Megosztás
Értékelés

Édesítő vagy cukor? Melyikkel ártunk kevesebbet?

0 értékelés
Értékeljen
Nos, talán rögtön szögezzük is le, hogy nagy mennyiségben mindkettő hizlal. Noha a kocka- vagy a kristálycukrot mára sokan esküdt ellenségnek tekintik, nem árt az édesítőszerek között is egy kicsit jobban körülnézni.

Sajnos, kevés olyan ember van, aki ne sóvárogna legalább időnként édesség után! Vannak, akik a kávét, a teát könnyedén megisszák cukor nélkül, de olyanok is, akiknek cukorból a két kanálnyi is kevés. Utóbbiak kicsit rosszabb helyzetben vannak, hiszen számukra nem kielégítő egy étel vagy ital íze, ha nincs benne cukor.

Jó megoldásnak tűnhet, hogy az egyszerű cukor – kristály-, porcukor vagy kockacukor – helyett édesítőszert használjanak.

De vajon melyik az ártalmasabb? A „normál” cukor kisebb mennyiségben, vagy az édesítőszerek?

A háztartásokban használt, finomított cukor répacukorból készül. De nemcsak a fogak lesznek tőle gyorsabban romlottak. Az üres kalória fogzománcra gyakorolt, nem túl áldásos hatása mellett a cukor fogyasztása „rányomja a bélyegét” a teljes szervezetre. A barna cukor talán egy leheletnyivel előnyösebb, de sokban nem különbözik fehér „társától”. Csak nem annyira finomított.

A mesterséges édesítőszerek, melyeket sokan ideális cserének gondolnak a cukor helyett, legtöbbször aszpartámot, szorbitot, szacharint, fruktózt vagy ciklamátot tartalmaznak. Legidősebb közülük a szacharin.

Az aszpartám azonban megnyerné vele szemben a népszerűségi versenyt, mivel „finomabb”, nem érződik rajta kesernyés utóíz. Alapvetően mindenki fogyaszthatja, de nem árt figyelni fenil-alanin tartalmára – természetesen, ha valakinek egy speciális betegsége van, nemcsak erre a számára esetleg veszélyes összetevőre kell koncentrálnia, amikor édesítőszert választ.

Népszerű édesítőszer a xilit, melyet sütemények készítéséhez ajánlanak (főként cukorbetegség esetén), de italok édesítésére is kiválóan alkalmas. Íze nem sokban különbözik az igazi cukorétól, de jóval kevesebb mennyiség elég belőle.

Van, aki a szorbitot nem bírja nagyobb mennyiségben. Az arra hajlamos embereknél megtörténhet, hogy hasmenést produkál, esetleg bélgörcsöket okoz. A maltitnak és a mannitnak a szorbithoz hasonlóan kevesebb az energiatartalma, mint a cukornak. Ki kell tapasztalni, melyik édesítőszer a legalkalmasabb számunkra.

Egy biztos, mára a legtöbb édesítőszerben meg lehet bízni - csupán abban nem, hogy ezektől egyáltalán nem fogunk majd hízni. Mint a cukorral általában, ezekkel sem árt azért csínján bánni. Energiát ugyanakkor nem adnak. Emellett vannak, akiknél puffadást vagy allergiás reakciókat produkálnak.

Fontos még teret adni a szteviának, mely természetes édesítő, egy dél-amerikai növényből nyerik. Ennek az édesítőnek alacsony a kalória-értéke és mellékhatásai is elhanyagolhatóak.

Megoldás: a méz?
Még természetesebb megoldást talán egyedül a méz szolgáltat a cukor-problémára – de a diabétesszel küzdők nem fogyaszthatják. Szőlő- és gyümölcscukrot tartalmaz, valamint szervezetünkre nézve igen hasznos ásványi anyagokat. Viszont annak ellenére, hogy a méz természetes étkünk és édesítőszerként ajánlott, nagyobb mennyiségben ugyancsak kalóriadús és a fogaknak ugyanúgy nem tesz jót, mint a finomított cukor.

Piknikre fel!

A tavasz ízei

Gyermek a konyhában

A sütemények remekei