Balkezesek Világnapja – Mire kell szülőként figyelni?

Szakértői becslések szerint a balkezesség aránya 8 és 15% között mozog a felnőtt lakosság körében, és az emberek kb. 1 százaléka „kétkezes”, azaz, akiknél egyik kéz használata sem domináns.

Tanulmányok szerint a férfiak körében gyakoribb a bal kéz domináns használata. A balkezesség az átlagos populációhoz hasonlítva ugyancsak gyakrabban fordul elő egypetéjű ikrek esetében (76% eséllyel lesz mindkettőjük balkezes, ha az egyikük balkezes). Ennek genetikai és környezeti okai vannak.

Jobbkezes szülők 2 százalékának van balkezes gyermeke. Mivel a balkezesség öröklődik, ha az egyik szülő balkezes, akkor már 17 százalék az esély, ha mind két szülő, akkor 46 százalék a valószínűsége, hogy balkezes lesz a gyermekük.

A bal kéz használatát nem nézték jó szemmel a családokban, és az iskolákban sem, egészen addig, amíg Véra Kovarsky, Montpellier egyik iskolájának pszichológusa el nem indította „keresztes hadjáratát” a balkezesség rehabilitációjáért. 1937-ben az I. Nemzetközi Gyermekpszichiátriai Kongresszuson beszédet mondott, amelyben kifejtette, hogy a „balkezesség nem utánzás, vagy nevelés útján szerzett tulajdonság, hanem természetes, velünk született, immanens és irreverzibilis állapot.”

Mit tehet a szülő, ha gyermeke balkezes?

A balkezesség elfogadása manapság már egyáltalán nem ütközik akadályokba, amennyiben a szülő az adódó nehézségeket könnyedén veszi és nem táplálja gyermekébe a másságot. Manapság szinte már minden eszközből lehet kapni balkezesek számára készített darabokat, bár egyáltalán nem szükséges minden használati tárgyat lecserélni, hiszen gyermekünknek természetesnek kell éreznie, hogy magabiztosan tudja használni a jobbkezesek számára készített dolgokat. Ugyanis, ha mindenből megvásároljuk a balkezesek számára készített eszközöket, és gyermekünk ahhoz szokik hozzá, csak erősítjük benne a másság érzetét, a többi gyermektől való különbözését.

Ollóból például egészen biztosan érdemes beszerezni balkezesek számára készített darabot, hiszen a jobbkezes példányok használata kényelmetlen. A balkezessel sokkal szebben lehet vágni és nem mellesleg a kéznek, csuklónak sem olyan megerőltető. Számítógéphez már be lehet szerezni balkezes egeret és billentyűzetet, bár ez utóbbi nem olyan fontos kérdés, hiszen a klaviatúra használata túlnyomórészt csak szokás kérdése. Léteznek külön hegyezők, melyek jobban kézre állnak, hiszen a penge meg van fordítva, így könnyű ceruzát hegyezni. Jegyzetfüzetet, lefűzhető füzetlapokat, tollakat, mérőszalagokat azonban nem igazán érdemes vásárolni, mert ezek nem mindig állnak majd rendelkezésre, ne szorítsuk be a gyermeket az általunk felállított  korlátok közé.

A cipőfűző helyes bekötését jobbkezesként a „tükörtechnika” segítségével taníthatjuk meg, azaz a gyermekkel szemben ülve kell mutatni a mozdulatokat, így neki csak le kell másolnia azokat. Az evőeszközök használatánál a következőkre érdemes figyelni: a pohár, a kanál és a villa bal oldalra kerül és a kés az egyetlen eszköz, amit jobb oldalra helyezünk. Készítenek balkezes gitárokat, zongorát és sok egyéb más hangszert is, igaz a dobfelszerelések nagy részét úgy állítják össze, hogy az a jobbkezeseknek kényelmes. A fúvós hangszerek egy része azonban kétkezes ügyességet igényel.

Érdemes meggyőződni arról, hogy az óvodában, később pedig az iskolában figyelembe veszik a gyermek balkezességét. Például, úgy ültetik-e a padba, hogy a könyöke ne ütközzön a mellette ülőével. Amennyiben úgy látja – bár ez manapság nagyon ritkán fordulhat elő -, hogy az intézményben e tekintetben hiányosságok tapasztalhatók, úgy mindenképpen jelezze az illetékeseknél!

A jobbkezeseknél általában a bal agyfélteke a domináns, de ez a logika - a korábbi feltételezésekkel ellentétben - balkezeseknél nem állja meg a helyét. A balkezesek 70 százaléka ugyanis szintén a bal agyféltekére támaszkodik a kulcsfontosságú agyfunkciókat és a beszédet illetően, de úgy tűnik, ez  semmilyen problémát sem okoz. A balkezesek fennmaradó 30 százaléknál a jobb félteke dominanciája jellemző, náluk viszont nagyobb gyakorisággal fordulnak elő tanulási nehézségek vagy agyi rendellenességek.
Szerző: G.O.

Kapcsolódó cikkek