Megosztás
Értékelés

Mit kell tudnunk a fontos vitaminokról?

0 értékelés
Értékeljen
A vitaminok nélkül szervezetünk nem lenne képes megfelelően működni. Ezért kell fokozottan odafigyelnünk arra, hogy mindegyikből eleget fogyasszunk. De melyek a legfontosabb vitaminok és mi a feladatuk?

Szervezetünk valamennyi apró folyamatához, testünk tökéletes működéséhez hozzájárulnak a vitaminok. Nem véletlenül mondogatták nekünk már gyermekkorunkban, hogy együnk répát, paprikát, elegendő zöldséget! De mi mindenre jó egy-egy vitamin? Lássuk őket ABC sorrendben.

Kezdjük mindjárt az A-vitaminnal. Az A-vitamin segíti az immunfolyamatokat, védelmet nyújt a fertőzésekkel szemben. Hozzájárul a megfelelő látáshoz, a csontok fejlődéséhez, ezáltal a növekedéshez is. Óvja a bőrünket és más szöveteinket egyaránt.

B1-vitamin: a szív és az idegek megfelelő működése mellett szükséges ahhoz is, hogy a szénhidrát anyagcseréje végbemenjen. A B1-vitamin támogatja az energiát biztosító folyamatokat.

B2-vitamin: ennek a vitaminnak szintén szerepe van a szénhidrát-anyagcserében, valamint abban, hogy lebontódjanak a zsírsavak. Segíti a méregtelenítést és óvja a nyálkahártyákat. Fontos feladata van még a szöveti légzésben.

 

B6-vitamin: az idegrendszer megfelelő működését támogatja, ám ezen kívül az aminosavak átalakulását is elősegíti. Az esszenciális zsírsavak- és egyben az aminosavak-fehérjék anyagcseréjében szintén ez a vitamin játszik szerepet. Őrzi a bőr felületét.

B12-vitamin: ez a vitamin sokat tesz azért, hogy vörösvértestek képződjenek szervezetünkben és hogy megvalósuljon a hemoglobin-szintézis. Ugyancsak szerepet játszik a szénhidrát-, a fehérje- és a nitrogén tartalmú anyagok anyagcseréjében.

Biotin: H-vitaminnak is hívják. Mindennemű anyagcserénkhez szükséges, így a szénhidrát- és a fehérje, valamint az aminosav-anyagcsere és a koleszterin anyagcseréje is függ tőle.

C-vitamin: a híres C-vitamin! Nem kevesebbet tesz, mint hogy segíti a szervezetben a réz- és a vas felszívódását, a hormonok- és a kollagén fehérjék szintézisét. Fontos számunkra az immunrendszer működéséhez is.

D-vitamin: ennek a vitaminnak a kalcium és a foszfor felszívódásában és beépülésében van jelentős szerepe, de a csontok képződésében, fejlődésében, gyógyulásában ugyanolyan lényeges. Ha rendszeresen fogyasztjuk, az osteoporosis (csontritkulás) jó eséllyel megelőzhető.

E-vitamin: nem véletlenül ajánlják a szakemberek a fogyasztását – késlelteti az öregedés folyamatát és hozzájárul az antioxidatív folyamatokhoz. Valószínűleg segíti a nemi működést is.

Folsav: szerepe igen sokrétű. Szerepe van abban, hogy a bélrendszer, a gyomor és a szájnyálkahártya megfelelően működjön, hozzájárul a vörös- és a fehérvérsejtek képződéséhez, emellett a vérlemezkék képzéséhez is. Szükséges az amino- és a nukleinsavak anyagcseréjéhez.

 

Inozit: lényeges szerepet tölt be ugyancsak a vérlemezke-képzésben, de számos fontos szervünk, így a vese, pajzsmirigy, a köztiagy és maga az agy működésében is nagy jelentősége van.

K-vitamin: úgy tűnhet, kevés „dolga van”, mégis, a K-vitamin olyan létfontosságú folyamatokban vesz részt, mint a véralvadás.

Niacin: ez a vitamin szintén részt vállal a szénhidrát- és fehérje anyagcserében, de a zsíranyagcserében is. Jelenléte fontos még a kémiai reakciók kiváltásában.

P-vitamin: az E-vitaminhoz hasonlóan késlelteti az öregedést és a hajszálereket is erősíti. Lényeges szerepe van az antioxidatív folyamatokban.

Pantoténsav: ez a vitamin járul hozzá a hemoglobin- és a koleszerinszintézishez, ahhoz, hogy ingerület-átvivő anyagok képződjenek szervezetünkben. Segíti a gyógykészítmények testünkből történő kiürülését is.

Para-amino-benzoesav: ez a vitamin nemcsak azért fontos, mert mérsékeli az érelmeszesedés és színinfarktus előfordulásának esélyét – hozzájárul az antioxidatív folyamatokhoz és az emésztőrendszer működéséhez is.

Piknikre fel!

A tavasz ízei

Gyermek a konyhában

A sütemények remekei