Tippek és tanácsok Egzotikus gyümölcs: Mikor érett és hogyan együk?

Boltjainkban az egzotikus gyümölcs már szinte otthon érzi magát. Hiszen pár évvel ezelőtt még a narancs, banán, mandarin, ananász vagy a mangó és avokádó egzotikus árunak számított, s ma már ugyanúgy vásároljuk őket, mint az almát, körtét, vagy a szőlőt.   

Ezek már  „meghonosodott“ fajtáknak számítanak. Itt vannak közöttük viszont a „csábító idegen“ gyümölcsök is, melyeket fél hazavinni – és ez bizony kár. Ne törődjön bele abba, hogy nem tudja, melyik fajtát hogyan kell megenni. Elég pár perc a következő sorok elolvasásához, s legközelebb tudni fogja, melyik gyümölcsöt eszik héjával, hámozva, magokkal, melyik jó a kalácsba, illetve nyersen, s máris nekiláthat az egzotikus gyümölcsök új ízeinek felfedezéséhez.


A gyümölcs otthon is beérik

Az egzotikus gyümölcsök vásárlásakor ne keseredjen el, ha a gyümölcs nem érett, mert beérik otthon szobahőmérsékleten. Elég, ha egy zacskóba teszi egy banánnal, vagy egy érett almával, s az éretlen gyümölcs két napon belül illatos és érett lesz.  


Mangosztán


A mangosztán a mangosztánfa (Garcinia mangostana) gyümölcse, melynek élőhelye Ázsia délkeleti része, Brazília és Közép-Amerika. A termés a begyűjtése után már nem érik, hozzánk már érett állapotban szállítják, ezért íze éppen olyan, mint hazájában. Otthon minél hamarább fogyassza el, nehogy megpenészedjen a belseje.

A kékeslila termés első ránézésre egy nagy szilvára, vagy egy elszíneződött paradicsomra  emlékeztet. Jellemzőek rá a termés tetején elhelyezkedő levelek. Vastag héja alatt 4 -8 fehér, édesen savanykás holdacska rejtőzik, melyek a licsire emlékeztetnek. Ezeket könnyen ki tudja vájni, a bab alakú magvakat azonban nehezebb kivenni. A mangosztán magvait főzve, vagy pörkölve fogyasztják.

A mangosztán leginkább magas xantontartalma miatt értékes. A xanton felveszi a harcot a a szabadgyökökkel, melyek károsak szervezetünkre, mivel megtámadják testünk sejtjeit. Hiszen ki akar vírusokat, baktériumokat, vagy daganatokat szerezni? Ezen kívül nagyon sok C-vitamint és rostanyagot tartalmaz, képes a vércukorszint stabilizálására. A mangosztán hatásos:

  • fáradtság,
  • rosszullét,
  • láz,
  • bőrproblémák,
  • nyálkahártya-gyulladás,
  • bélproblémák,
  • emésztési problémák,
  • hasmenés ellen.


Hogyan együk a mangosztánt?

A mangosztánt héját vágja fel, a gyümölcsöt vegye ketté és a fehér gerezdeket fogyassza nyersen. Kompótot, dzsemet és dzsúszt is készítenek belőle.


Pitaja - sárkánygyümölcs


A pitaja otthona Chile, Nikaragua, Mexikó, Izrael. A gyümölcs egy kaktusz termése, mely csak éjszaka virágzik. A kaktusz hatalmas virágait denevérek porozzák be. Termése feltűnő, főképpen a sötétrózsaszín, piros, szinte lila színárnyalatú pikkelyes héja és 20 centiméteres mérete miatt. Az egészséges pitaja pikkelyei rugalmasak és foltmentesek. A „sárkánytojás“, illetve „sárkánygyümölcs“ elnevezését is pikkelyeiről kapta.

A pitaja belseje fehér, sárga, vagy piros és lila, benne apró magokkal, ami ez epebetegeknek nem jó hír – ez pedig sajnálatos, mert nagyon sok rostanyagot, C-vitamint, kalciumot és vasat tartalmaz. A sárkánygyümölcs erősíti az immunrendszert, segít az álmatlanság ellen és javítja a koncentrálókészséget.

Hogyan együk a pitaját?

A sárkánygyümölcs miatt ne fájjon a feje! A pikkelyeket vágja, vagy húzza le, a pitaját vágja félbe és szeletelje fel gerezdekre, mint a dinnyét, vagy kanalazza ki a belsejét, mint a kiwit. Felhasználhatja smoothie-ba, dzsúszokhoz, koktélhoz, vagy sütemények, gyümölcspoharak, italok díszítéséhez.

