Kövér gyerek – nagy gond?! II. Az üdítőitalok 1. rész

Amerikában az ötévesek közül minden második gyerek naponta legalább egy pohár cukros, szénsavas üdítőt iszik meg. Ez a megdöbbentő adat különösen megrázó, ha tudjuk, hogy milyen káros hatásai lehetnek ezeknek az italoknak.

A megfelelő, egészséges táplálkozáshoz hozzá tartozik a megfelelő, egészséges folyadékfogyasztás is – már gyerekkortól kezdve. Míg a kisebb csecsemőknek, ha épp nem anyatejet vagy tápszert kapnak, elsősorban forralt-hűtött vizet szoktak kínálni, már a nagyobb babakocsisokat is gyakran látjuk valamilyen szörpöt vagy édes teát szopogatni a cumisüvegből. Később pedig már maguk a gyerekek is követel(het)ik a boltban, büfékben a játékfigurát is tartalmazó vagy csak simán nagyon cuki üvegben levő – nagyon cukros innivalókat. A gyorséttermezős életkorral (ami meglepően korán van) pedig befutnak a szénsavas üdítők is.

A népnyelven lónyálnak is nevezett innivalókban a víz mellett többnyire cukor (a light változatban mesterséges édesítőszer) van, ettől lesz finom, aztán kerül bele valamilyen élénk színezék, hogy a szemnek is vonzó legyen, szokott még lenni bennük aroma, savanyúság szabályozó, esetleg elenyésző mennyiségű gyümölcslé, a kólafélékben pedig koffein. Meg buborék.

A legfrissebb amerikai kutatások azt találták, hogy a napi rendszerességgel valamilyen szénsavas üdítőt (cukrosat vagy „zero”-t, koffeineset vagy simát) fogyasztó óvodások agresszívebbek társaiknál, minél több ilyet iszik egy nap, annál valószínűbb, hogy verekedős lesz a gyerek vagy épp feldönti mások játéktornyát. Bár nem egyértelműen ok-okozati a kapcsolat, a számok elég meggyőzően mutatják, hogy valamilyen módon összefügg ezen üdítőitalok fogyasztása és a viselkedési problémák jelenléte. A koffein pörgető hatásán kívül felmerülhetnek a mesterséges színezékek mint „kórokozó” összetevők. Bár Amerikában már 1906-ban (!) betiltottak egyes ételszíneket és az engedélyezett lista azóta folyamatosan szűkül – jelenleg hétféle mesterséges színnel szabad az enni-innivalókat feldobni -, a más forrásból érkező üdítőkben ennél sokkal többféle árnyalattal találkozhatunk. Ezek egy jó részének még nem ismert a pontos élettani hatása, így nem nevezhetők egyértelműen ártalmasnak – de egészségesnek sem.

Cikkünk következő részében az üdítőitalokban található cukrokról olvashatnak illetve találhatnak további ötleteket, hogy miből lehet egészséges innivalót készíteni.

Bár fontos a megfelelő folyadékfogyasztás, a vízen kívül alapvetően cukorból vagy édesítőszerből, mesterséges színezékből és esetleg koffeinből álló üdítőitaloknak, úgy tűnik, inkább káros hatásai vannak.

Baba-mama receptötletek »

Szerző: Dr. Gács Zsófia

Kapcsolódó cikkek