Az ideális étrend: tények és szempontok

Hosszú út vezet a három óránként szopizó újszülöttől a család teljes jogú tagjaként étkező totyogóig. De mi is kerüljön a tányérba?

Hatalmas mérföldkő egy család életében, amikor a hathónapos baba először kóstol meg egy kiskanál almapépet – és ki is tolja rögtön a nyelvével a szájából. És persze nagyon fontos pillanat a kicsi életében is: az elkezdett út végállomása a családi asztalnál elfoglalt saját (etető)szék lesz.

Egyéves kor után azt szokták javasolni, hogy a gyerekeket naponta öt alkalommal kínáljuk étellel: reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna és vacsora a menü állomásai. Ez két dolgot jelent: hogy az étkezések között viszont nem kell kínálni, sőt, azt sem szabad elvárni a gyerekektől, hogy minden alkalommal szívesen és bőven egyenek. Ahogy egy felnőtt sem feltétlenül kíván szalonnás rántottát enni kora reggel, a gyerekek egy része sem éhes még ébredés után. Érdemes azért már reggelire valamilyen tejalapú italt kínálni egy-két falat szilárd kísérővel.  Egy bögre vagy egy cumisüvegnyi tejes ital bőven elég kalóriát juttathat a kicsik szervezetébe a délelőttre.

Zöldségfélét, gyümölcsöt kell a lehető legtöbbször és a lehető legváltozatosabb formában kínálni a kicsiknek (és a nagyobbaknak is). Ez azonban lehet mindenféle: préselt gyümölcslé, gyümölcspüré, befőtt a „rendes” gyümölcs mellett, a zöldség pedig lehet nyers, párolt, pépesített vagy épp grillezett is, nem csak főzelék.

A tejital mellett ebben az életkorban tejtermékből joghurtot, sajtot, túrót is rakhatunk a kicsik tányérjába: egy adag tehéntúró egy kis befőtt gyümölccsel kiváló uzsonna lehet például.

Fontos még a megfelelő növényi rostbevitel is: ezek a megfelelő bélmozgás biztosításáért is felelnek. A zöldségeken kívül a teljes kiőrlésű lisztfélékből készült pékáru is gazdag rostokban.

Húst vagy halat is tartalmaznia kell a kicsik étrendjének, igyekezzünk megbízható minőségű és magas valódi hústartalmú falatokat kínálni, a csirke, a pulyka, a hal és a borjú vagy a nyúl mellett a nagyobbaknak már sertés-, marha vagy kacsa-, libahúst is kínálhatunk.

Persze tojás illetve vaj, margarin is kerülhet a tányéron levő ételekre.

A felnőtteknek ideális lehet a kisgyerekek menüje, azonban ez fordítva nem feltétlenül igaz: a bevett felnőtt-fűszerezés és főleg a sózás nem ideális a legkisebbeknek.

Érdemes az ételkészítésbe, a fogások összeállításába a gyerekeket is bevonni: ne csak a „nyelvükkel” tanulják meg a tápanyagok összeállításának, összeválogatásának ideális egyensúlyát.

Az első almapép-falattól kezdve érdemes figyelni arra, hogy a legkisebbek egészséges táplálékokból összeállított menüt fogyasszanak.

Baba-mama receptötletek »

Szerző: dr. Gács Zsófia

Kapcsolódó cikkek