Kialvatlan anyák és a depresszió

Az anyaság másik oldala, amikor az újdonsült anyuka küzdelmet folytat önmagában, hogy az anyaságról alkotott ábrándképét össze tudja egyeztetni a valósággal.

Minden leendő anyuka igyekszik a várakozás időszakában felkészülni gyermeke érkezésére. Könyvekből, internetes oldalakról tájékozódnak a rájuk váró feladatról, hogy minél jobb anyák legyenek. Járnak különböző tanfolyamokra, ahol felkészítik őket a gyermekszületésére, szoptatására, gondozására. De a szülést követő időszakra, amikor valóban „anyafunkcióba” kell lépni, arra nem lehet előre felkészülni. Elképzelések vannak, már a várakozás időszakában is, hogy milyen is lesz az élet a babával, de a valóság gyakran messze áll ettől.
Valójában nehéz ráhangolódni arra a folyamatos gondoskodásra és odafigyelésre, amelyet egy csecsemő igényel. Megváltozik az anyuka élete, közérzete, kedélyállapota hullámzó lehet a kezdeti időszakban. Ráadásul a szülést követően saját testét csatatérnek érzi, s érzelmi zavarokkal küzd.
Milyen nehézségek jelentkezhetnek az újdonsült anyukánál?
Kialvatlanság, fáradság
A szülés utáni kimerültség általános jelenség. A szervezetet a szülés folyamata fizikailag is megterheli, s ezek után kell megbirkózni az anyai feladatokkal.
Sok kismama számol be arról, hogy annyira kimeríti kisbabája ellátása, hogy a férjére már nem marad energiája. Pechesebb anyukák jó, ha éjszakánként 2 órát tudnak folyamatosan aludni síró csecsemőjük mellett. De nem szabad elfelejteni, hogy ez nem tart egy életen át.
Fontos, hogy az anyuka önmagára is szánjon időt, hiszen ha kimerült nem tudja megélni az anyaság valódi örömeit. Odafigyeléssel, és némi törődéssel pótolni lehet az alváshiányt, s becsempézhetnek napjukba némi pihenést anélkül, hogy bűntudatot éreznének.
Tippek egy kis pihenéshez
-    Próbáljon meg pihenni, amikor a baba alszik.
-    Relaxáljon vagy meditáljon 15 percet naponta.
-    Szánjon időt magára, hagyja a házimunkát és más, nem alapvető feladatot.
-    Fogadja el a családtagok segítségét.
 „Baby blues” – gyermekágyi szomorúság
Az első hét során a legtöbb nő átéli a gyermekágyi szomorúságot. A legapróbb események kizökkentik lelki egyensúlyából, gyakran elsírja magát, bár a könnyek olyan gyorsan elmúlnak, mint ahogyan jöttek. Nem kell megijedni ezektől az érzelmi viharoktól, hiszen rendkívül zaklatott, alapvető változásokat hozó időszakon megy át az édesanya. A szülés utáni első napok stresszétől így szabadul meg, s ennek áthidalásában nagyon sokat segíthet egy megértő társ. Fontos, hogy a családtagok ne mondogassák a kismamának, hogy „szedje össze magát”. Ha azonban több héttel a szülés után is levertnek érzi magát az újdonsült anyuka, érdemes a védőnővel vagy az orvossal megbeszélni, hogy nem szülés utáni depresszióról van-e szó.
Szülés utáni depresszió
A szülést követő levertség súlyosabb mértékben, depresszióban nyilvánul meg. A szülés utáni depresszió nem csak azonnal a szülést követően, hanem hónapokkal később is jelentkezhet.
Milyen tünetei lehetnek a depressziónak?
-    Hangulatingadozás
-    Érdektelenség érzése
-    Alvászavar
-    Folyamatosan aggódik a babáért és keresi a visszaigazolásokat orvosoktól, védőnőktől, hogy gyermeke egészséges.
-    Nem érzi magát jó anyának.
-    Idegesíti a párja, gyermeke.
-    Könnyen elsírja magát.
-    Idegennek érzi gyermekét, ezért gyakran bűntudat gyötri.
-    Étvágytalanság.
-    Memória problémák
-    Csökken a szexuális érdeklődés.
Ha a legtöbb tünetet tapasztalja magán az anyuka, feltétlenül keresse fel orvosát!
Hogyan tud segíteni magán a kismama, hogy elkerülje a depressziót?
1.    Egyen sok gyümölcsöt és friss zöldséget! Ha nincs étvágya, próbáljon meg enni szénhidrátot, amely biztosítja az energiát.
2.    Jutalmazza magát csokoládéval!
3.    Ragadjon meg minden lehetőséget a pihenésre! Relaxáljon, igyon egy finom teát, hallgasson lágy zenét.
4.    Maradjon mozgásban! Néhány sport vagy testmozgás – még ha csak egy rövid séta is a babával- segít a fizikai és mentális állapot javításán. Ha a terhesség előtt részt vett jóga vagy pilates órákon, kezdjen el újra járni.
5.    Mozduljon ki otthonról! Valószínűleg sok kismama érzi úgy, hogy egy kisbaba elvágja a külvilágtól, s magányosság érzése gyötri. Keressen fel játszóházakat, sétáljanak a lakóhelyükhöz közeli parkban a gyermekkel, ahol könnyen összeismerkedhet más anyukákkal, akik könnyebben megérthetik az Önben lejátszódó lelki vívódásokat, aggodalmakat.
6.    Legyen kedves magához! Ne terhelje magát feladatokkal, fogadja el, hogy Önnek is szüksége van térre és időre, hogy regenerálódni tudjon. Ne „szuperanya” akarjon lenni, hanem boldog és kiegyensúlyozott kismama, aki képes megélni az anyai örömöket.

Fontos, hogy az anyuka magára is fordítson időt. A kimerültség rossz tanácsadó.
Szerző: Kőpataki Krisztina

Kapcsolódó cikkek