Papaya


A Közép-Amerikából származó papaya egy ellipszis alakú dinnyére emlékeztet. Míg „otthon“ 9 kilósra is megnő, nálunk nagyjából egy kilós terméseket vásárolhat. Külseje sárgászöld, belseje narancssárga, sárga, vagy piros. Minél sárgább a papaya külseje, annál érettebb. Belsejében nagyon sok fekete, csípős ízű mag van, melyeket szárított formában fűszerként használhatunk. Gyümölcshúsának dinnyére emlékeztető íze van.  

A papaya A-provitamint, vagyis béta-karotint, továbbá kalciumot, káliumot, foszfort, magnéziumot és nagy mennyiségben C-vitamint tartalmaz. Érdeme elsősorban az emésztőrendszeri problémákra kifejtett jótékony hatása, ezért fogyaszthatja egy nehéz ebéd után, gyomorfájdalmak, hasnyálmirigy problémák esetén, gyomorégéskor, vagy hemoroidok esetében. A papaya a bélparaziták ellen is segít, enyhíti a köszvényt és az asztmás tüneteket.

A terhes nőknek megárthat, ha nagyobb mennyiségben fogyasztják a papayát.

Hogyan együk a papayát?

Az érett papayát vágja ketté, a magokat és gyümölcshúsát kiskanállal szedje ki, így megmaradnak benne a közvetlen a héj alatt levő értékes tápanyagok. Használhatja süteményekbe, fagylaltba, salátákba, smoothie-ba.

Ötlet: Ha még éretlen papayát vásárolt, otthon egy papírzacskóba téve szobahőmérsékleten egy hét alatt beérik. Az érett papaya a hűtőben csak 2 napig tárolható.


Mangó


A mangó Indiából származik, ahol már kb. 4 ezer évvel ezelőtt ismerték, s ma is a hatalom és szerelem szimbólumaként tisztelik. Sőt, a mangó Indiában a nemzet fája. Európában ezt a vitaminbombát imár 400 éve élvezhetjük. Külseje kétszínű – piros-narancssárga, vagy zöld és sárga héjú, belül narancssárga-sárgás gyümölcshússal, közepén egy nagy maggal.  

A mangó egy vitaminbomba, ezért bátran fogyaszthatja multivitamin tabletták helyett.  Egy darab mangó elfogyasztásával csaknem a napi C-vitamin szükségletét fedezheti. Szervezete ezen kívül még E-vitamint, A-provitamint is kap, mely béta-karotin és erős antioxidáns és védi a nyálkahártyát. A mangóban nagyon sok B6-provitamin is van, ezért ha ideges, stresszes, szétszórt és depresssziós, egyen belőle sokat. A mangó előnyeinek listája akkor lesz teljes, ha eláruljuk, hogy cinket, káliumot, kalciumot, nátriumot és foszfort is tartalmaz. Ügyeljen azonban arra, hogy a mangó elfogyasztása után legalább két óráig ne igyon semmit, mert a mangó és az italok kombinációja gyomorfájást okozhat.

Hogyan együk a mangót?  

A mangót éretlen állapotban hozzák be hozzánk és a szállítás során érik be. Ezért előfordulhat, hogy a boltból éretlen mangót visz haza. Szobahőmérsékleten azonban pár nap alatt beérik, ami könnyen felismerhető puhább tapintásáról és illatáról. A teljesen puha mangó már túlérett.

A mangót krumplihámozó késsel is megtisztíthatja, majd belsejét felszeletelve leválaszthatja a magtól, illetve lapos felén vágja le a magtól, belülről vágjon kockákat egészen a héjig – azt azonban ne vágja át,  majd a bevágott részt fordítsa kifelé – ahogyan a fenti képen látható.

A mangó kitűnő salátákba, süteménybe, smoothie-ba, fagylaltba, szorbetbe.


Gránátalma


A gránátalma nagy bogyói a Földközi-tenger, India, az USA, Argentína, vagy Ázsia vidékeiről kerülnek hozzánk. A kemény piros héj alatt keserű héjú rekeszekben édes gyümölcshússal borított, mintegy 600 mag rejtőzik. A gránátalma érett, ha héja piros és enyhén száraz. Sötét és hűvös helyen sokáig eltartható.  

A gránátalma sok vizet, nátriumot, káliumot,  C-, B1-, B2-, B3-vitamint és egészséges aminosavakat tartalmaz. Erősíti az immunrendszert, javítja az emésztést, a vérkeringést, csökkenti az erekben és a bőr alatt a zsírok lerakódását, tisztítja a veséket és regenerálja a sejteket. Nagy terhelés és láz esetén jót tesz a sportolóknak.

Hogyan együk a gránátalmát?

