A kisgyerek nem mini felnőtt!

A fogantatástól számított első 1000 nap különösen fontos időszak: olyan megismételhetetlen folyamatok mennek végbe a babák szervezetében, melyek hatással vannak felnőttkori egészségükre is.


Ekkor alakul ki például a bélflóra és az immunrendszer, de ekkor a legintenzívebb a kognitív folyamatok fejlődése is. Megfelelő táplálással már a fogantatás pillanatától sokat tehetünk olyan később kialakuló népbetegségek megelőzéséért, mint az elhízás, a cukorbetegség vagy a szív- és érrendszeri megbetegedések.

Mindössze 5 aranyszabályt kell követnünk, melyekkel megalapozhatjuk kisbabánk felnőttkori egészségét.
1. Az édesanya táplálkozása kihat gyermeke egész életére és egészségére
A terhesség hónapjai a születés utáni fejlődésre és egészségre is hatással vannak, ezért fontos, hogy a kismama változatos és vitamindús étrendet kövessen, amely bővelkedik B- C- és D-vitaminban, valamint folsavban és cinkben. Ha kíváncsi vagy, milyen ételeket érdemes várandósság alatt fogyasztani, nézd meg egy hetes mintaétrendünket!

2. Az első 6 hónapban csak anyatejre van szüksége a babának
A baba számára a legtökéletesebb táplálék az anyatej, amely mindig alkalmazkodik szükségleteihez. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint 6 hónapos korig a babát kizárólag anyatejjel tápláljuk, de érdemes a szoptatást 6 hónapos kor után is folytatni, ha van rá lehetőség.

3. A kisgyerek nem „mini” felnőtt
Az 1 éves kor vízválasztó a táplálásban, és sok szülő sajnos tévesen úgy gondolja, hogy innentől már ugyanazt eheti a baba, amit a család többi tagja. A kisgyerek azonban nem mini felnőtt, és 1 éves kor felett is eltérő mennyiségű és összetételű tápanyagra van szüksége, mint a felnőtteknek.

4. D-vitamin-pótlás a fogantatástól/terhességtől kisgyermekkorig
A D-vitamin-pótlás a terhesség alatt és a baba születését követően egyaránt elengedhetetlen a baba megfelelő fejlődéséhez. Bár a hazai orvosi ajánlás egyéves korig írja elő a pótlást, ezt követően is fontos gondoskodni a rendszeres D-vitamin-bevitelről, amelyben a korosztály igényeinek megfelelően kialakított tejalapú gyerekitalok is segíthetnek.

5. Kevesebb sót és cukrot kisgyermekkorban!
Az 1-3 évesek többsége az előírtnál (max. 12 g) jelentősen több cukrot fogyaszt naponta, pedig a túlzott cukor- és sóbevitel megterheli a babák emésztőrendszerét. A túlzott cukorbevitel ráadásul elhízáshoz is vezethet, amely a kisgyermekkorban is egyre gyakoribb 2-es típusú cukorbetegség előszobája.

Ha szeretnél többet is tudni a témáról, látogass el az Első 1000 Nap Program weboldalára: https://goo.gl/btgqze
 

Szerző:

Kapcsolódó cikkek