Egészség a fagyasztóból – lehetséges?

Az immunrendszer egyik legjobb támogatói a gyümölcs- és zöldségfélék. Akkor sem kell lemondani róluk, ha épp nincs szezonjuk.

Jó hír, hogy a széles körben elterjedt tévhittel ellentétben a fagyasztott vagy konzerv zöldségek és gyümölcsök tápanyag és vitamintartalma szinte semmiben nem tér el a frissen kapható társaikétól, sőt. Mivel ezeket a termékeket frissen leszedve szinte azonnal a fagyasztó– és feldolgozóüzemekbe szállítják, gyakran jobban megőrzik értékes vitamintartalmukat, mint a hetekig a polcokon várakozó társaik.

Ha megfelelően dolgozzuk fel őket, azaz nem főzzük, sütjük túl, alig veszítenek tápanyag- és vitamintartalmukból.

Az összetevőket azonban fontos áttekinteni, ügyeljünk rá, hogy ne szerepeljen köztük hozzáadott só és cukor. E kettőből ugyanis sajnos a legkisebbek is könnyen túl sokat fogyaszthatnak. A Magyar Gyermekorvosok Társaságának koordinálásával végzett komplex táplálkozási vizsgálat már 2010-ben kimutatta, hogy gond van az 1-3 éves korosztály étkezésével. A kutatás eredményei szerint a magyar kisdedek esetében túl magas volt a sófogyasztás, illetve a cukorból származó energiabevitel. 

(A kutatás részleteiről az Első 1000 Nap oldalán olvashat »»)

És hogy mennyi és milyen vitaminra van szüksége 1-3 éves gyermekünknek? A hozzátáplálás lezárultával, azaz az első év után sokszor azt gondoljuk, hogy a pici már ugyanazt eheti, amit a felnőttek. Ez azonban nem igaz. Ezért fontos, hogy a 3 év alatti gyermekek menüjét az ő vitamin- és ásványi anyag szükségletük szerint állítsuk össze!

Azon felül, hogy tudjuk, a zöldség és a gyümölcs fontos része a mindennapi táplálkozásunknak – legyünk akárhány évesek is – érdemes tisztában lenni azzal is, miben milyen vitamin található és abból gyermekünknek naponta mekkora mennyiségre van szüksége.

A vitaminszükségletről további részleteket és táblázatot az Első 1000 Nap oldalon talál »»

A gyerekek felnőttkori egészséges csontozatához, a csontritkulás korai megelőzéséhez azonban egy olyan vitaminra is szükségük van, amely sajnos a fagyasztóból nem kapható elő, az ételekből nehezen fedezhető kellő mennyiségben. A napfényvitaminnak is nevezett D-vitamin pótlására különösen 1 éves kor felett kell ügyelni, miután az orvosi előírás már nem követeli meg azt. A kifejezetten az 1-3 éves korosztálynak kifejlesztett, mirelit zöldségekkel és gyümölcsökkel is turmixolható Junior Gyerekital napi kétszeri fogyasztásával fedezhető a napi D-vitamin szükséglet.
Szerző:

Kapcsolódó cikkek