A gránátalma fogyasztása heti két alkalommal ajánlott. A magok kibányászása kissé bonyolult, s vigyázni kell, mert mindent, amihez hozzáér, intenzíven pirosra fest. A gránátalmát félbevághatja és kézzel szétválaszthatja az egyes részeket, vagy vágja le az alma tetejét és láthatóvá válnak az egyes rekeszek. Ezek mentén vágja be a gyümölcsöt, fejtse szét és óvatosan szedje ki a magokat.

A gránátalma ideális salátákba, süteményekbe, smoothie-ba, vagy gyümölcslé készítésére.


Datolyaszilva


Az ázsiai ébenfa gyümölcse a paradicsomra emlékeztet és világos-sötétnarancssárga színű. A vékony héja alatt mag nélküli édes gyümölcshús rejtőzik. Ezek helyett néhány kis pontocska található, melyek ehetőek. Az esetleges megbarnult belsejétől sem kell félnie. A datolyaszilva sok rostanyagot, kalciumot, nátriumot, magnéziumot, vasat, béta-karotint, C-vitamint tartalmaz. Erősíti a csontokat, csökkenti a belső feszültséget, megnyugtat, tisztítja a szervezetet, szabályozza az emésztést és az ürítést. Az éretlen datolyaszilva leve csökkenti a vérnyomást és a lázat, az érett termések enyhítik az emésztési problémákat.

Hogyan együk a datolyaszilvát?

Az érett gyümölcsöt mossa meg és héjával együtt fogyaszthatja. A teljesen érett datolyaszilva rendkívül szaftos, édes, belseje szinte átlátszó. Legjobb, ha csak magában esszük, de felhasználhatjuk smoothie-ba, gyümölcspürébe, gyümölcslevekbe, salátákba.


Kumkvat (kumquat)


Az apró narancsok láttán biztos lehet abban, hogy ez nem más, mint a kumkvat. Az Ázsiai citrusféle termése azonban csak kinézetre olyan, mint egy narancs, íze teljesen más – fanyar-édeskés. A kumkvat sok vizet, pantoténsavat, folsavat, omega-3 és omega-6 zsírsavakat, C-, E-vitaminokat, a B-vitamincsoport vitaminjait, A-provitamint tartalmaz. A kumkvat víztelenít, segíti az emésztést, erősíti a hajat, a körmöket, az immunrendszert, megelőzi a szív- és érrendszeri betegségeket és a csontritkulást.

Hogyan együk a kumkvatot?

A terméseket alaposan mossa meg és héjával együtt fogyassza. A héja kesernyés, míg belseje édes. Az apró magokat vegye ki, nem annyira ízletesek. A kumkvatból dzsemet, likőrt, kompótot lehet készíteni és a sütemények, saláták egzotikus dísze. A párolt kumkvat a húsételek, főleg a vadhúsok különleges kiegészítője.


Licsi


A licsiszilvának is nevezett licsi Kínából származik, de az Amerika Egyesült Államokban, Afrikában és Új-Zélandon is termesztik. A rózsaszínű apró bibircsekkel borított héja sünire emlékeztet, mely alatt sima, lédús gyümölcshús veszi körül a nagy magot. A licsi gazdag C-vitaminban – elég 9 termés ahhoz, hogy naponta elegendő C-vitaminhoz jusson. A licsiszilvának fájdalom- és lázcsillapító hatása van, gyógyítja a köhögést, fekélyt, mirigyeket. A szárított licsi háromszor több tápanyagot tartalmaz, mint a friss.

Hogyan együk a licsit?

Vásárolhat friss, szárított licsit, vagy kompót formájában. A friss licsit hámozza meg és fogyassza a belsejét. A licsi magja nem ehető. A licsiből gyümölcslevet is lehet készíteni, vagy kompótot. Próbálja ki hal mellé átmelegítve (nem főzni).


Physalis (földicseresznye)


A periu földicseresznye Dél-Amerikában nő. A sárga bogyók egy lampionra emlékeztető vékony burokban rejtőznek.  Az érett termés narancssárga-sárgás színű, fényes, kissé ragadós.  Az inkák bogyója, vagy zsidócseresznye néven is ismert növény  csaknem 16 % fehérjét, sok béta-karotint, C-vitamint, káliumot, foszfort, kalciumot, magnéziumot tartalmaz. A physalis erősíti a szervezet ellenállóképességét, a sejtek regenerálódását, jó hatással van az idegekre és a fáradtság ellen.

Hogyan együk a földicseresznyét?

A levélhéjat óvatosan tépje meg és a sárga bogyótermést lágyan szakítsa le. Mossa meg és fogyassza. Használhatja gyümölcssalátákba és italokba, hidegtálak és sütemények díszítéseként is jót mutat.


