Nem mindegy, miből nyernek energiát gyermekeink

Az édesanyák mindent megtesznek, hogy gyermeküket egészségesen táplálják, ehhez azonban oda kell figyelniük arra is, milyen szénhidrátot adnak gyermekeiknek, hogy egészséges forrásból nyerjenek energiát, ne pedig a gyermekkori elhízás veszélyét növeljék.

Sok esetben ráadásul nem gondolnak az élelmiszerek rejtett cukortartalmára, emiatt pedig jóval több cukorral etetik gyermeküket, mint amennyi a napi ajánlott mennyiség.

A szénhidrátok nélkülözhetetlennek az emberi szervezet számára, hiszen elégetésükkel elsősorban energiát nyerünk, raktározott formájuk gyorsan mozgósítható tartalékká alakul, de emellett részt vesznek szervezetünk felépítésében is. A szénhidrátok fogyasztásával gyorsan tudunk energiát nyerni. Az azonban nem mindegy, hogy milyen szénhidrátokból nyeri ki szervezetünk az energiát!

Az egyszerű szénhidrátokat (cukrok, édességek, fehér liszt) a szervezet nem tudja hasznosítani, ezért túlzott bevitelük esetén zsír formájában raktározza el azokat. A rostokban gazdag összetett szénhidrátok megfelelő mennyiségben fogyasztva egészségesek, fogyasztásukkal energiához és hasznos tápanyagokhoz jut a szervezet. Ilyen szénhidrátok például a teljes kiőrlésű gabonából készült kenyerek és péksütemények, a barna rizs, a durum tészta, valamint a nyers zöldségek, gyümölcsök és főzelékfélék.

A gyermekek táplálkozásában kiemelkedően fontos, hogy megfelelő forrásokból jussanak hozzá a szükséges szénhidrát mennyiséghez. A Magyar Gyermekorvosok Társaságának koordinálásával 2010-ben végzett komplex táplálkozási vizsgálat* kimutatta, hogy gond van az 1-3 éves korosztály étkezésével. A napi energia-bevitel megfelelő volt (az 1-2 évesek esetében kevéssel az ajánlás (1350 kcal) alatt, 2-3 évesek esetén kevéssel felette), az energiához azonban nem a megfelelő forrásokból jutnak hozzá a gyerekek. A kutatás eredményei szerint a magyar kisdedek esetében túl magas a zsír, a fehérje, a koleszterin és a só-fogyasztás, illetve a cukorból származó energia bevitel. A napi energia bevitel 30%-a már ebben az életkorban zsiradékból származik, a szénhidrátból származó energián belül pedig a hozzáadott cukorral bevitt energia meghaladja az ajánlott 10 en%-ot (energia%).

Csak kevés szülő gondolja, hogy gyermeke viszonylag gyakran fogyaszt édességet, azonban a megkérdezettek fele azt nyilatkozta, hogy rendszeresen ad gyermekének gyümölcslevet vagy egyéb édesített üdítőket. Ebből arra következtethetünk, hogy a szülők ezeket nem tekintik édességnek, a valóságban azonban cukortartalmuk miatt növelik a gyermekkori elhízás veszélyét.**

Ma már egyre több szakmai szervezet ismeri fel, és képviseli az elhízás elleni harc jelentőségét, így a közelmúltban a WHO (Egészségügyi Világszervezet) felére csökkentette az „ajánlott” napi cukorfogyasztást. Magyarországon pedig szakemberek létrehozták az „Első 1000 nap programot” annak érdekében, hogy minél több édesanyához és egészségügyi dolgozóhoz juttassák el az üzenetet: számos felnőttkori betegség, probléma, így a túlsúly és a hozzá kapcsolható betegségek kialakulásának kockázata helyes csecsemő- és gyermekkori táplálással csökkenthető.

Az Első 1000 nap program szakértői napi és heti mintaétrendet is összeállítottak az 1-3 éves korosztály számára, ezzel szeretnék megkönnyíteni az édesanyáknak, hogy egészségesen, életkoruknak megfelelően táplálják gyermekeiket, odafigyelve a megfelelő mennyiségű és minőségű szénhidrát bevitelre is.

Bővebb információ: www.elso1000nap.hu

*1-3 éves gyermekek tápanyagbevitelére- és élelmiszerfogyasztására vonatkozó felmérés

** Nutricheq kutatás 2014

„A rostokban gazdag összetett szénhidrátok megfelelő mennyiségben fogyasztva egészségesek…”

Baba-mama receptötletek »

Szerző: Forrás: elso1000nap.hu

Kapcsolódó cikkek