A szénhidrátok

Sok szó esik mostanában az elhízásról, az egészséges táplálkozásról – de sokat hallunk a szénhidrátmentes diétáról vagy épp a cukormentes üdítőkről vagy a lisztmentes táplálkozásról is. Mi a helyzet pontosan a szénhidrátokkal? Szükségünk van rájuk?

Egyre többfelől hallhatunk, olvashatunk róla – de ha körülnézünk az utcán, a strandon vagy a boltban, akkor magunk is észrevehetjük, hogy az elhízás, és ezen belül is a gyerekek kövérsége egyre gyakoribb probléma. Sokféle fórumon megismerhetjük ennek a veszélyeit, a túlsúly okozta betegségeket. Aztán szokták emlegetni az egészséges táplálkozást: ez azonban már nem könnyen körülírható dolog. Mi az egészséges: a cukormentes? vagy a lisztmentes? esetleg maga a paleolit?

Azt tanítják, hogy a napi energiaszükségletünknek nagyjából a felét kell szénhidrát formájában elfogyasztani. Az anyatej 100 ml-ében körülbelül 7 g szénhidrát van, ez alapvetően tejcukor, amely két cukormolekulából áll és így igen könnyen hasznosítható, de tartalmaz olyan rövid „cukorláncokat”, amelyek például a baba bélrendszerében lakó jó baktériumoknak szolgálnak csemegéül. A hozzátáplálással általában először bevezetett gyümölcsöknek és zöldségeknek is igen magas a szénhidráttartalma – ezekben a könnyen felszívódó cukrokon (így a gyümölcscukron) kívül általában már a nehezebben vagy egyáltalán nem emészthető szénhidrát-formák is jelen vannak. Így található bennük a keményítő, amelyet idő- és energiaigényes folyamattal a bélrendszer fel tud bontani apró egységekre, amelyeket aztán a vérkeringésbe juttat, illetve cellulóz, amelyet nem tud táplálékként hasznosítani a szervezet. Ezeknek a növényi rostoknak azonban rendkívül fontos szerepe van például a bél egészséges működésében.

A szénhidrátokhoz kapcsolódó kérdés gyermekkorban a lisztes ételek bevezetésének időpontja. Az egyre több embernél felismert betegség, a cöliákia vagy gluténszenzitív enteropátia ugyanis egy olyan allergiaféle, amelyben az allergiás reakciót egy, a lisztben található fehérje, a glutén okozza. A jelenlegi tudományos ismereteink alapján a gluténérzékenység kialakulásának esélye akkor a legkisebb, ha a babák anyatejes táplálás mellett, körülbelül hathónapos koruktól kapnak lisztet tartalmazó táplálékot.

A következő fontos szénhidrát-forrást a gyerekek életében így a lisztes ételek fogják jelenteni a tésztától a pogácsán át a kakaóscsigáig és a foszlós kalácsig. Fontos tudni, hogy ezek azért nem egészen egyenértékű táplálékok. Könnyű felmérni például, hogy a frissen sült pogácsából, puha zsemléből felnőtt is, gyerek is hajlamos akár akkor is jó adagot megenni, ha igazából nem is éhes, míg például a teljes kiőrlésű kenyér vagy kétszersült kevésbé csábít túlzásokra. A teljes kiőrlésű lisztek a rosttartalom mellett értékes olajokat és vitaminokat is tartalmaznak.

Komoly problémakör lehet a szénhidrátokkal kapcsolatban az egyszerű cukrok, cukros ételek és italok kérdése. A szervezet számára a szőlőcukor alapvető tápanyag, amely a vérben keringve a sejtek számára a legfontosabb energiaforrásként funkcionál. Azonban arra nincs szüksége a sejteknek, hogy ez az anyag közvetlenül jusson be a tápcsatornába: az összetett szénhidrátokból is igen kiválóan tud glükózt készíteni. Ezzel szemben a nagymennyiségben elfogyasztott cukor inkább árt a szervezetnek, és hosszútávon súlyos betegségek kialakulásához vezethet.

Azok az enni- és innivalók, amelyek leginkább cukrot tartalmaznak, de más tápanyagot nem, például a cukros üdítők, a jégkásák, a nyalókák és cukorkák, a cukros drazsék és a vattacukor így nem tartoznak az egészséges táplálékok közé. Azonban nem mindent kell kerülni, ami édes: az édességet az emberek nem haszontalanságból szeretik, a szervezet maga is „kívánja” a cukrot – így nem kell a gyerekeket sem eltiltani tőle. Azonban mértéket kell tartani és tartatni illetve fel kell mérni, hogy a megkívánt sokféle édesség közül melyek azok, amelyek a cukron kívül esetleg hasznos tápanyagokat is tartalmaznak. Az aszalt gyümölcsök vagy a gyümölccsel elkevert túró vagy joghurt például ínycsiklandó édesség lehet minden korosztály számára.

A szénhidrátok alapvetően fontos alkotói étrendünknek, azonban sokféle formájuk nem egyformán hasznos vagy épp egészséges.

Baba-mama receptötletek »

Szerző: dr. Gács Zsófia

Kapcsolódó cikkek