Maracuja


A maracuja, vagy passiógyümölcs egy kúszónövény (Passifolia edulis) termése és Dél-Amerikában, Indiában, Új-Zélandon, Brazíliában, Floridán, Ausztráliában, Izraelben és Afrikában termesztik. Gyakran találkozhat az angol „passion fruit“ elnevezésével is. A gömbölyű-ovális bogyó sárga, illetve lila színű, belseje lédús, sok maggal. A sárga maracuja héja vékony és akár grepfruit-nagyságúra is megnőhet.  A lila maracuja kisebb, nagyjából akkora, mint egy citrom, héja kemény, összezsugorodott és enyhén mérgező, mert cianidmolekulákat tartalmaz. Hőkezeléssel ezek megsemmisülnek.

A maracuja jelentős mennyiségű káliumot, foszfort, nátriumot, kalciumot és C-vitamint tartalmaz. Ez  a frissítő gyümölcs élénkíti a metabolizmust, szabályozza az emésztést és a kiválasztást, segíti az izmok regenerálódását és szabályozza az agy-, szív- és az idegműködést.  

Hogyan együk a maracuját?

Az érett maracuja összezsugorodott, belsejében a nedvdús termésfal sok magot tartalmaz. Ezek savanykásak, kiskanállal nyersen fogyasztható és felhasználható joghurtokba, tejszínes süteményekbe, smoothie-ba, szörpökbe, italokba.


Kaktuszfüge


A kaktuszfüge a fügekaktusz termése, melynek hazája Dél-Amerika, az USA, Afrika, de Spanyolországban, Olaszországban és Görögországban is termesztik. A kaktuszfüge nálunk cserepes szobanövényként ismert. Héjának és belsejének színe sárga – piros és termése sok apró tüskével borított. A többi egzotikus növényhez hasonlóan, ez a növény is sok C-vitamint, A-provitamint, esszenciális aminosavakat és ásványi anyagokat tartalmaz. Cukorbetegeknek is ajánlott, mivel képes stabilizálni a vércukorszintet. A kaktuszfüge regenerálja a májat, hatásos depresszió, álmatlanság ellen és haj-, köröm-,  bőrproblémák esetében. Jó hatása van a húgyutak és a prosztata működésére.

Túlzásba vitte az alkoholt?
 Egyen kaktuszfügét, fej- és gyomorfájása elmúlik.

 Hogyan együk a kaktuszfügét?

A termést félbevághatja és kikanalazhatja a belsejét, vagy meghámozhatja, mint egy banánt.  A nedvdús belsőben sok mag van, ezeket egye a gyümölcshússal együtt. Használja gyümölcssalátákba, italokba, süteményekbe, vagy készítsen belőle hidratáló pakolást.


Fiatal kókuszdió


A fiatal kókuszdió, vagy fehér kókuszdió Ázsia délkeleti részéről származik. Az érési időszak ötödik – hetedik hónapjában szedik, míg a barna kókuszdiót az érés tizenkettedik havában. Mindkettőben kókuszvíz van, mely tiszta természetes „elektrolitokat tartalmazó izotóniás ital“. Egy fiatal kókuszban akár 4 deci kókuszvíz is lehet. Kitűnően hidratál, sok kalciumot, ásványi anyagot, enzimeket tartalmaz.

Tudta, hogy...?

...a kókuszvíz  biológiai szempontból hasonlít az emberi plazmához.

A kókuszvíz erősíti az immunrendszert, antibakteriális hatása van, javítja az emésztést és az inzulin felszívódását a vérbe.

Hogyan együk a fiatal kókuszt?

Kissé nehéz dió lesz hozzájutni a friss kókuszvízhez. Megoldhatja úgy, hogy a kókusz spicces tetejét levágja, majd éles késsel kivág egy nyílást, vagy fúróval kifúr benne két lyukat. A levet a nyíláson át öntse a pohárba. A másik módszer, ha a kés tompa felével végig megkopogtatja a spicces teteje körül, mely magától leválik. A vizet igya meg, vagy használja más italokba és a belsejét kaparja ki és egye meg, vagy tegye az ételbe. 

Forrás: izahradkar.sk, dobruchut.azet.sk, kamzakrasou.sk, wikipedia.sk, plnielanu.sk, wikihow, citrusar.sk, vitarian.sk, mladykokos.cz

Publikálva: 2 hónapja
Oldal nyomtatása
Cikk megosztása

Cikkek

Hoppá! Az Ön által beállított szűrők nem hoztak találatot. Kérjük, módosítsa a keresési feltételeket!

Szeretettel tálalva

Hoppá! Az Ön által beállított szűrők nem hoztak találatot. Kérjük, módosítsa a keresési feltételeket!