B6-vitamin Piridoxin

Vitamin_B6

Hatása, szerepe a szervezetben:
A piridoxin-koenzimek részt vesznek az aminosav anyagcserében, a zsírok lebontásában, bevitelük a fehérje-bevitellel arányos kell, hogy legyen, miután a legfőbb feladata az aminosavak átalakítása: 1 g fehérje mellé 0,015-0,02 mg B6-vitamint rendelnek. A piridoxinnál felszívódási veszteséggel nem kell számolni.
A B6-vitamin segít a betegségek leküzdésében, az immunrendszer megerősítésében, és részt vesz a hemoglobin előállításában. Segít a csontképzésben, elősegíti a magnézium beépülését a szívizomba, hányinger megelőző hatású. A vérnyomás kezelésében kiegészítő kezelésként alkalmazható fogyasztása. Csökkentheti a vesekövek kialakulásának a veszélyét az arra hajlamosaknál.

Napi szükséglet:
Ajánlott napi bevitel felnőtteknek: 1,5 mg.
A felszívódását gátolja a dohányzás, az alkoholfogyasztás, és a fogamzásgátló tabletták szedése. A szervezetbe kerülés után 8 órával kiürül a vizelettel, így napi fogyasztása javasolt. A sportolóknak a magasabb fehérjebevitel miatt fontos az optimális B6-vitamin szint biztosítása. Az asztmásoknak figyelniük kell a bevitelükre, mivel ha teofillint használnak tüneteik enyhítésére, megnőhet a B6-vitamin igényük.

Hiánytünetek:
Hiánya ún. pellegrás nyelv- és bőrtüneteket, a perifériás idegek gyulladását, vérszegénységgel és idegrendszeri zavarokkal járó epilepsziás görcsöket okozhat, de az úgynevezett „fekete nyelv” kialakulásában is szerepet játszik. További hiánytünetek lehetnek az ajkak nyálkahártyájának berepedezése, fokozott faggyúmirigy-működés, idegesség, álmatlanság, izomgyengeség, hajhullás, végtaggörcs. B6-vitamin adását javasolják migrénes fejfájás esetén, a terhesség alatt, de a röntgen-besugárzás és a narkózis után bekövetkező hányások csillapítására is.

Túladagolás:
Túlfogyasztása esetén idegrendszeri mellékhatásokat okozhat, amelyet végtaggyengeség, vagy zsibbadás jelez. Terhes nőknél nem ajánlott a B6-vitamin napi 20 mg feletti fogyasztása.

Forrás:
Bőséges forrás a máj, hal, hús, tejtermékek, hüvelyesek, gabonafélék, spenót, banán, élesztő, kisebb mértékben a tej és a tojás.