Csoki imádóknak

Fehér, ét, keserű, töltött, tej, diabetikus…És még sorolhatnánk, hogy hányféle csoki közül választhatunk ha egy kis nassolásra szottyanna kedvünk. Persze felelős szülőként fontos azzal is tisztában lennünk, hogy mi is valójában a csokoládé, és milyen hatással van szervezetünkre. Érvek és ellenérvek a csokoládéval kapcsolatban.

Az aztékok kedvelt finomságát a spanyol hódítók hozták Európába. A csokoládé szót pedig egy indiánnak köszönhetjük, akit xocolātl-nak hívtak, és az ő neve által került be a világ legtöbb nyelvébe az elnevezés.

A csokoládé körülbelül 300 ismert vegyületet tartalmaz, többek között serkentőszereket is, mint például a koffein.

Adódik tehát a kérdés rossz vagy jó dolog csokoládét enni vagy adni a gyereknek? Gyógyszer vagy nyalánkság? A csokoládé körüli vita örök és a mai napig nem csillapodott.

A tény viszont tény marad, Nyugat-Európában évente 2,2 millió tonna fogy el ebből a finomságból.  Napjainkban pedig Kínában a legnagyobb a csokoládé iránti igény növekedése, az elmúlt 10 évben több mint 100%-al nőtt a csoki imádó kínaiak száma.

Érvek mellette

Háromnaponta 20 gramm étcsokoládé elmajszolása csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.  A legoptimálisabb gyógyhatást pedig napi 6,7 gramm(!) csokoládé elfogyasztásával érhetjük el.  Audry Hepburnről mindenki tudta, hogy minden ébredéskor befalt egy darabka csokit.

Szénhidráttartalmának köszönhetően energikusabbnak érezzük magunkat és ehhez az érzéshez nincs köze a koffeinnek, mert abból igen kevés található benne.

Érvek ellene

Ezek után jogosan vetődik fel a kérdés, akkor miért tartják sokan mégis méregnek?

Az igazság az, hogy azért mert valójában mérgező, a benne lévő – a csokoládé drogjának is nevezett – teobromin miatt. Bár az emberi szervezetre nincs káros hatással, a kutyák esetében, a felszívódási idő hossza miatt akár életveszélyes állapotot is kiválthat. Viszont ez az alkaloida felelős az elégedettségérzésért is, melyet egy darab csoki elfogyasztása után érzünk.

Milyen a jó csoki?

Sajnos – hogy továbbra is a tényeknél maradjunk – a csoki szénhidrát és zsír. Minél magasabb a kakaótartalma annál kevesebb benne a szénhidrát és fordítva. Ezért érdemes a magas kakaótartalmú csokoládét választani, melynek lényegesen alacsonyabb a glikémiás indexe is.

Természetesen tökéletesen tisztában vagyok vele, hogy milyen nehéz a színes, gyerekmagasságban kiállított, televízióból jól ismert termékek világában a minőségi élvezet irányába terelni csemeténket. És akkor még nem beszéltem a rokonságtól, ismerősöktől kapott édességekről, melyek nem minden esetben felelnek meg az anyai követelményrendszernek, de ha már itt van, és a gyerek is látta.

A lényeg ebben az esetben is a mértéktartásban van, egy falatnyi édes élvezet csodás hatással lehet a lélekre, főleg ha egy nehéz nap után együtt hódolunk neki…

„A csokoládé körülbelül 300 ismert vegyületet tartalmaz, többek között serkentőszereket is, mint például a koffein.”
Szerző: Rácz Anikó

Kapcsolódó cikkek

Akciós ajánlataink