Őszi gyümölcs kisokos

Összegyűjtöttük, hogy melyek azok a zöldségek és gyümölcsök, amelyeket ebben az időszakban érdemes gyakran fogyasztanunk!

Az ősz beköszöntével újabb gyümölcsök, zöldségek segítenek, hogy változatosan és egészségesen étkezzünk, és így juttassuk magunkat és gyermekünket a megfelelő vitaminokhoz.

Életünk első 1000 napja kulcsfontosságú az immunrendszer és a bélflóra kialakulása szempontjából. A bélflóra nélkülözhetetlen az egészség megőrzéséhez, hiszen ez a szervezet egyik fő védvonala, itt szívódnak fel a szervezetünk számára nélkülözhetetlen tápanyagok, vitaminok és ásványi anyagok.

Immunrendszerünk 0-3 éves kor között fejlődik a legintenzívebben, ezért ebben az időszakban rendkívül fontos a C- és D-vitamin, valamint a vas és a kalcium pótlása is. Ezeket azonban nehéz megfelelő mennyiségben pusztán táplálkozással biztosítani a gyermekek számára, ezért érdemes az ő igényeik szerint összeállított táplálék kiegészítőket is bevezetni az étrendbe.

Az első 1000 napba a magzati kor és a szoptatás időszaka is beleszámít, ezért nagyon fontos, hogy az édesanya is változatosan, egészségesen táplálkozzon!

Alapszabály, hogy mindig az adott évszakban termő idénygyümölcsök a, ezek tartalmazzák a megfelelő vitaminokat számunkra. Mindenképpen használjuk ki az őszi gyümölcsöket, hiszen ekkor még elég nagy a választék is ahhoz, hogy megtaláljuk a gyermekünk kedvére valót. Összegyűjtöttük a leggyakoribb őszi gyümölcsök jellemzőit:

Alma: B1, B2, B6-vitaminokat, folsavat, C-vitamint, kalciumot, vasat, magnéziumot, foszfort, káliumot, és cinket tartalmaz. Az alma értékes rostanyaga a pektin, ami javítja az emésztést, és béltisztító hatású. Rostanyagai a héjában találhatók, ezért alapos mosás után egészben javasoljuk a fogyasztását.

Szőlő: Vitaminok közül béta karotin-, B1- és B2-, C-, K-vitamin-, folsav- és biotin található meg benne. Az ásványi anyagok közül sok foszfort, káliumot, magnéziumot és cinket tartalmaz. A sötét színű szőlő fajták sok flavonoidot is tartalmaznak. A bioflavonoidok kifejezett gyulladáscsökkentő, immunerősítő tulajdonsággal rendelkeznek, és védik a szervezetet a szabadgyökök okozta sejtkárosodások ellen.

Körte: Az almához hasonlóan kitűnően alkalmas salaktalanításra és gyomorbántalmak kezelésére sőt, savközömbösítő hatása miatt epebetegek is bátran fogyaszthatják. Rengeteg vitamint tartalmaz: káliumot, jódot, cinket, vasat, magnéziumot és A-, B-, C-vitamint egyaránt.

Szilva: gazdag ásványi anyagokban (kálium, vas, magnézium), B2-, és C-vitaminban. A héja nagyon gazdag élelmi rostokban. Inulint is tartalmaz, mely prebiotikumként táplálja a hasznos probiotikus bélbaktériumokat, ezáltal az ép bélflórát segíti elő, így erősíti az immunrendszert.

Őszibarack: A-, és C-vitamin, béta karotin forrás, így kiváló antioxidánsnak számít, erősíti a szervezetet. Kalciumot, magnéziumot, szelént és cinket is tartalmaz.

Mandula: A mandulában rengeteg hasznos tápanyag található. Vitaminok közül B1-, B2- és B6- és E-vitamint tartalmaz. Ásványi anyagokból 100 g mandula: 252 mg kalciumot, 835 mg káliumot, 170 mg magnéziumot, 441 mg foszfort, és 15 mg vasat tartalmaz. Mangán és cink tartalma is jelentős!

Paprika: 100 g paprika kb. 180 mg C-vitamint tartalmaz. A C-vitamin pedig az egyik legjelentősebb immunrendszer erősítő, érdemes nagy mennyiségben fogyasztani.

Cukkini: Energiatartalma alacsony, B1-, B2-, B3-, C-vitaminokat, béta-karotint tartalmaz, valamint kálium, kalcium, magnézium, foszfor, mangán, cink is található benne. A cukkíniben lévő nyákszerű, kesernyés anyag fokozza a bélműködést. Hozzájárul a csontok épségének megőrzéséhez.

Fejes káposzta: B1, B2, B3-, B6, B7-vitaminokat, folsavat, C-vitamint, kálium, magnézium, nátrium, vas, jód. Rostokban bővelkedik, ezért segíti az emésztést. Serkenti az immunrendszert, rendszeres fogyasztásával megelőzhető a szorulás, csökkenthető a vastagbélrák kialakulásának veszélye.

Cékla: Sok káliumot tartalmaz, ami hozzájárul a test fiziológiai táplálásához, az izmok és az állóképesség növeléséhez, de ezen kívül gazdag még kalciumban, foszforban, vasban, nátriumban, kénben, valamint az antioxidáns tulajdonságú A-, B- és C-vitaminokban. Folsavai segítik a hormonok és ingerületátvivő anyagok – egyebek mellett a dopamin és a noradrenalin – termelését. Ezek a közérzetért felelősek. A cékla lúgosít, szerepe van a vörösvérsejtképzésben, és méregteleníti az agyat.

Sütőtök: Szénhidráttartalma, karotin- és C-vitamin tartalma is felülmúlja a többi tökfajtát. Energiatartalma 80 kcal/100 gramm, 16,5 g szénhidrát van 100 grammjában. Gazdag a különböző (A-, B1, B2, B3, B6, C, E) vitaminokban, folsavban és pantoténsavban. Karotintartalma például 4 mg, C vitaminból 24 mg-t találhatunk benne, E-vitaminból pedig 1,1 mg-t. Magas a kálium-, foszfor-, vas-, réz- és mangántartalma. Káliumtartalma miatt vérnyomáscsökkentő és vízhajtó hatása is van. Az antioxidánsok és karotinoidok pedig megkötik a szabad gyököket, erősítik az immunrendszert, így hozzájárulnak a keringési betegségek és a daganatok megelőzéséhez.

Immunrendszerünk 0-3 éves kor között fejlődik a legintenzívebben, ezért ebben az időszakban rendkívül fontos a C- és D-vitamin, valamint a vas és a kalcium pótlása is.

Baba-mama receptötletek »

Szerző: Forrás: elso1000nap.hu

Kapcsolódó cikkek

Akciós ajánlataink