Színes ételek – egészséges?

Közkívánatra sorra vettük a természetes ételfestés lehetőségeit. Van-e természetes alternatíva? És egyáltalán, szükség van-e a színes ételekre?

Az 1970-es években mindenkit megdöbbentett, hogy egy piros mesterséges ételszínezékről bebizonyították a tudósok, hogy rákkeltő. Azóta jó pár évtized eltelt, sokan mégsem merik használni őket. Vajon fejlődött-e azóta az ételszínezék gyártás? 

Amerikában, az 1970-es években nagy port kavart, amikor kiderült, a vörös ételfesték rákkeltő hatású. Ekkor szinte minden gyártó megtorpant és inkább mellőzte az ételszínezékek használatát. Annak ellenére, hogy szakemberek garantálták, semmilyen káros anyagot nem tartalmaznak.

Mire pedig újra felépült volna a bizalom a fogyasztókban, 2010-ben újabb élelmiszer-színezékről derült ki az egészségkárosító hatása. Ezúttal a hiperaktivitás, a nyugtalanság és a figyelemzavarok és az ételszínezékek között találtak kapcsolatot.

Nem lehet tehát csodálkozni, hogy az olyan rémhírek hallatán, mint, hogy a mesterséges színezékek kapcsolatban állnak a különböző daganatos megbetegedésekkel és allergiás reakciókat is kiválthatnak, nem szívesen használják. Szerencsére már vannak alternatív, természetes megoldások, ezeket mutatjuk most be.

  1. Lila, hibiszkusszal: A hibiszkusz nevű virágot széles körben használják gyógyteaként, ázsiai, afrikai és a karibi országokban. Legnagyobb előnye, hogy erősíti az immunrendszert. Már egy nagyon kevés por is elég ahhoz, hogy szép lila színűre színezzük az ételeket, semleges íze miatt pedig egyáltalán nem kell aggódni attól, hogy befolyásolja a végeredményt.
  2. Zöld, folyékony klorofillal: A klorofil adja a növények zöld színét. Kis üveges kiszerelésben már egyes bioboltokban elérhető, nem kerül sokba és sokáig elég. Pár csepp elég a szép, egyenletes zöld színhez. Ráadásul íztelen, tehát sokkal jobb választás, mint a pürésített spenót.
  3. Sárga, kurkumával: A kurkuma nem ismeretlen fűszer nálunk sem. Számos jótékony hatása már bizonyított. Például az, hogy erős gyulladáscsökkentő. A kurkuma használatával egyedül a ruhájára kell figyelnie, könnyen sárga foltokat hagy mindenhol – egy kötény beszerzése tehát nem árt.
  4. Rózsaszín, eperpürével: Az eper- és a málnapüré is gyönyörű rózsaszínes színárnyalatot kölcsönöz az ételeknek. Friss vagy fagyasztott gyümölcsöket egyaránt lehet használni, finoman átnyomkodva egy hálón vagy szitán távolítsák el a magokat, majd közepes lángon egy kevés vízzel főzzék fel. Igaz, hogy az így kapott színezett ételeknek eper vagy málna íze lesz, de ez a plusz csak izgalmasabbá teszi
  5. Kék, vörös káposztával: Több munka, de csodálatos szín. Darabolja fel a vörös káposztát, tegye egy nagy fazékba, engedje fel annyi vízzel, hogy ellepje, majd forralja fel. Ha felforrt vegye alacsonyabbra a lángot és párolja 10 percig, végül szűrje le. Forralja tovább a lila vizet és hagyja nyugodtan, hogy elpárologjon a felesleges folyadék belőle. Adjon hozzá szódabikarbónát, ettől kékesebb lesz a színe.
  6. Fekete, Onyx Cocoaval: Az Onyx kakaó egy különleges kakaópor, ami elég nehezen szerezhető be, de ha sikerül, akkor a színezett ételeknek gyönyörű, sötét fekete színt kölcsönöz, anélkül, hogy nagyon dominálna bennük a csokis íz.
„Nem lehet tehát csodálkozni, hogy az olyan rémhírek hallatán, mint, hogy a mesterséges színezékek kapcsolatban állnak a különböző daganatos megbetegedésekkel és allergiás reakciókat is kiválthatnak, nem szívesen használják.”

Baba-mama receptötletek »

Szerző: Geda Zsófia

Kapcsolódó cikkek