B5-vitamin Pantoténsav

B5-vitamin

Hatása, szerepe a szervezetben:
Szerepe van az energiahordozó szénhidrátok lebontásában, zsírsavak szintézisében és bontásában, a különböző szterolok, szteroid-hormonok, porfirinek szintézisében.

Napi szükséglet:
A felnőtteknek ajánlott napi bevitel 8 mg, gyermekkorban kortól függően 2-6 mg javasolt. Felszívódását elősegíti a többi B-vitamin, és a H-vitamin jelenléte. Felszívódását gátolja a sok kávé- és teafogyasztás. Terápiás célokra napi 250-1000mg fogyasztható. Szegényes étrend esetén a napi 10 mg-os mennyisége csökkentheti a fáradékonyságot és a levertséget.

Hiánytünetek:
Emberben valódi hiánytünetek vegyes táplálkozás mellett nem lépnek fel, bár a pantoténsav-szükséglet nem tisztázott kellőképpen. Hiányában izomgörcsök, zsibbadás, kimerültség, fejfájás, étvágytalanság, izgatottság, alvászavarok, és bélrendszeri megbetegedések léphetnek fel. Hiánya felerősítheti az őszülést. Hiányát a rendszeres alkoholfogyasztás, és a dohányzás okozhatja. A fizikai erőkifejtés és a stresszhelyzetek növelik a szükségletet. Feltehetően a bélbaktériumok termelte pantoténsav is hasznosul a szervezetünkben. Az anyatejben kb. 2 mg/l pantoténsav van.

Túladagolás:
A B5-vitamint túlfogyasztani normál körülmények között nem lehet.

Forrás:
A B5-vitamin fő forrásai a hüvelyesek, a húsok, a máj, a gabonafélék, az élesztő, a karfiol, a tojássárga.