Tél végi vitaminhiány

Február 2-án egész nap ronda, ködös idő volt, így a mackó nem láthatta meg az árnyékát: „minden jel” arra utal, hogy hamarosan kezdődik a tavasz.

Végre kisgyerekekkel is elő lehet bújni a fűtött lakás vackából és egyre több időt tölthetünk a szabadban. Aztán, ha az első rügyek megjelennek, elkezd megváltozni a zöldségesek kínálata is: a hozzánk hasonlóan sápadt zöldségféléket felváltják a friss, valóban napérlelte finomságok.

Bölcsen teszik a téli álmot alvó állatok, hogy a nappalok rövidülésekor „elteszik” magukat tavaszig: ebben az időszakban vitaminhoz jutni sem könnyű – és nem is csak az erdőben, a hótakaró alatt megbúvó növényekből, a nagyvárosok csillogó boltjaiban elérhető zöldségekben, gyümölcsökben sem találunk annyi értékes vitamint, mint a késő tavasztól-őszig érő növényekben.

Bár mostanában jóformán bármikor bármilyen gyümölcshöz hozzá lehet jutni, a viszonylag megfizethető idénygyümölcsök az alma illetve a déligyümölcsök maradnak. Ezek kifejezetten sok hasznos ásványi anyagot, vitamint tartalmaznak, mégsem biztosítják feltétlenül a növekvő szervezet igényeit: például azért sem, mert a citrusféléket allergiát okozó tulajdonságuk miatt az első életévekben nemigen szokták ajánlani, a banán pedig sok fej- és hasfájás okozója lehet, mivel könnyen székrekedést okoz. Marad az alma: bár tudjuk, hogy a „minden nap egy alma” szinte minden betegséget elűz – csak épp könnyen elunja az ember… Zöldségekből pedig végképp csak a nyárról eltett konzervek és mélyhűtött formák ajánlanak változatosságot és viszonylagos vitaminbevitelt.

A téli naptalan szürke hideg időben kisgyerekkel pláne szívesebben maradunk otthon, a rengeteg ruharéteget szörnyű nyűgös dolog felráncigálni a picikre, ráadásul bebugyolálva nehezen tudnak ők is mozogni, minden anorák ellenére fázni fognak, nem jelent számukra örömet a kint lét – leszámítva persze a tél néhány igazán gyönyörű napját, amikor ragyog a fény a frissen hullott ropogós havon és szánkózni, hóembert építeni is tudunk. Így az a kevés, előbújó napsugár sem éri el a rengeteg ruhán keresztül bőrünket, így nem jutunk természetes D-vitaminhoz.

A jó levegőre, napfényre kiszabadulva aztán a szervezet D-vitamin raktárai is könnyebben töltődnek fel. A legfrissebb kutatási adatok azt mutatják, hogy a megfelelő csontrendszer kialakulásán kívül a szervezet más funkcióiban is kifejezetten fontos szerepe van ennek az anyagnak. Az egyik ilyen, igen fontos és sok tudományos eredménnyel alátámasztott feladat az immunrendszer támogatása: az az ősi tapasztalat, hogy a napfényen a fertőző betegségek is gyorsabban múlnak, tudományosan is megerősödik.

Így a téli hónapokban feltétlenül szükséges a kisgyerekek D-vitamin igényét mesterségesen pótolni, bár sok szülő hajlamos elfeledkezni róla, a napi egy csepp „csodaolajra” igenis nagy szüksége van a kicsiknek. De az első tavaszi napsugarak megjelenésével sem bízhatunk benne, hogy a szervezet megtermeli a saját szükségletét, hiszen a „civilizált” életmód mellett a levegőn töltött idő messze nem biztosít elegendő napfényhatást, főleg a légszennyezett területeken.

Bár nem számít vitaminnak, a vasról sem szabad megfeledkeznünk: tavaszra nem csak a naptalanságtól sápadtak a gyerekek, nem csak a téli ellustulás okozza a kedvetlenségüket, nehézkességüket, sokszor vashiány is áll fehér fülek, halvány ajkak és fáradékonyság hátterében. Ennek gyanújakor érdemes az étrendben az állati vasforrások keresése mellett a kiviruló piacon a magas vastartalmú zöldség-és gyümölcsféléket választani.

Az első tavaszi napokon érzett lustaság, kedvetlenség hátterében így több tényező is állhat, a tavaszi fáradtságnak a fénytelen hónapok nem ideális vitamin és ásványi anyagbevitele mellett azért más oka is lehet – a hosszú barlangi kucorgás következtében elgémberednek a mackók tagjai. Szerencsére a medvebocsok és az embergyerekek is alapvetően mozgásra, szaladgálásra, (fára)mászásra, motorozásra, biciklizésre vannak programozva: így csak a mackószülőknek kell leküzdeniük a jól begyakorolt lustaságukat és a játszóterek mellett a gazdagodó kínálatú zöldségeseket, piacokat is felkeresniük.

Bár a téli zöldségekben, gyümölcsökben is találunk hasznos ásványi anyagot, vitamint, a napon érlelt késő tavaszi kínálat sokkal gazdagabb, ízletesebb és jóval több értékes összetevőt tartalmaz. A hűvös téli napokban a lakásban töltjük legtöbb időnket, így szervezetünkben nem képződik elég D-vitamin. A tavaszi fáradtságot vashiány is okozhatja – zöldségvásárláskor érdemes a magas vastartalmú növényeket választani.
Szerző: dr Gács Zsófia gyermekgyógyász-endokrinológus

Kapcsolódó cikkek