10 totális tévedés…

... a gyerekneveléssel kapcsolatban. Annak ellenére, hogy elhatároztuk, mi leszünk a világ legjobb szülei, a gyermeknevelés folyamán elérkezik az az idő, mikor fogyatkozni kezd a türelmünk és kitartásunk.

A lelke mélyén talán minden szülő érzi, hol hibázik gyermeke nevelése során. Miért marad mégis minden a régiben? A szakemberek szerint a kényelemszeretet és a rossz beidegződések miatt nehéz a váltás. Olykor sajnos hajlamosak vagyunk olyan hibákat is elkövetni, amik elkerülhetőek lettek volna.

1. Túlzott féltés
A kisgyermekkor talán legfontosabb feladata, hogy gyermekünk megismerje korlátait, lehetőségeit. Apróbb balesetek mindig történhetnek, hol teljesen véletlenül, hol pedig a századik rászólás után éri baj a gyermeket. Természetesen szükség van ilyenkor a vigasztaló szavakra, a megnyugtatásra, biztonságra és gyengédségre, de ne vigyük túlzásba! Hiszen gyermekünknek fontos megtanulnia, hogyan vigyázhat a saját és mások testi épségére. Meg kell tanulnia a szófogadást, máskülönben a szülő sem felelhet érte maximálisan.
Ugyanez vonatkozik a segítségnyújtásra is: ha valami nem sikerül elsőre a gyermeknek, próbáljuk megállni, hogy segítsünk, hiszen ha mindig segítünk neki, azzal azt sugallhatjuk, hogy ő nem képes azt a feladatot elvégezni. Ezáltal tanulja meg a nehézségek, a küzdelmek elviselését.

2. Fontossági sorrend – bolhából elefántot
Mindig ügyeljünk a prioritásra! Legyen bármilyen okos és alkalmazkodó a gyermekünk, ne bombázzuk folyamatosan szabályokkal, egyelőre kezdjünk csupán 2-3 betartható szabállyal, majd lassan lehet növelni az előírásokat. Ha tüzetesebben átgondoljuk saját „szabályainkat”, talán mi is rájövünk, hogy jó néhány regulára nincs is szükség, mert csupán felesleges feszültségforrás.

3. Következetesség vagy annak hiánya
A kisgyermek életében a legfontosabb, hogy minél kiszámíthatóbb legyen a kis világa, hiszen annál jobban képes együttműködni. Ezért amennyire csak tehetjük, vigyünk rendszert a kicsi életébe. Csecsemőkorban nem az óramű pontosság a lényeg, hanem az egymás után következő cselekvések sorrendje. Kisgyermekkorban már nyilván lazul ez a rendszer, kevésbé merevek a szabályok, de lényeges dolgokban bizony nagyon fontos, hogy pontosan mi is a szülők által kijelölt rendszer. A gyerekek bizonytalanokká válnak, ha nem tudják, meddig mehetnek el, hiszen amit egyik nap felelősségre vonás nélkül megtehetnek, az másnap súlyos vétségnek számíthat.
Fontos megjegyezni, hogy a szülőknek nem árt egyeztetni álláspontjukat, mert abban a pillanatban érvényüket vesztik a szabályok, ha van, amit az egyik szülő tilt, a másik megenged és fordítva. Ilyenkor a gyermek úgy érzi, hogy kihúzták a lába alól a talajt, mert hirtelen fogalma sincs arról, merre van a helyes irány.

4. Feszültség levezetése
Számtalan nehéz helyzet adódhat, amikor elveszíthetjük önuralmunkat. A szüneteket nem csupán gyerekeknek találták ki, de szülőknek is. Szakítsanak önmaguknak és párjuknak is időt rendszeres mozgásra, sportra egyéb kimozdulásra, kikapcsolódásra. Amennyiben tudunk önmagunkra időt szakítani, lesz energiánk, lesz miből töltekeznünk, így kevésbé veszítjük el a fejünket nehéz esetekben. Ha mégis kicsúszna a kezünkből az irányítás, nem kell a Dunának rohanni, elég ha azt mondjuk a gyermeknek: „Tudom, hogy azt tettem vagy mondtam, amit nem kellett volna. Ne haragudj érte! A továbbiakban pedig tartsd be a következő szabályokat légy szíves…”

