Családlátogatás – hogyan készüljünk, miért jön a pedagógus?

A családlátogatás a család és a bölcsőde/óvoda/iskola vagy a szülő, a gondozók, a pedagógusok és a gyermek közti kapcsolat kialakításának egyik fontos színtere. Jó lehetőséget ad az ismerkedésre, a gyermek mélyebb megismerésére a saját, biztonságot nyújtó környezetében.

A gyermek mélyebb megismerésén túl a gondozó vagy pedagógus további információt kaphat a gyermekről, úgy mint: napirend, beszoktatás menete,  miben tehetségesebb, miben szorul több segítségre, mik lehetnek a felmerülő problémák, nevelési elvek, gondozás stb., illetve a pedagógusok is tájékozódhatnak a szülők intézménnyel kapcsolatos elvárásairól.

A családlátogatás kb. fél-egy óra, ez a beszélgetéstől függ.

Például:

  • hol alszik a gyermek, hol tölti a legtöbb időt,
  • van-e külön szobája, íróasztala,
  • ha van/vannak testvére(i), a vele/velük való viszonya,
  • milyen játékai vannak (nem az anyagiak, hanem a fejlődés miatt),
  • milyen a napirendje (ébredés, evések, szabad levegőn tartózkodás, alvás…),
  • az Apa szerepe a családban (miben segít, mi az, amit csak ő csinál, mennyi időt tölt a gyermekkel…)
  • nagyszülőkkel (egyéb közeli rokonokkal) való kapcsolat
  • az Anya leendő munkarendje, mikor fog érkezni a gyermek, meddig marad, ki(k) jöhet(nek) érte, stb.

Természetesen nem szükséges hat fogásos vacsorával készülni, de némi aprósüteménnyel, teával, kávéval megkínálhatjuk az érkezőt. Amennyiben úgy alakul, hogy nem tudtunk kellőképpen felkészülni az eseményre – és szinte úgy esünk be az ajtón munka után – az se jelentsen problémát.  Ha az alapvető udvariassági formulákat betartjuk, nem kell aggódnunk, hogy rossz benyomást keltünk, hiszen a kölcsönös szimpátia és egyetértés felkeltése mindannyiunk érdeke.  A pedagógus nem vendégségbe jön hozzánk, hanem bepillantást nyerni a gyermek családi életébe, kapcsolataiba, a családi kommunikációba. Így rengeteg tapasztalatot szerezhet a családi viszonyokról, szülői szerepekről, játszmákról, törekvésekről, betekinthet mindennapi életükbe. A családlátogatás mindenekelőtt csak akkor eredményes, ha a pedagógus képes a gyerekre koncentrálni, az életkörülményeit megismerni, arra törekedve, hogy a szülő érezze, a látogatás nem kíváncsiskodás a magánéletükben, hanem szakmailag megalapozott érdeklődés.

A családlátogatás szükségessége meglehetősen vitatott forma és egyre kevésbé él a mai pedagógiai gyakorlatban (még akkor sem, ha az intézmény pedagógiai programjában szerepel), pedig a gyermekek otthoni körülményeinek megismerése leginkább egy családlátogatás alkalmával érzékelhető.

Az iskolának kötelessége a lehető legteljesebb mértékben partnerként viszonyulni a szülői házhoz – ha az engedi. Ha viszont elzárkózik – szégyen, érdektelenség, büszkeség, rátartiság vagy más miatt –, akkor még a tapasztalt pedagógus sem képes világosan látni, csak sejtheti, hogy a gondok vagy változások forrása a család lehet.  Ha a szülőnek fontos a gyerek teljesítményén kívül az iskolai, közösségi vagy baráti kapcsolatainak alakulása, ha szeretné tudni, hogyan viselkedik gyermeke a „második otthonában”, akkor szerencsénk van, mert egyre bővül – a modern technika jóvoltából is – a kapcsolattartás formáinak palettája (e-mail, elektronikus napló, facebook, telefon, sms).

Forrás: www.osztalyfonok.hu, www.kisbabanaplo.com

A családlátogatás célja, a család és a kisgyerek minél jobb megismerése, a közvetlenebb kapcsolat kialakítása.
Szerző: G.O.

Kapcsolódó cikkek