Aludni pedig jól kell! – Kismamáknak főleg

A minőségi alvás mindannyiunk számára fontos. Ha nem tudjuk kialudni magunkat, az bizony egyre nagyobb kárt tesz a szervezetünkben. Különösen kritikus ez egy kismamánál, akinek a magzat jólétéről is gondoskodnia kell.

Az emberi szervezetnek elegendő alvásra, pihenésre van szüksége. Az alváshiány a koncentráció hiányához, figyelmetlenséghez, fáradtsághoz vezet, az energiánk elfogy, hibát hibára halmozhatunk. Kellő mennyiségű pihenés hiányában a szervezetben károk keletkeznek, az alváshiány a többi között hatással van a hormonokra és a nyirokrendszerre is.

Egy kismamának már nemcsak saját, de a benne fejlődő kisbaba szervezetére is figyelnie kell – a terhesség alatt a magzat csakis édesanyján keresztül jut a számára szükséges tápanyagokhoz, vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz.

Kiemelten fontos, hogy a kismama szem előtt tartsa nemcsak a megfelelő mennyiségű vitamin- és ásványi anyag bevitelt, hanem az alvást is. Ha valamit nem kap meg, az sajnos igen rövid időn belül valamilyen problémát okozhat a fejlődésében.

Az anya szervezete akkor képes mindent biztosítani a magzat számára, ha megfelelő állapotban van, így a baba növekedésében, fejlődésében nem szenved hiányt. A terhesség alatt egy nő nem engedheti meg magának, hogy ne figyeljen a kellő pihenésre, mert annak a gyermek is kárát láthatja – ha a szervek működésében változás történik az alváshiány hatására, a magzat szervezetébe esetleg olyan anyagok kerülnek, melyek rendellenességeket okozhatnak.

Mivel a méhben egy kisbaba növekszik, mindez sokkal több energiát von el az anyától, mint amíg még a nő egyedül volt - egyértelmű, hogy a kismamának alvással, pihenéssel vissza kell nyernie energiáját a mindennapokhoz.

Természetesen, a várandósság idején az alvás nem olyan egyszerű. A terhes nők hormonszintje megnő – emiatt egyik pillanatban még túlzottan boldognak tűnnek, a másikban képesek letargikus állapotba kerülni. Ami az alvást illeti, a fáradtságot az első trimeszterben produkálja a progeszteron szintje, mely a terhességet fenntartja - álmosságot okoz, ezért is fáradtabbak a nők ebben az időszakban. A babavárás második felében azonban jobb a közérzetük.

Az alvást ugyanakkor minden trimeszterben más nehezítheti. Körülményesebb kényelmesen elhelyezkedni a mellekben érzett kellemetlen érzés miatt; a méh nagyobbá válik, a zavartalan pihenést a székrekedés és a gyakori vécére járkálás is nehezítheti, nem beszélve arról, hogy a hányinger is próbára teszi a pihenésre vágyó szervezetet.

A pihenést könnyítendő…

Párnákkal „béleljük ki” magunkat, hogy minél kényelmesebben tudjunk feküdni, a minőségi alvást elősegítendő. Jó tanács az is, hogy lehetőség szerint ugyanabban az időben térjünk nyugovóra, így talán egyszerűbb lesz elaludni. Legcélszerűbb mindig oldalt fekve pihenni, különösen a bal oldalon, mely a kielégítőbb vérkeringést segíti.

Egy biztos, a kismamának elegendő pihenésre van szüksége. Ilyenkor hasznos tipp, hogy amikor csak lehet, igyekezzünk az elmaradt alvást bepótolni. A folyadékot – melyből fontos kellő mennyiségűt fogyasztani – ne este, lefekvés előtt igyuk.  A gyakori, de kevés élelmiszer fogyasztása sokkal jobb ötlet, mint ha egyszerre eszünk sokat. A hányinger jelentkezését le lehet győzni azzal, ha mindig a kezünk ügyében van egy kis keksz. Elalvás előtt ne együnk sose túl sokat!
Szerző: Kadesz

Kapcsolódó cikkek