E-vitaminok Tokoferol

Vitamin_E

Zsírban oldódó vitamin. Az E-vitaminok könnyen oxidálódnak, tehát levegőn, napsugárzás hatására könnyen elveszthetik hatásukat. Éppen ezt használja ki az élelmiszeripar is, amikor különböző zsiradékokhoz E-vitamint adnak az avasodás megelőzésére.

Hatása, szerepe a szervezetben:
Megakadályozzák a többszörösen telítetlen zsírsavak oxidációját. Gyulladásgátló hatása is ismert. Újabb kutatások szerint rákmegelőző, ill. gyógyító hatása is van.

Napi szükséglet:
Ajánlott napi adag: 10–15 mg, de terhesség, nehéz fizikai munka vagy aktív sport során az igény akár 100 mg is lehet. Az átlagos mennyiséget fedezi például 20 g zabpehely, vagy egy marék olajos mag.
A vegyes táplálék E-vitamin tartalma nagymértékben függ az elfogyasztott zsír mennyiségétől és minőségétől (állati zsír, vagy növényi olaj). A többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdag étrend mellett nagyobb az E-vitamin-bevitel, pl. 1 g többszörösen telítetlen zsírsav 0,5-0,8 mg-mal növeli azt.

Hiánytünetek:
Embernél nem fordulnak elő hiánytünetek, mert a normális vegyes étrend tartalmazza, illetve az egészséges szervezet ezekből képes előállítani a neki szükséges mennyiséget.

Túladagolás:
Túladagolása nem ismert; bár zsírban oldódó vitamin, hipervitaminózist mégsem okoz akár napi 1,2 g bevitele sem.

Forrás:
Legjobb E-vitamin forrásaink a növényi olajok, tehát a napraforgó-, búzacsíra-, tökmag-, olíva-, kukoricaolaj, a búzacsíra és az egyéb gabonacsírák, a zöld növények, a hús, a máj és a tojás, virágpor, méhpempő, méz, gabona magvak, de főleg a csíráztatott magvakból nyert olajok.

Az E-vitamin jellemző mennyisége 100 g élelmiszerben
• gabonafélék, hüvelyesek és őrleményeik, kenyerek, péksütemények: 0,1–12 mg
• száraztészták: 0-0,6 mg
• sajtos, túrós sütemények: 0,05–1 mg
• diós, mákos sütemények: 0,3–3 mg
• zöldség, gyümölcs: 0–3 mg
• vaj, margarinféleségek, szalonna, növényi olaj: 0,5–84 mg
• húsok, húsipari termékek: 0,5-2,5 mg
• halak: 0,2-3,5 mg
• tej: 0,1-1,6 mg
• túrók, sajtok: 0–1 mg
• tojás: 0,5-1,5 mg