Déli gyümölcs: szeressük?

Még télen is viszonylag könnyen lehet hozzájutni a déli tájak gyümölcseihez és az áruk sem elrettentő – legalábbis nem sokkal elrettentőbb, mint a hazai tájak gyümölcseié. Akkor együk?

Régebben, mint a dalból tudjuk, a banánért sorban kellett állni a Blahán. Ezen kívül létezett esetleg narancs. Meg mandarinkonzerv. Citrom volt, és rémesen keserű grépfrút is néha előkerült. Az a probléma azonban, hogy kapjon-e a gyerek pomelót, licsit, hurmát, gránátalmát esetleg mangót, viszonylag újkeletű. Így nincsenek is nagyon a magyar gyerekekre szabott ajánlások arra nézve, hogy milyen életkorban ajánlott az efféle ételek bevezetése.
A citrusféléket (így a narancsot, mandarint, pomelót, grépfrútot, lime-ot) allergiát okozó hatásuk miatt szokták óvatosan, nem egészen babakorban bevezetendő élelmiszerként ajánlani. Ezek a gyümölcsök az allergiától függetlenül okozhatnak lazább székletet, erre is érdemes odafigyelni.
A déli gyümölcsök legnagyobb baja, hogy nem a szomszédban teremnek, hanem kilométer-ezreket és így sok napot utaznak, míg eljutnak a sarki boltig. Ez csak speciális kezeléssel, érlelést késleltető vagy siettető vegyszerek alkalmazásával, kártevő-pusztító kemikáliák vagy épp pókok együttutaztatásával lehet elérni. Ezek elvben nem egészségkárosítóak, a boltok polcaira kerülő gyümölcsökben mérhető koncentrációjuk szabályozott. Ugyanakkor valamilyen mennyiségben valószínűleg jelen vannak az élelmiszerekben és egészen biztos ismeretekkel a hosszú távú hatásaikról nemigen rendelkezünk.
Másfelől viszont az ilyenkor kapható nem déli, hanem elvben a környéken is megtermő gyümölcsfélék (pl. alma) nagy része sem a közelből származik, sokszor az is hosszan utazik, mielőtt a zöldségeshez jut – így nem feltétlenül „biztonságosabb” a jól ismert almát választani az egzotikus mangóhoz képest.
Ami biztos, hogy a gyümölcsök rengeteg hasznos tápanyagot, vitamint, rostot tartalmaznak, rendkívül fontos elemei táplálkozásunknak. Fontos, hogy a gyerekek is sokféle formájukkal megismerkedjenek, minél többféle ízt megpróbáljanak, megszeressenek – a napi öt „adag” gyümölcs- vagy zöldségféle fogyasztása egészen biztos az egészséget szolgálja. Ráadásul az izgalmas és édes déligyümölcsök elég vonzóak lehetnek ahhoz, hogy egy óvodás számára is elfogadható alternatívát jelentsenek az édességekhez képest. Azt könnyen elképzelhetjük, hogy a minden napra egy alma jó és egészséges jelszó – de borzasztóan unalmassá tud válni. Ebben jól jöhetnek azok a gyümölcsök, amelyek változatossá tehetik a téli kínálatot is.
Persze az ideális az lenne, ha a saját magunk által tavasszal-nyáron megtermelt, nem égtáj-idegen gyümölcsöket télen a fagyasztóból vagy a befőttesüvegből vagy akár aszalvány formájában elővéve rágcsálnánk. Vagy délen élnénk és a déli gyümölcsök megteremnének a fán…

A gyümölcsök rengeteg hasznos tápanyagot, vitamint tartalmaznak, fontos elemei az egészséges táplálkozásnak – az adott pillanatban és helyen elérhető legegészségesebb gyümölcsöt kiválasztani azonban nem egyszerű.

Baba-mama receptötletek »

Szerző: Dr. Gács Zsófia

Kapcsolódó cikkek