Hétről-hétre

19. hét

Élet a pocakban
A bőrén védő viaszréteg, más néven magzatmáz (vernix caseosa) képződik. Ez a fehér, ragacsos, krémes réteg védi a bőrt a magzatvíz irritáló hatásaitól. Megtapadását elősegíti a magzat testén található szőr, ezért a szemöldökön, a hajas fejbőrön és a felső ajkakon nagyobb mennyiségben tapad meg. Születéskor a szülőcsatornában ez a magzatmáz jórészt ledörzsölődik, császármetszéssel született babáknál és koraszülötteknél azonban jól látható. Az újszülött bőrét is védi és ápolja, ezért nem kell ledörzsölni fürdetéskor sem, elég csak leöblíteni. Ebben az időszakban esedékes a második ultrahang vizsgálat, ahol ellenőrzik a magzat belső szerveinek megfelelő fejlődését, a méhlepény tapadási helyét és a magzatvíz mennyiségét is. Ha nem szeretné előre tudni a baba nemét, akkor ezt idejében jelezze orvosának!

hetrol-hetre-19-1

A kismama
A 19. terhességi héten méhe mintegy 16 cm átmérőjű. Ennek megállapítása segíti az orvosokat abban, hogy ellenőrizzék a magzat normális fejlődését. A második trimeszter alatt teste további változásokon megy keresztül, testsúlya ebben a szakaszban általában 3-6 kilogrammal gyarapodik. A szíve mintegy 40%-al növelte kapacitását, ereiben pedig megnő a nyomás. Ennek egyik kellemetlen következménye a terhesség alatti gyakori orr- vagy ínyvérzés. A rosszullétek elmúltával jelentkezhet a kívánósság. A nagy éhségrohamokat naponta többszöri, kis étkezéssel előzheti meg. A megkívánt ételekről pedig nem kell lemondani, de a mértékletességre ügyelni kell. Törekedjen természetes állapotú alapanyagok felhasználására, kerülje a tartósítószereket, mesterséges ízesítőket, színezékeket tartalmazó élelmiszerek fogyasztását. Figyeljen a sófogyasztásra is, mert a túlzott sóbevitel növeli a vizesedésre való hajlamot.

Heti teendők:
A pihenés nagyon fontos a várandós nők számára. Több alvásra van szüksége, mivel az egész szervezete nagyobb igénybevételnek van kitéve, mint a terhesség előtt. Arra azért figyeljen oda, hogy a túlzottan megnövekedett alvásszükséglet hátterében nem a friss levegő hiánya vagy valamilyen más betegség áll. Amennyiben hajlamos a hízásra, inkább tartózkodjon a délutáni alvástól, vagy legalább is ne feküdjön le közvetlenül evés után. Előbb tegyen egy rövid sétát vagy végezzen légzőgyakorlatokat nyitott ablak előtt.