B12-vitamin Kobalamin

B12-vitamin

Hatása, szerepe a szervezetben:
A B12 vitamin, vagy másik nevén kobalamin, a többi B-vitaminhoz hasonlóan vízben oldódó vitaminfajta. Többféle létezik belőle, ezeket összefoglaló néven kobalaminoknak nevezzük. A B12-vitamin részt vesz a nukleinsavak felépítésében, befolyásolja a szervezet fehérjeszintézisét, elősegíti az aminosavak fehérjékbe való beépülését és fokozza ezek hasznosítását, de az egész szervezetet érintő hatása van. Az orvosi gyakorlatban a vészes vérszegénység, általános testi leromlás, kimerültség, ideggyulladás, hosszabb betegség utáni lábadozás esetén használják. Az egész szervezetre kiterjedő erősítő, roboráló hatása van.
Maga a vitamin a vérképzésben, a vörösvértestek felépítése, és az anyagcsere szempontjából nélkülözhetetlen. Emellett a sejtosztódásban, a sejtnövekedésben, és a folsav sejtekbe juttatásában is részt vesz. Segíthet a sclerosis multiplex kezelésében is. A B12-vitamin szükséges a normális fehérje- és szénhidrát anyagcseréhez, valamint a hemoglobin szintéziséhez. Elősegíti az immun- és idegrendszer egészséges működését. A szervezetbe bekerülő cianidokat (dohányzás) megköti. Hatásos lehet zsibbadás, fülzúgás kezelésében. Hangulatjavító hatása lehet, az őszülés ellen hatásos, és az izomfájdalmakat is enyhíti.

Napi szükséglet:
A felnőtteknek ajánlott napi bevitel 1 mikrogramm, míg a gyermekek esetében kortól függően 0,3-1 mikrogramm a szükséglet. Felszívódását elősegíti a többi B-vitamin, kiemelten a folsav, a Kalcium, az A, az E, illetve a C-vitamin. A B12-vitamin felszívódását gátolja a magas koleszterinszintet csökkentő kolesztiramin, az altatótabletták, az alkoholfogyasztás, a tartósítószerek, illetve a fogamzásgátló tabletták szedése. Felszívódása a gyomor- és bélrendszerben történik, és egy belső, úgynevezett intriszk faktorra is szükség van felszívódásához.

Hiánytünetek:
A B12-vitamin hiánya lassan alakul ki, mivel ez az egyetlen vízben oldódó vitaminfajta, amelyből szervezetünk a májban raktározni képes. A raktározódása miatt a hiányában kialakuló problémák csak felszívódási rendellenességek, vegetáriánus táplálkozás, vagy bizonyos betegségek esetén jelentkeznek. A hiánya azonban leggyakrabban a rossz felszívódással van kapcsolatban, mivel csak a gyomorban található intriszk faktor nevű fehérjével kötődve nem bomlik le a gyomorban. Ennek értelmében a felszívódás hatásfoka a genetika mellett a kor és az egyéni szokások függvénye is, rosszabb esetben csak a 25%-a hasznosul a bevitt B12-vitaminnak. A B12-vitaminhiány vészes vérszegénységhez, súlyos étvágytalansághoz, és idegrendszeri problémákhoz vezet.

Túladagolás:
B12 túladagolás gyakorlatilag nem lehetséges, 3 mg felett azonban nem ajánlott fogyasztani naponta.

Forrás:
A B12-vitamin érdekessége, hogy elsősorban csak állati eredetű táplálékokban lehet megtalálni, és kisebb mennyiségben a tejtermékekben. Forrásai a máj, a sertéshús, a kacsahús, a tojás, a tej, a tejtermékek.