B7-vitamin Biotin

B7-vitamin

Hatása, szerepe a szervezetben:
Neve a német Haut szóból származik (jelentése bőr), mivel hiánya bőrbetegséget, bőrhámlást okoz. Számos karboxiláló enzim koenzimje, amelyeknek reguláló szerepük van a szénhidrát- és lipid-anyagcserében. A biotin jelenlegi ismereteink szerint a DNS replikációban és a transzkripcióban is részt vesz. Vízoldékony, nem hőérzékeny vitamin.

Napi szükséglet:
Az ajánlott napi bevitel felnőttek számára (RDA): 150 µg. A biotinszükséglet és a javasolt bevitel megállapítását nehezíti, hogy az ember bélflórája is termeli.
Felszívódását segíti a B-vitamin-csoport többi tagja, a magnézium és a mangán. Felszívódási vesztesége 50% körül van.

Hiánytünetek:
Hiányakor túlzott kimerültség, álmosság, izomfájdalmak, hajhullás, depresszió, és szürkés bőrszín jelentkezhet.
A biotin a tojásfehérje egyik fontos összetevője. A nyers tojásfehérje meggátolja a felszívódást, hiánytüneteket hozhat létre.

Túladagolás:
Mivel vízben oldódó vitamin, ezért nem lehet túladagolni.

Forrás:
A biotin szabad és kötött formában is jelen lehet az élelmiszerekben. Jó biotinforrás a máj, a vese, a tojássárgája, továbbá az olajos magvak közül elsősorban a pörkölt földimogyoró. A búza is tartalmaz biotint, de kötött formában, ami felszívódásra nem alkalmas. A hús, a gyümölcsök biotinban szegények.