Megosztás
Értékelés

Vitaminok - mivel töltsük fel szervezetünket?

0 értékelés
Értékeljen
Miután pici gyerekkorunkban szüleink rendszeresen kezünkbe adtak vitaminokat tartalmazó színes, vicces figurákat ábrázoló tablettákat, gyorsan tudatosult bennünk, vitaminokra igenis szükségünk van!



De kinek mennyire és legfőképpen milyenekre, hiszen akkoriban csak annyit tudtunk, hogy ezek a vitaminok különböző betűkkel vannak jelölve, de hogy melyik micsoda és mire jó? Erre nem mindig kaptunk elfogadható választ.

Nézzünk tehát utána, mikor, milyet, mennyit? Mert az kétségtelen, hogy az egészségünk megóvása érdekében nélkülözhetetlenek a vitaminok.

A vitaminok olyan szerves anyagok, amelyeket szervezetünk nem képes előállítani, de szükségünk van rájuk csontjaink, idegrendszerünk, izületeink és vérképző rendszerünk működéséhez is, és elengedhetetlenek a sejtekben zajló anyagcsere-folyamatokhoz.

Megkülönböztethetünk vízben oldodó (B1, B2, B6, B12, C) és zsírban oldodó (A, D, E, K) vitaminokat.

A sportolóknak leginkább javasolt a B-vitamin (tejben, tojásban, májban található), amely elősegíti a fehérje-anyagcserét, és segíti a vörösvérsejtek felépítését.

Stresszes életmódot folytatóknak segít a magnézium és a C-vitamin.

Fogyókúrázóknak ajánlott  a B2-, B6- és a C-vitamin, és ilyenkor még több kalciumra van szükségünk.

A dohányosok nagyon figyeljenek oda, hogy C-vitaminban ne szenvedjenek hiányt, ez a citrusfélékben gazdagon megtalálható.

Állapotos hölgyeknek B6-vitaminból, folsavból, vasból kell többet fogyasztaniuk.

Gyermekeknek az A-vitamin (tejben, tejtermékekben) és a C-vitamin fontos.

Idősebb korban kisebb a szervezet energiaigénye, de megnő a C- és E-vitamin szükséglet, ezért érdemes az átlagosnál is több zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanunk.

Fontos tudnivaló még, hogy a zöldségek és gyümölcsök vitamintartalma a következő fokozatok szerint csökken: friss, mirelit, konzerv, félkész étel, készétel.

Tehát, ha csak tehetjük, minél előbb - és lehetőség szerint nyersen - fogyasszuk el a frissen vásárolt zöldséget, gyümölcsöt, hiszen ne feledjük, az egészségünk a legfontosabb kincsünk.

Piknikre fel!

A tavasz ízei

Gyermek a konyhában

A sütemények remekei