Megosztás
Értékelés

Sütés - főzési tippek cukorbetegeknek

0 értékelés
Értékeljen
A diabétesz nem jelenti azt, hogy nem fogyaszthatunk finom ételeket. Csupán az alapanyagokat kell megváltoztatnunk vagy másként kell elkészítenünk az ételt, melyekhez rendelkezésünkre állnak a leghasznosabb tippek. 

Sok cukorbeteg keseredik el, azt gondolván, hogy akár ki is dobhatja szakácskönyvét és lemondhat kedvenc ételeiről, de ez azért így nem igaz. Csupán kicsit másként kell elkészíteni az ételeinket, melyhez az alábbi tanácsok adhatnak ideális tippeket.

1. Folyékony zsírokkal főzzünk-süssünk a szilárd zsírok helyett!

A szilárd zsír gyakran tartalmaz telített zsírokat, melyeket cukorbetegként limitálnunk kell, vagy transz-zsírokat, melyek egyenesen tiltottak. Ha a receptben szilárd zsír szerepel, például vaj, zsír, hidrogénezett zsiradék, vegyünk helyettük transz-zsír mentes margarint, vajkrémet. Mindig ellenőrizzük viszont, használható- e sütéshez, főzéshez a termék!

Használjunk a margarin és a vaj helyett alacsony cukortartalmú vagy cukrot egyáltalán nem tartalmazó dzsemet a pirítósunkon.

Sok folyadék állagú zsír, így a repceolaj, a kukoricaolaj, napraforgó olaj, olívaolaj vagy szőlőmag – egészséges lehet mérséklet mennyiségben felhasználva. Egyes olajoknak erőteljesebb az íze és ez az ételre is hatással lehet. Tapasztaljuk hát ki, melyik olaj működik legjobban receptjeinkben!

A húsokat és a zöldségeket pároljuk és ízesítsük fűszerekkel, így például borssal, oregánóval, fahéjjal, ecettel, citromlével, salsa szósszal a cukros, sós, vajas szószok, öntetek helyett!

2. Váltsunk alacsony zsírtartalmú tejtermékekre!

Sok sütésben-főzésben használt tejtermék magas zsírtartalmú. Csökkentsük a zsírtartalmat anélkül, hogy ez a finom ízt befolyásolná: a teljes tej helyett használjunk sovány tejet, sűrített sovány tejet, vagy zsírmentes tejet. A tejföl helyett vegyünk alacsony zsírtartalmú vagy zsírszegény egyszerű joghurtot, írót, alacsony zsírtartalmú túrót.

3. Kevesebb zsiradékot használjunk általában is

Számos ételhez használhatunk 25-33 százalékkal kevesebb zsírt, mint amit a recept ajánl. Érdemes almaszósszal vagy összetört banánnal is helyettesíteni a zsír egy részét vagy egészét a süteményekben!

A csokoládé helyett használjunk kakaóport vagy jóval kevesebb mennyiséget a csokoládéból, mint amennyit javasolnak.

Ha levest vagy pörköltet készítünk, mindig halásszuk le a zsírt az étel felszínéről még addig, amíg a tűzhelyen van. Vagy tegyük hűtőbe az edényt, és amikor a zsír megszilárdul az étel felszínén, távolítsuk el. 

4. Okosan a szénhidrátokkal!

Olyan szénhidrátokat fogyasszunk, melyek energiát adnak, rosttal töltenek fel és hosszabb távon telítenek. Amennyiben a receptben fehér lisztet, fehér rizst ír vagy egyéb finomított gabonát, próbáljuk meg helyettesíteni teljes kiőrlésű liszttel, barna rizzsel vagy más teljes kiőrlésű gabonával. Használhatunk őrölt diót, mogyorót, mandulát, sőt össze is keverhetjük valamennyi teljes kiőrlésű összetevőt ugyanabban a receptben!

5. A cukrot hagyjuk el!

A cukor igen gyorsan felviszi a vércukorszintet, nem úgy, mint a zöldségekből vagy keményítőből származó szénhidrát, melyek jóval lassabban szívódnak fel a szervezetben.

Sok esetben nagyon is korlátozhatjuk a cukor mennyiséget, anélkül, hogy az ízt jelentősen megváltoztatnánk. Valószínűleg több lisztet kell majd az ételhez adnunk, hogy a szerkezete azért használható maradjon. Egy kivétel van, ha valamibe élesztő kell, akkor nem számolhatunk kevesebb cukorral, mert az élesztőnek szüksége van a cukorra, hogy „tegye a dolgát”.

Amennyiben cukor-helyettesítőt használunk, ellenőrizzük a termék címkéjén, hogy valóban alkalmas-e sütésre, főzésre!

Piknikre fel!

A tavasz ízei

Gyermek a konyhában

A sütemények remekei