B2-vitamin Riboflavin

B2-vitamin

Hatása, szerepe a szervezetben:
Az enzimek a piroszőlősav, zsírsavak és az aminosavak oxidatív lebontását végzik, fontos szerepet töltenek be a szöveti légzésben és méregtelenítésben. A szervezetünkben a tápanyagmolekulák végoxidációjában játszik szerepet, a lehasadó hidrogénatomokat felvevő és továbbvivő enzimek alkotórésze.

Napi szükséglet:
Életkortól függetlenül 0,15 mg/1000 kJ riboflavin bevitel ajánlott, idős korban nem lehet kevesebb, mint 1,2 mg/nap.
A B2-vitamin felszívódását elősegíti a szelén, valamint a többi B vitamin jelenléte a szervezetben. Felszívódását gátolja a dohányzás, a fogamzásgátló tabletták szedése, valamint a stresszes életmód.

Hiánytünetek:
Az ember bélflórája is termel riboflavint, ezért hiánytünetek ritkán fordulnak elő. Hosszan tartó, széles spektrumú antibiotikum-kezelés azonban elpusztítja a bélflórát, így riboflavin-hiányt idézhet elő. Hiánya az embernél bőrelváltozásokat, szemlencse-elváltozásokat, szemviszketést, szemégést, szemvörösödést, emésztési zavarokat és kirepedt ajkakat okoz. Közrejátszhat az ízületi gyulladás kialakulásában is.
B2-vitamin hiányában vérszegénység, szaruhártya-elhomályosulás, idegdegeneráció jelei léphetnek fel. Hiányában jellemző a szájnyálkahártya és a nyelv gyulladásos megbetegedése, illetve az orr és a szem bőrének gyulladásos állapota, a szemfehérje pedig eressé válhat. Ilyen esetben előfordulhat még szédülés, zsírossá, és fénytelenné válhat a haj, a köröm megtöredezhet. Hiánya általában több vitamin hiányával együttesen lép fel. Csak táplálkozási eredetű B2-vitaminhiány nem jellemző, mivel az élelmiszerek széles spektruma tartalmazza azt. Hiánya a terhes vagy szoptató nőknél, a hosszabb ideig diétázóknál, illetve fogyókúrázóknál, az idősebbeknél, a rendkívül stresszes életet élőknél, vagy a cukorbetegeknél fordul elő leggyakrabban, de a kemoterápiás kezelés is kiválthatja, mivel az ilyenkor használt eljárások csökkentik a B2-vitamin felszívódását.

Túladagolás:
A B2-vitamin túladagolása, vagyis napi 100 mg feletti mennyiségben történő fogyasztása esetén zsibbadást, viszketést, égő érzést, valamint fényérzékenységet okozhat, de vízoldható vitamin lévén természetes úton nehéz túladagolni. Ettől függetlenül nem ajánlott a napi 10 mg feletti fogyasztása szürke hályoggal szenvedő betegek estén, mivel növelheti a hályog fejlődését. A vizeletet sárgára színezheti.

Forrás:
Főbb riboflavinforrások: tej és tejtermékek, máj, vese, tojás, hüvelyesek.