5. Túl sok beszéd
Általában nagyszerű dolog beszélgetni a bölcsődés korú gyerekkel, de ez nem jelenti azt, hogy hosszas vitákba kell bonyolódni vele, ha például hisztizik. Ha a gyerek sokadjára sem engedelmeskedik, ne magyarázzuk neki meg, miért nem szabad elvennie a csokit a polcról. A gyerek nem kis felnőtt, nem gondolkodik logikusan, nem tud észérvekkel viszonyulni ahhoz, amit mondunk neki. Elég, ha azt mondjuk: „Vacsora előtt nincs csoki.” Nem szükséges elkezdeni magyarázni, hogy az édesség elveszi az étvágyat. Minden esetben használjon a korának megfelelő szavakat és kifejezéseket.

6. TV-nézés
Azért ne csináljunk úgy, mintha a TV nézés valami ördögtől való dolog lenne, de ügyeljünk arra, hogy gyermekünk ne céltalanul üljön le tv elé – bármi jöhet alapon. Célzottan nézessünk vele korának megfelelő meséket, filmeket, melyeket utána át is beszélhetünk, el is játszhatunk.

7. Verseny
Sok szülő esik abba a hibába, hogy gyermekéből szuperembert kíván faragni. Mielőtt belemennénk a játszótéri csatározásokba más anyukákkal, hogy mikor mit kezdett el a gyermek csinálni, álljunk meg egy szóra. Például ültetni, járatni egy erre önmagában nem képest csecsemőt, nagyon súlyos következményekkel járhat Ahogy a szobatisztaság erőltetése is mély nyomokat hagyhat a gyermekben. Az állandó versenyszellemben nevelés, folytonos különórára cipelés, idegen nyelv tanulás kora gyermekkorban jól hangzik ugyan és hihetjük, hogy mennyi pluszt kap ezáltal gyermekünk, de egyet ne feledjünk: gyermekünk akkor a legboldogabb, ha minél többet játszhat, mozoghat és leggyakrabban a számára legfontosabb emberekkel: a szüleivel.

8. Hazugság
Szükség esetén mondhat gyermekének féligazságot, de ne hazudjon neki. Sok esetben az a legjobb választás, ha becsületes vele, hiszen a “hazugságok” bármikor ön ellen fordulhatnak. A gyerekek érzik, ha megbízhatnak önben és ez a későbbiekben számtalan problémától kíméli majd meg.

9. Ha túl sok gyermeknevelési könyvet olvasunk

Sok szülő ahelyett, hogy az érzéseire, és a szülői ösztöneire hallgatna, inkább másfelé fordul, máshonnan vár segítséget és iránymutatást a gyereknevelés terén. Ráadásul görcsösen ragaszkodnak az ott leírtakhoz, ami sokszor vezet problémához. Honnan tudhatná egy idegen, hogy mi a jó neki, vagy, hogy hogyan bánjon a saját gyerekével? A kritikus szemlélet nélkül alkalmazott könyvek hamar probléma forrásává válhatnak, ha a szülők a saját képességeik helyett akarják használni azokat. Ha a könyvben leírtak és a saját személyes dolgaik között ellentét feszül, akkor a szülők még frusztráltabbá válhatnak, és még kevésbé találják meg a kapcsolatot a saját gyerekükkel. A könyvek, cikkek, tanulmányok remek dolgok, de figyeljünk rá, hogy csak ismeret bővítésére és gondolatfelvezetőnek használjuk.

10. Spontaneitás
Összegezve a fentieket: mindenekelőtt a következetesség a legfontosabb eszközünk, amellyel a megfelelő irányba terelhetjük életünket, kapcsolatainkat, gyermekeink nevelését. De hagyjunk teret a spontaneitásnak is! A szabályok betartatásának és a mi következetességünknek ne az legyen az eredménye, hogy gyermekünket szép tégla formájúra szabjuk. Mi csupán kijelöljük a határokat, melyeken belül szabadon mozogva alakul ki gyermekünk saját, lenyűgöző egyénisége.

Hogyan kerülhetjük el vagy csökkenthetjük tévedéseink számát?
Szerző: G.O.

Kapcsolódó cikkek