Hogyan táplálkozzon a szoptató anya?

A jó táplálkozás kulcsa az általános fittségnek és egészségnek. A lehető legjobban döntünk, ha anyatejjel tápláljuk a kisbabánkat. Ha így teszünk, gyermekünknek jó esélyt biztosítunk az egészséges életre.

A csecsemő legideálisabb tápláléka az anyatej, amely megfelelő mennyiségben, minőségben, arányban, valamint könnyen emészthető formában tartalmazza azokat a tápanyagokat, amelyek a fejlődéshez, növekedéshez elengedhetetlenek. De mit egyen az anyuka, hogy táplálni tudja megfelelően a gyermekét? Az idősebb generációtól gyakran hallhatja, hogy akkor lesz csak tartalmas és megfelelő mennyiségű teje a szoptatós anyának, ha sokat eszik. Ez tévedés! Nem a mennyiség, hanem a minőség a lényeg.  A szoptatás alatt is az egészséges táplálkozás elveit kell követnünk. Naponta rendszeresen négy-öt alkalommal változatos és kiegyensúlyozott étkezésre van szükség, a napi étrendben rendszeresen szerepeljen gyümölcs és nyers zöldség.  A táplálkozás során egyrészt kalóriát szolgáltató tápanyagokat, másrészt kalóriát nem szolgáltató, de az élethez nélkülözhetetlen járulékos anyagokat (vitaminok, ásványi sók) veszünk fel.
Az anyuka életmódja és táplálkozása befolyásolja az anyatej termelődését és összetevőit. Az étrendje kevésbé van hatással az anyatej fehérje-, tejcukor-, zsír- és kalciumtartalmára. A táplálkozás viszont hatással van az anyatej zsírsavainak minőségére, valamint az anyatejben levő A-, B2-, B12- és C-vitamin, valamint biotin és folsav mennyiségére.
Ha az anya kevés tápanyagot juttat a szervezetébe, ennek következménye csak hosszú idő elteltével mutatkozik meg az anyatej makrotápanyagainak összetételében. A hiányosan táplálkozó anyának a saját raktározott készleteit kell aktivizálnia, hogy az anyatej tápanyag-összetétele a csecsemő számára megfelelő maradjon. Ez káros lehet mind a csecsemő, mind az anya számára.
A szoptatós anyukák energiaszükséglete is nagyobb (3200kcal/nap)
A szoptatós kismama tányérján  a következőknek kell lennie: fehérje (40%), szénhidrát (30%), zsír (30%).
1. Fehérje
A napi fehérje szükséglet a szoptatás alatt 110 gramm/nap, s lehetőleg ennek a fele legyen állati eredetű( sovány hús, túró, sajt, hal). Ez azért lényeges mert az állati eredetű fehérjék biztosítják az úgynevezett elsőrendű fehérjéket. Másodrendű fehérjét tartalmaz a burgonya, borsó, kukorica, búzaliszt.
2. Szénhidrát
Napi 300-350 grammra van szükség. Fontos szerepe van a normális bélflóra kialakításában. Fokozza a fizikai teljesítőképességet, valamint ha növényi formában visszük be a szénhidrátot, akkor ballasztanyagként is szerepel. Legtöbb szénhidrátot kenyér, burgonya valamint rizs formájában esszük meg. Sok szénhidrátot tartalmaznak még a hüvelyesek és a leveles zöldségek is. Javasolt, hogy a szénhidrátok nagyobb részt inkább gyümölcs és zöldség legyen. Kenyérféléből pedig ha lehetséges fogyasszunk barna kenyeret.
3. Zsír
Napi 60-80 mg-ra van szükség. A zsírok koncentrált energiaforrások.  Főleg ezt is növényi olajokból fogyasszuk, margarin, olívaolaj, mogyoróolaj, halmáj formájában.

Nagyon fontos, hogy a szoptatás alatt figyeljünk még:
•    A jótékony rostok fogyasztására. Fogyasztásuk rendszeresen szükséges, hogy ne alakuljon ki székrekedés. Vízben oldhatatlan rost van a korpakészítményekben, zabpehelyben, ezek az alsó béltraktusban fejtenek ki élettani hatást.  Vízben oldható rost van a lekvárokban, citrusfélék rostjaiban, ezek a felső béltraktusban fejtik ki hatásukat.
•    A folyadék bevitelre. Sok folyadékot kell fogyasztani, de nem kell kalóriadús rostos leveket inni. Kitűnő a tea kevés cukorral és citrommal, vagy a sima víz is. A feketekávé, a koffeintartalmú üdítőitalok az anyai vérkeringésből átjutnak az anyatejbe, így szoptatás során a csecsemő szervezetébe, ami a csecsemőt élénkíti, s alvás- és magatartászavarokat okoz. Alkoholt tartalmazó italok fogyasztása tilos
•    A fűszerezésre, mivel az erőteljes ízű fűszernövények anyagainak az anyatejbe kerülése problémát okozhat. Ilyen például a hagyma, a fokhagyma, a fahéj, a bors, az erős fűszerpaprika, a zsálya és a borsmenta.

Forrás: Terhesség és szoptatás alatti étrend/ Szőczei Beáta, Polyák Éva, Hullainé Tarnai Irén

A szoptatás alatt is az egészséges táplálkozás elveit kell követnünk.
Szerző: Kőpataki Krisztina

Kapcsolódó cikkek