Szülinapi torta – lehet egészséges is?

Igen! Hiszen az édesség nem feltétlenül jelent valami ördögtől való és egészségtelen dolgot! Fontos szerepet tölt be életünkben, javítja a kedélyállapotot és nem utolsósorban, finom! Egy a fontos: mértékkel fogyasszuk és ne étkezés helyett, hanem mindig étkezés után.

Az első évben még valószínűleg nagy műgonddal állunk neki csemeténk első szülinapi tortájának elkészítéséhez és messzemenően ügyelünk az egészséges, finom, jó minőségű hozzávalókra. Az évek elteltével már egyre bátrabban kísérletezünk, hiszen ahogy cseperedik gyermekünk, úgy ehet egyre többféle ételt és már mi sem vagyunk olyan szigorúak, ha ismét terítéken van a csokoládé és az édesség témakör. Amennyiben ügyelünk, hogy a süteményt egészséges és jó minőségű hozzávalókból készítsük el és megtartjuk az egészséges arányt a csokoládé és cukor felhasználásban, akkor biztos, hogy csemeténk is és mi is elégedettek leszünk az eredménnyel!

Próbáljuk kerülni a bolti késztermékek felhasználását, mert az minden, csak nem egészséges. Tele vannak ízfokozóval, színezékkel, tartósítószerrel és sajnos a kifejezetten gyerekek számára készített színes papíros, mesefigurás változatok csak még jobban fokozzák ezt a tényt, ezért ha késztermék felhasználása mellett döntünk, mindenképpen olvassuk el az összetevők listáját. Ez a biotermékekre is érvényes, mert gyakran sokkal több sót tartalmaznak, mint ajánlatos volna.

Részesítsük előnyben a joghurt, túró alapú recepteket, melyeket friss vagy aszalt gyümölccsel, magvakkal (sótlan dió, mogyoró, mandula pisztácia) gazdagíthatunk. Finomított liszt helyett használjunk teljes kiőrlésű lisztet, kevésbé bátrak fele-fele arányban próbálkozzanak. Figyelem! A teljes kiőrlésű liszttel való sütést is meg kell tanulni, ne a gyermek szülinapján kezdjük el a gyakorlást! A finomított cukrot helyettesíthetjük gyümölcscukorral (ez esetben elég az előírt cukormennyiség felét, maximum kétharmadát használni) vagy mézzel, agave sziruppal, esetleg barnacukorral. Tej egy éves kortól már adható, de választhatunk helyette rizs- vagy zabtejet is. A kakaó, bár nem egészségtelen, de helyettesíthetjük karobbal. A margarint igyekezzük elkerülni, helyette próbálkozhatunk vajjal vagy olajjal. Sütőpor helyett pedig használjunk szódabikarbónát. A citrom, narancs és grapefruit héját semmiképpen ne reszeljük édességbe és ne is kandírozzuk, mert a rájuk permetezett növényvédő szer beivódik a héjukba, ami ártalmas az egészségre. A citrusféléket amúgy is szükséges habos dörzsöléssel lemosni, mielőtt felvágjuk, kifacsarjuk vagy elfogyasztjuk. Ha mindenképpen szeretnénk belereszelni egy citrusféle héját a süteménybe, akkor feltétlenül bio terméket válasszunk! Aszalt gyümölcsök esetén is érdemes utánanézni a bio változatnak, mert sokszor az aszalt gyümölcsök szép, friss színe a hozzáadott adalékanyagnak köszönhető.

A tápanyagok közül a szénhidrátok azok, amelyek rövid távon is meghatározzák fizikai állapotunkat, szellemi teljesítőképességünket és hangulatunkat.
Szerző: G.O.

Kapcsolódó cikkek

Akciós ajánlataink