Mi kerüljön az uzsonnás dobozba?

Tizenhárom ötlet, hogy a napi csemege egészséges, változatos, ízletes és könnyen elkészíthető legyen.

Amennyiben gyermekünk születésétől fogva igényünk volt az ízletes, tápláló és finom falatok megszerettetésére, akkor minden bizonnyal ebben a helyzetben is fel fogjuk találni magunkat, csupán a rendelkezésünkre álló idővel kell ügyesen bűvészkedni.

Az első egy-két hétben még tele vagyunk fantáziával, bizonyára nem lesz gond kitalálni az uzsonnai falatokat, de lassan fogyóban lesznek az ötletek. Mi könnyítheti meg a munkánkat?

1. Készíthetünk heti táblázatot, így követni tudjuk, hogy gyermekünk valóban olyan változatosan étkezik-e ahogy szeretnénk, valamint a bevásárlás és az elkészítést is egyszerűbb megoldani.

2. Ha nehéz napja van a csemetének, lehet kalóriadúsabb elemózsiát csomagolni, lazább napokon pedig jöhet könnyebb harapnivaló.

3. A szendvicset tőlünk telhetően igyekezzünk teljes kiőrlésű gabonából, de legalábbis magvakat, árpát, korpát, rozst is tartalmazó pékáru felhasználásával előállítani.

4. Lehetőleg kerüljük a kizárólag fehér lisztből készült termékeket. Persze azért el lehet csábulni olykor-olykor egy finom meleg zsemlére, croissantra vagy bagettre, de lehetőleg ne tegyük mindennapossá.

5. A feldolgozott hústermékeket igyekezzük elkerülni, vagy lehetőségeinkhez mérten próbáljuk a jobb minőségű termékeket vásárolni. A hétvégi ebédnél készíthetünk egy kicsit több sült húst vagy frissensültet, melyet hétfőn bátran tehetünk a kenyér közé és garantáltan nem tartalmaz felesleges adalékot.

6. Bátran variálhatjuk a szendvicseket sovány sajtokkal, otthon gyártott zöldfűszeres túrókrémmel, készíthetünk különböző pástétomokat (paradicsom, gomba, olíva, kapribogyó, cukkini, padlizsán, csicseriborsó, tojás). Az ötletek és fűszerezések tárháza végtelen, csak győzzünk kísérletezni.

7. Zöldség mindenképpen legyen az uzsonnás dobozban, sok gyerek gyakran azért nem eszi meg a salátát, paradicsomot, uborkát, mert a szendvics „elázik” az uzsonna szünetig, de ezen könnyen segíthetünk, ha külön kis dobozba tesszük a zöldséget és a gyermek „frissen” teszi a szendvics közé.

8. Ügyeljünk a gyümölcsevésre is! Ha gyermekünk hajlamos a nyammogásra, kockázzunk fel egy almát vagy keményebb körtét, amit gyorsabban és kényelmesebben ropogtathat el a csemete.

9. Változatosság gyanánt csomagoljunk natúr joghurtot, amibe néhány gyümölcsöt potyogtatva már kész is az adalékanyagoktól mentes, finom gyümölcsjoghurt.

10. Köles golyóval, zabpehellyel is próbálkozhatunk. Csak kanalat ne felejtsünk el adni hozzá.

11. Amennyiben nincs 40 fokos hőség, akkor többnyire még a hűtést igénylő falatok is kibírnak 2-3 órát az uzsonnaszünetig, de azért próbáljuk elkerülni a túlzott hűtést igénylő ételek készítését. Például adhatunk növényi tejjel (rizs, zab, szója) készült zabkását vagy tejberizst gyümölccsel, így nem lesz romlandó, de igen tápláló uzsonna kerekedik belőle.

12. Hétvégenként süthetünk muffint, zabkekszet gyümölccsel, zöldséggel, különböző magokkal, ezek mind-mind remek helyettesíthetői az időnként unalmasnak tűnő szendvicsnek.

13. Végül pedig ne feledkezzünk meg a folyadékról sem! Leginkább a tiszta vizet érdemes gyermekünkkel megszerettetni, melyet igény szerint ízesíthetünk citrommal, lime-mal, mentával, gyömbérrel. Ha nélkülözhetetlen gyermekünk számára az édes folyadék, úgy igyekezzünk a „minél közelebb a természeteshez” elvet követve gyümölcslevet (legjobb ha hígítjuk), gyümölcs- vagy zöldteát adni. Fehér cukor helyett édesítsünk barna cukorral vagy mézzel.

Iskolai büfé

Adódhatnak váratlan helyzetek és olykor előfordulhat, hogy gyermekünk kénytelen az iskolai büfé kínálatából étkezni. Szükségtelen a felhozatalt bírálni, bizonyára az összes egészségtelen, de a gyerekek számára nagyon is szerethető rágcsákat, péksüteményeket és cukros italokat vonultatja fel, némi – talán egészséges jelzőkkel is illethető – szendvics mellett. Az egyensúly a fontos, néhanapján mindenki megkívánhat némi édességet, fánkot, üdítőt, ne tegyük hát ördögtől valóvá a suli büfét sem. Ebben a szituációban tanítsuk meg gyermekünknek, hogy melyek a tápláló ételek, mit válasszon ilyen esetben, esetleg a büfés hölggyel/úrral is egyeztethetünk. Amennyiben az iskolai büfé kínálatával nagyon nem értünk egyet, úgy a szülői munkaközösségnél lehet eljárni a büfé kínálati minőségének javításában.

Legyen egészséges, finom, tápláló, változatos és megfizethető. Ezek mellett könnyen csomagolható és fogyasztható. Ja! És ne kelljen reggelenként egy órát babrálni vele.

Baba-mama receptötletek »

Szerző: G.O.

Kapcsolódó cikkek