Szigorodhat a webes gyerekzár – 2. rész

Tavaly viszont éppenséggel az FTC nyújtott be panaszt a népszerű iPhone- és iPod Touch-alkalmazások fejlesztője, a W3 Innovations ellen. Az ugyanis az Emily's Dress Up nevű játék keretében a ruhák tervezésére szóló felhívás mellett azt kérte a gyerekektől, hogy e-mailben küldjék el észrevételeiket blogjának.

Az FTC azt állította, hogy az alkalmazások megsértették a gyerekek személyiségi jogait védő jogszabályt, mivel több tízezer gyermektől gyűjtötték össze szüleik engedélye nélkül az e-mail-címeket, arra ösztönözve őket, hogy tegyék nyilvánossá személyes adataikat. A W3 Innovations később rendezte az ügyet: elfogadta, hogy büntetésként 50 000 dollárt kell fizetnie, és törölte is a gyermekek személyes adatait.

Gyakran azt is nehéz megtudni, hogy milyen adatokat gyűjtenek és osztanak meg. Ipari kereskedelmi csoportok szerint a piaci szereplők nem tudatosan követik – reklámcélú megfontolásból – a kisgyermekek online életét. Ugyanakkor egy 2011-es tanulmány 54, a gyerekek körében népszerű weboldalt értékelt (köztük a Disney.go.com-ot és a Nick.com-ot), és úgy találta, hogy azok közül több is előszeretettel használt nyomkövető technológiákat.

Nagyon meglepődtem, amikor azt tapasztaltam, hogy szinte mindenben megegyeznek a gyerekek esetében alkalmazott technológiák a felnőttek online életének feltérképezésére hivatottakkal” – nyilatkozta Richard M. Smith, egy bostoni internetbiztonsági szakértő, aki a Center for Digital Democracy nevű jogvédő csoport megbízásából végezte el a vizsgálatot.

Láthatóvá válnak a “szellemek”

Egy Ghostery nevű szoftver segítségével, amely érzékeli és azonosítja a nyomkövetőket (itthon is elterjedt nevükön: a trackereket) a webhelyeken, a The New York Times nemrégiben hét trackert azonosított a Nick.com-on, köztük a Quantcast nevű elemzőcéget, amely saját marketinganyaga szerint segít a webhelyeknek – értékesíthetőségi szempontokból – szegmentálni a látogatókat.

A Ghostery a Disney cég gyerekeknek szóló játékoldalán 13 trackert talált, többek között az AudienceScience nevű elemzőcéget, amely weboldalának tanúsága szerint “a célzott és közönség alapú marketingkoncepció úttörője“.

David Bittler, a Nick.com-ot üzemeltető Nickelodeon szóvivője közölte, hogy az anyavállalat Viacom nem jelentet meg 13 év alatti gyermekeket megcélzó hirdetéseket a Nick.com-on vagy a társaság más webhelyein. Ugyanakkor névtelenül elemzési partnereik is gyűjthetnek felhasználói adatokat, például a tartalmi színvonal javításának céljából.

Zenia Mucha, a Disney szóvivője elmondta, hogy a cég nem jelentet meg célzott hirdetéseket gyermekek számára, és előírja hirdetési partnereinek, hogy ők is ugyanígy járjanak el.

A gyerekek körében ugyancsak népszerű oldal, a Webkinz viszont nyíltan vállalja, hogy hirdetési partnerei megcélozhatják a látogatókat “anonim adatok” gyűjtésére szolgáló hirdetéseikkel. Adatvédelmi elvei között a Webkinz “haladó szintű online célzásként” jellemzi ezt a gyakorlatot.

Ha az FTC elkészül a tervezett változtatások kidolgozásával, a gyermekek által látogatott webhelyeknek előre meg kell majd szerezniük a szülők engedélyét a gyermekek reklámcélú online követéséhez, még névtelen információgyűjtés esetén is.

Egyes szülők addig is megpróbálják megtanítani gyermekeiket az alapvető internetes önvédelemre. “Nem adjuk ki például születési dátumainkat ingyenes ajándékok reményében” – meséli egy kétgyermekes kaliforniai anyuka – “a gyerekeket pedig arra tanítjuk, hogy kérdezzék meg: mit akar tőlük a cég, és mihez akar kezdeni a megkapott információval.

Forrás: MTI


Akciós ajánlataink