Mit egyen a kismama, hogy a baba ideális súllyal szülessen?

Terhesség idején a mama étrendje a babáé is, azonban szerencsére egyre kevesebben követik a „kettő helyett eszem” elvet. A baba életének első 1000 napja – amely a fogantatással kezdődik - meghatározó jelentőséggel bír felnőttkori egészségére nézve, a kismama étrendje tehát már a kezdeti időszakban is sok mindent eldönthet.

A legfrissebb hazai adatok  szerint kevesebb, mint a kismamák fele változtataz étrendjén a terhesség alatt. Többségük több gyümölcsöt és zöldséget fogyaszt,és jobban odafigyel a folyadékpótlásra, a szénhidrát bevitelének csökkentésére azonban 8 százalékuk, míg a koffeinfogyasztás csökkentésére mindössze 3 százalékukuk ügyel.


A kismama energiaszükséglete az első trimeszterben egyáltalán nem növekszik meg a korábbi szükségletéhez képest, a második trimesztertől is csak kb. 350 kcal-val nő meg, ez a mennyiség pedig igen könnyen összejöhet akár egyetlen uzsonna során (pl.: 1 db teljeskiőrlésű zsemle kis vajjal, egy keménytojással, majd pár szem eper, alma vagy banán).A szénhidrátbevitelre is fontos ügyelni:a kismamák mintegy 5 százalékánál alakul ki terhesség alatt cukorbetegség, amely nem megfelelően kezelve sokszorosára növelheti a fejlődési rendellenességek kialakulását. A cukorbeteg kismamák babáinál jellemzőbb a magas születési súly és a szervek túlnagyobbodása, amely akár szívelégtelenséghez is vezethet. Az inzulinproblémák is gyakoriak az újszülötteknél, hiszen a kismama magas vércukorszintjének kompenzálása miatt szervezetük hozzászokik a megnövekedett inzulintermeléshez.


A tudatos étkezés mellett az egészségi állapothoz mérten sportos életmód a kulcs az ideális súlygyarapodáshoz: heti 3x45 perc mozgással már sokat tehet a kismama a baba és a saját egészsége érdekében. Ha valaki a terhességet megelőzően is rendszeresen sportolt, az első trimeszter után orvosával egyeztetve a legtöbb sportfajtát kíméletes módon folytathatja. A pilates, a laza futás vagy a gerincre nehezedő nyomást kitűnően lazító úszás ideális lehet terhesség idején is, de csak abban az esetben, ha már előtte is gyakorolta a kismama. Az első trimeszterben érdemes minden rázkódással, ugrálással járó sportot mellőzni.


A terhesség alatti hirtelen, nagymértékű súlygyarapodás jelentősen növeli az esélyét annak, hogy a baba is túlsúllyal jön a világra (5 kilós születési súly felett beszélünk óriásbabáról, ez a súly pedig ma már egyre kevésbé számít ritkaságnak). A kisgyermekkori dundiság vagy a felnőttkori elhízás okát kevésbé a genetikában, sokkal inkább az élet első 1000 napjának környezeti tényezőiben kell keresni, amelyeken belül kiemelten fontos a táplálkozás. Éppen ezért az édesanya táplálkozása nem csak a baba születését követően, hanem már a fogantatástól számítva rendkívül fontos.


Ha további tanácsokra van szükséged, tekints meg egyhetes mintaétrendünket, mely kifejezetten kismamáknak szól: http://goo.gl/ahZgQK

Kapcsolódó cikkek