésszerűen használta. A jótállási időn túl a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a készülékben jelentkező hiba már a vásárláskor fennállt. A fogyasztónak kell fizetnie a javítást, amennyiben nem bizonyítható, hogy a hiba már a vásárláskor fennállt a készülékben.

    14. Mi van azokkal a termékekkel, amihez nem kell jótállási jegyet adni?

    A Ptk. 305./A §. (2) bekezdése értelmében „ Fogyasztói szerződés esetében az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha a e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. A vásárlástól számított hat hónapon belüli meghibásodás esetén az áruházba (illetve a kijelölt szakszervizbe) kell visszavinni a terméket, amelynél elsősorban kijavítás, vagy kicserélés, másodsorban árleszállítás, illetve pénzvisszafizetés a megoldás.

    A Ptk. 308. § (4) bekezdése értelmében „ Fogyasztói szerződés esetében a fogyasztó a teljesítés időpontjától számított kétéves elévülési határidő alatt érvényesítheti szavatossági igényét.

    Ha a dolog használhatóságának legkisebb időtartamát hatósági előírás vagy kötelező műszaki előírás határozza meg (kötelező alkalmassági idő), és ez hat hónapnál rövidebb, az igény érvényesítésére ez a határidő irányadó.

    A vásárlástól számított 6. hónaptól a 24. hónapig a vásárlón van a bizonyítási teher arra vonatkozóan, hogy a hiba már a vásárlás pillanatában benne volt a termékben kivéve a menthető okból történő igényérvényesítést (Ptk. 308. § (4) bekezdése)