Az olajos magvak bevezetése - lépésről lépésre

Bár az olajos magvak tápérték szempontjából az egyik legegészségesebb és legsokoldalúbb alapanyagok, a picik számára a különösen allergizáló kategóriába sorolandók. Egyéves kor alatt mind az allergia, mind az esetleges fulladásveszély miatt kerülni kell az olajos magvakat, kezdetben pedig csak darálva szabad adni. A számos pozitív élettani hatással viszont érdemes tisztában lennünk, hiszen megfelelően bevezetve értékes részét képezhetik az egészséges táplálkozásnak.

A mogyoró-allergia jellemzően gyermekkorban alakul ki, joggal tartanak ettől a szülők. Csalánkiütés, duzzadt arc, hányinger jelzi az allergiát, nagyon ritkán extrém, fulladásos tüneteket is előidézhet.

A földimogyoró (vagy amerikai mogyoró) az európai mogyorótól teljesen különböző növény, kalóriatartalma, valamint rost– és fehérjetartalma is magasabb európai társáénál. Hároméves korig érdemes teljesen elkerülni, egészben pedig csak 4 éves kor után kínáljuk. 

A mogyoró (vagy európai mogyoró) értékes fehérje és rostforrás, kifejezetten gazdag a sejtek regenerálódását elősegítő E-vitaminban, vas és kalcium tartalma pedig jóval magasabb az amerikai mogyoróénál (kalória tartalma viszont alacsonyabb). Egyéves kor előtt akkor sem javasolt kínálni a babának, ha a családban nem fordult elő allergia, a fulladás veszély miatt pedig 3-4 éves korig is csak darált, majd tört formában adjuk.

A gyógynövényként is számon tartott dió különösen az agyfejlődéshez fontos omega-3 zsírsavakban és E-vitaminban dúskál, de foszforban és kalciumban is nagyon gazdag. Ahogy a koleszterinmentes kesudió is, amelynek zsírtartalma ugyan elmarad más dióféléktől, ám értékes olajsavtartalma támogatja a szívet. A csontok, fogak egészsége szempontjából magnézium-tartalma is fontos. Bár a hagyományos dió jobban hizlal, megfelelő mértékben fogyasztva a 2-es típusú cukorbetegség ellen is felveszi a harcot, és segíti a zsírban oldódó vitaminok felszívódását. Mindkettőt egy éves kor után, darálva kínáljuk.

A mandulaigen gazdag kalciumban, káliumban és magnéziumban, valamint nagyszerű B1-, B2-, B6- és E-vitamin forrás. Egyéves kortól darálva adható, sőt, a víz, turmixgép és szűrő segítségével akár otthon is elkészíthető mandulatej kiváló megoldás lehet tehéntej allergiások számára.

A fokozatosság és alapos megfigyelés fontosságát az olajos magvak esetében sem lehet eléggé hangsúlyozni. Érdemes először tízóraira elkészíteni a picinek, hogy az esetleges reakciókat napközben azonnal észrevegyük. Egyéves kor felett az alappépként is kínálható, hozzáadott cukrot nem tartalmazó tejpépek kiváló kiegészítői lehetnek a darált olajos magvak (akár további gyümölccsel színesítve). A magvak zsírtartalmuknál fogva még inkább segítik a tejpépekben található D-vitamin felszívódását, és 2-3 éves korig változatos, ízletes ételeket állíthatunk össze belőlük.

Szerző: kadesz

Kapcsolódó cikkek