Fogyókúra szoptatás idején

Első számú szabály: a szoptatás maga a fogyókúra! Ám ha ez mégsem lenne elegendő válasz, nézzük, mit mond a szakember: a szoptatás alatti fogyókúrázás csökkenti a tejtermelést, valamint, mivel szervezetünkben a káros anyagok a zsírszövetben halmozódnak fel, a súlycsökkenés során ezek az anyagok felszabadulnak és mennyiségük emelkedhet az anyatejben is.

Az anyatej termeléséhez és állandó pótlásához plusz energiával kell számolnunk, ezért ha odafigyelünk az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozásra, valamint a rendszeres testmozgásra, úgy magától fog leolvadni rólunk az a néhány kiló.  Sajnos többnyire nem kapunk elegendő információt a „megfelelő táplálkozásról” ezért hajlamosak vagyunk kapkodva, innen-onnan beszerzett információk alapján, minél gyorsabban megszabadulni a felszedett kilóktól, pedig a válasz a legtöbb esetben sokkal egyszerűbb lehet. Egyrészt gondolkodjunk hosszú távon. Adjunk legalább fél évet magunknak eredeti alakunk visszaszerzésére. Ez nem az az időszak, mikor néhány hét alatt kell beleférnünk a „kis feketébe”. Most elsősorban anyák vagyunk, gyermekünk és magunk egészsége a legfontosabb.

Másrészt, hallgassunk a szervezetünkre! A gyermekvállalás idejére már ki kellett alakulnia a belső óránknak, meg kellett ismerni a szervezetünket annyira, hogy tudjunk mi a jó nekünk, mitől jó a közérzetünk, mitől regenerálódunk a leggyorsabban. Például, hiába ajánlja táplálkozási szakértők sora, hogy együnk naponta 4-szer 5-ször keveset, ha ettől a mennyiségtől éhesek maradunk és a következő étkezésig a falat kaparjuk kínunkban, az senkinek sem jó. Mi feszültek leszünk, a baba ezt megérzi, nyűgös lesz, nem akar enni, ez a szituáció tovább görgeti a feszültséget, a végén pedig az anyatej mennyisége látja kárát.

Ezért inkább együnk annyit, amennyitől jóllakottnak érezzük magunkat, de nem pukkadunk ki. Próbáljunk minél természetesebb, változatosabb és friss ételeket fogyasztani, tartósítószer és mesterséges anyagok nélkül. Élelmi rostokban gazdag gabonaféléket, rengeteg zöldséget, gyümölcsöt, sovány húsokat, halat. Kerüljük a nehéz, zsíros ételeket és legfőképpen: ne nassoljunk!

Lássuk be, hogy a szervezetünknek nincs szüksége ízesített üdítőre, kétes eredetű gyümölcslére, kekszekre, ropogtatni valóra. A vizet ízesíthetjük frissen facsart gyümölcs levével is. Illetve ha valóban édességre vágyunk inkább szopogassunk el egy-két kocka magas kakaótartalmú, jó minőségű étcsokoládét. Ügyeljünk a megfelelő folyadékbevitelre, ami az anyatej termelődésével járó folyadékveszteséghez elengedhetetlen szükségletünk.

Ha az étkezéseink nyugodtak, természetesek és gyermekeink is azt látják, hogy örömmel élvezünk minden falatot, úgy számukra is öröm lesz az étkezés.

És mozogjunk! A mozgás fokozza az anyagcserét és jobb közérzetet biztosít! Sétáljunk sokat a szabadban a kicsivel, s ha belejöttünk a napi mozgásba, váltsunk tempósabb sétára. Ha terhesség alatt jógáztunk, remek dolog a babával együtt folytatni, vagy baba-mama tornára járni, idővel pedig egy könnyed biciklizést vagy úszást is beiktathatunk. Néhány hónap elteltével gyakorlatilag minden sportot űzhetünk, ameddig jólesik! Fontos az edzések alatti vízveszteség pótlása, valamint egy jó sportmelltartó beszerzése.

Nagyon fontos a pihenés, nem véletlenül mondják anyáink, nagyanyáink, hogy amíg a kicsi alszik, aludjunk mi is! Egészségünk érdekében vegyük ezt komolyan, hiszen a fáradság, a stressz nagy szerepet játszhat a tej elapadásának hátterében.
Szerző: G.O.

Kapcsolódó cikkek