K-vitamin

Vitamin_K

K1-vitamin = fillokinon
K2-vitamin = menakinon
K3-vitamin = menadione

A természetben két változata fordul elő: fillokinon (K1), amit a zöld növények, valamint a menakinon homológok (K2), amelyeket baktériumok szintetizálnak. A természetes K-vitaminok csak zsírban, a mesterségesen előállított származékok vízben is oldódhatnak. További változatai szintetikusan előállított vitaminhatású vegyületek.

Hatása, szerepe a szervezetben:
A K-vitamin a véralvadás egyik fontos szabályozó tényezője, ám jótékony hatásai közé tartozik az is, hogy elősegíti a máj méregtelenítő funkcióját, egyes kutatások szerint pedig a csontok felépítéséhez is szükséges.

Napi szükséglet:
Az ember K-vitamin szükségletét a táplálék K1-vitaminja és a bélbaktériumok által előállított K2-vitamin kb. fele-fele arányban fedezi. Normális bélflóra és vegyes táplálkozás esetén a szervezet K-vitamin ellátottsága megfelelő. A K-vitamin 10-70%-a szívódik fel.
Ajánlott napi adag: 50-65 µg. Ez a mennyiség megtalálható például 100 g savanyú káposztában, 250 g baromfimájban vagy 100 g spenótban.

Újszülöttek esetén a K-vitamin pótlás rutinszerű, hiszen az ő bélflórájuk még annyira kezdetleges, hogy nem tudja a vitamint előállítani, és a K-vitamin nem választódik ki az anyatejbe sem, ezért a csupán szoptatással táplált csecsemők vérzékennyé válhatnak a nagyfokú hiány miatt.

Hiánytünetek:
Felnőttekben a hosszan tartó antibiotikus kezelés és a csökkent K-vitamin bevitel hiánytüneteket okozhat; véralvadási zavar, vérzékenység, csontproblémák, bélzavarok. Gyermekeknél és koraszülöttekben a bélbaktériumok csekély száma miatt előfordulhat K-vitamin hiányon alapuló vérzékenység.

Túladagolás:
Túladagolása jelenleg nem ismert.

Forrás:
K-vitaminforrások: brokkoli, fejes saláta, káposzta, paraj, tejtermékek, méz, virágpor, méhpempő, és máj.

Akciós ajánlatok