Táplálkozás a szülés előtti napokban

Már bőven a várandósság kezdete előtt érdemes áttérni a helyes táplálkozásra, végiggondolni életvitelünket és a lehető legjobb formába kerülni, mire elérkezik a szülés ideje.

A terhesség során biztosan ügyeltünk a rendszeres, napi sétára, mozgásra, a kiegyensúlyozott táplálkozásra és minden bizonnyal igyekeztünk harmóniában tölteni az elmúlt hónapokat. Nemsokára eljön a szülés várva várt ideje, nézzük, hogy mivel tehetjük könnyebbé az életünket a táplálkozás terén.

  1. A legfontosabb mindig a bő folyadékbevitel, ami a szoptatás során is előnyünkre fog válni. A legjobb választás mindig a finom, tiszta víz, melyből 2-3 litert is megihatunk naponta. Az alkoholt mindenképpen kerülni kell, de 1-2 csésze könnyű kávé vagy tea belefér a napi étrendünkbe.
  2. Ügyeljünk a változatos tápanyagbevitelre és gyakran, naponta 4-5 alkalommal együnk kisebb mennyiségeket, melyet mindig alaposan megrágva, lassan fogyasszunk el.
  3. A puffasztó ételek és a szénsavas italok kerülendők, hiszen nem kívánatos puffadással, rekeszizom felnyomódással járhat, ami kellemetlen érzést okoz. Szintén kerülendő a magas cukor-, só- és zsírtartalmú ételek fogyasztása. Jódozott sót használjuk, de ügyeljünk a mennyiségre , valamint részesítsük előnyben a friss fűszernövényeket.
  4. A teljes értékű gabonafélék, a sok-sok friss zöldség és gyümölcs fogyasztása még mindig első helyen áll a kismama étrendjében, hiszen magas rosttartalmuk serkentik a bélműködést, megelőzve ezzel a szorulásos panaszok kialakulását.
  5. Tejtermékekből a zsírszegény, sovány termékeket válasszuk, melyekből szintén lehet naponta kétszer fogyasztani.
  6. A fehérjefogyasztás nagyon fontos, ezért naponta egyszer mindenképpen fogyasszunk sovány húst, hetente 3-4 tojást, illetve hetente kétszer omega-3 zsírsavakban gazdag halat, mint a tonhal, szardínia, makréla, hering, pisztráng, kagyló, osztriga, kardhal, naphal, tőkehal és rák. Omega-3 zsírsavat tartalmaz még a fűvel táplált állatok húsa és értelemszerűen az omega-3 tojás is.

Bár a várandósság idején fokozottan jelentkezhet a kívánósság, azért arra ügyeljünk, hogy a testtömeg gyarapodás ne haladja meg az egészségesnek tartott 10-12 kg-t, a túlsúllyal rendelkező kismamáknál pedig csupán a 7-10 kg többletsúlyt.

A vegetáriánus, illetve vegán táplálkozás híveinek feltétlenül szükséges megfelelő szakember segítségével kialakítani az egyéni étrendet, mely biztosítja a kismama szervezetének egészséges működését és a baba kiegyensúlyozott fejlődéséhez szükséges tápanyagok, vitaminok, nyomelemek bejuttatását.

Várandósan elég csupán napi 150-300 kcal-val több energiát szervezetünkbe vinni, a kettő helyett evés már igen elavult és téves elképzelés.
Szerző: G.O.

Kapcsolódó cikkek