Az egészséges étrend 5 aranyszabálya!

Melyek betartása nem fog ártani a család többi tagjának sem.

Az élet első hat hónapjában az anyatej a legmegfelelőbb táplálék a kisbaba számára. Ezt követően azonban megkezdődik a hozzátáplálás időszaka. Természetesen vannak kisebb-nagyobb eltérések a szakemberek között, de általánosan elfogadott az alábbi ajánlott sorrend.

6-7 hónap

  • kezdés: alma-, őszibarack-, meggy kifacsart leve, majd a pépje.
  • 7 hónapos kortól adható a banán és a körte
  • burgonya sárgarépa, sütőtök.
  • 7. hónapos kortól: cukkíni, saláta, tök, cékla, paradicsom, fehérrépa, spenót.
  • 7 hónapos kortól  margarint vagy olajat, valamint állati fehérjeként először baromfi mellet sótlan vízben megfőzve
  • 6. hónap után bevezetésre kerülhetnek a gluténmentes tejpépek, önálló étkezésként vagy gyümölccsel keverve.

8-12 hónap

  • 8 hónapos kortól  kivi, citrusfélék, paradicsom nyersen, szőlő.
  • 8. hónapos kortól:  zöldborsó, zöldbab átpasszírozva, karfiol, karalábé, kelkáposzta, brokkoli, sóska
  • 8. hónapot követően ízesíthetjük az ételeket zöldfűszerekkel például petrezselyem, kapor, zellerlevél. A sűrítéshez pedig burgonyát használhatunk.
  • 8 hónapos kortól reszelt sajt és túró,
  • 9. hótól borjúhús, sovány sertés- és marhahús
  • 10. hónaptól főtt tojássárgája,
  • 11. hónaptól  szálkamentes főtt halat tehetünk  a főzelékekbe
  •  8 hónapos kortól adhatunk rágnivalónak kiflit,  kenyeret, és rizses zöldségpüréket

1 év felett

  • 1 éves kor után javasoltak az apró magvas gyümölcsök (eper, málna, ribizli), a sárgabarack és a dinnye
  • 1 éves kor után kerül bevezetésre a tehéntej, kefir, joghurt, pudingok, tejföl és a tojásfehérje
  • 2 éves kor után ajánljuk a száraz, valamint a fejes káposztát és a gombát

3 éves kort követően azonban a leginkább elfogadott, hogy a gyermek is bekapcsolódik a családi étkezésbe, már nem készül számára külön étel, azt eheti, amit felnőttek és a nagyobb gyerekek. Természetesen ez óriási könnyebbség az édesanyáknak, azonban ezt követően is érdemes betartani az alábbi szabályokat. Természetesen nem csak a kicsikre, de család minden tagjára érdemes ezeket az alapelveket alkalmazni, így elkerülhető a külön főzés gondja és egészségesebb életmódot folytathat a család.

  • Ne nassoljon a gyermek!
  • Figyeljen a sóbevitelre!
  • Minden nap egyen a kicsi zöldséget és gyümölcsöt!
  • Napi ötszöri étkezés!
  • Megfelelő mennyiségű folyadékbevitel.

Forrás: http://vedonok.eu/tud06csecsemotapl.html

3 éves kort követően azonban a leginkább elfogadott, hogy a gyermek is bekapcsolódik a családi étkezésbe, már nem készül számára külön étel, azt eheti, amit felnőttek és a nagyobb gyerekek.
Szerző: Rácz Anikó

Kapcsolódó cikkek