A kiegyensúlyozott étrend 5 ismérve

Mai társadalmunkban nagy probléma a helytelen táplálkozás. Tesztünk segítségével megtudhatja, hogy egészségesen étkezik-e a család.

Az emberek többsége egész nap rohan, s mikor végre megpihen, s ideje engedi válogatás nélkül viszi „éhező” szervezetébe a táplálékot. Pedig egészségünk megőrzésének egyik alapja a helyes táplálkozás. Érdemes időt és figyelmet fordítani az étkezésünkre, mivel hosszútávon az életünket tehetjük ezzel jobbá. A régi bölcsesség is azt mondja „„Nem azért élünk, hogy együnk, hanem azért eszünk, hogy éljünk” (Sokrates). Ennünk kell, mégpedig szélsőségektől mentesen, vegyes táplálkozást kell követnünk az egészségünk megőrzése érdekében.  A vegyes táplálkozás azt jelenti, hogy mindenféle élelmiszer fogyasztása megengedett, mi több egyeseké nélkülözhetetlen is. Vannak olyan ételek, italok, amelyek fogyasztása gyakrabban, míg másoké ritkábban ajánlott.

Egészséges étrendről akkor beszélhetünk, ha megfelelő mennyiségben tartalmazza a szervezet számára fontos energiát adó tápanyagokat – mint fehérjéket, zsírokat, szénhidrátokat – és energiát nem adó tápanyagokat – mint vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket.

Kiegyensúlyozott étrend 5 ismerve:

  1. Naponta négyszer-ötször étkezzünk. A legideálisabb, ha egy főétkezés (ebéd) és négy kisebb étkezést (reggeli, tízórai, uzsonna, vacsora) tartunk naponta. Minél egyenletesebben osszuk el a napi táplálékmennyiséget, azaz egyik étkezés se legyen túlságosan bőséges vagy nagyon kevés.
  2. Naponta ajánlott fogyasztani: tejterméket, húsfélét, gabonafélét, zöldségeket, gyümölcsöt. Mintegy fél liter tejet vagy tejterméket (pl. sajtot, túrót, aludttejet, kefirt, joghurtot) kell naponta fogyasztanunk ahhoz, hogy  kiegyensúlyozott legyen az étrendünk.
  3. A heti étrendbe ajánlott beépíteni a hal, az olajos magvak illetve a hüvelyesek fogyasztását. Tojásból hetente kb. 3-4 darabot fogyasszunk, míg édességből hetente 2 alkalommal fogyasszunk. Az édesség mindig csak az étkezések befejező fogása legyen.
  4. Kevésbé zsíros ételeket fogyasszunk. A főzéshez, sütéshez inkább margarint vagy olajat használjunk zsír helyett. A sütés helyett inkább, párolással készítsük el ételeinket. Mellőzzük a rántást, jobb a kevés liszttel, keményítővel készített habarás.
  5. Ételeinket mérsékelten sózzuk. Cukor helyett használjunk mézet. A szomjúság a legjobban az ivóvízzel oltható, vagy válasszuk inkább a természetes gyümölcs- és zöldséglevet, mintsem az üdítőitalokat, szörpöket.

Egészséges táplálkozás teszt:

1, Hányszor étkezik naponta?

a)      4 –szer vagy többször

b)      3-szor

c)      1-szer

2, Milyen gyakran eszik zöldséget, gyümölcsöt?

a)      Naponta

b)      Hetente

c)      Ritkán

3, Milyen gyakran fogyaszt halat?

a)      Hetente

b)      Kéthetente

c)      Havonta

4, Milyen gyakran fogyaszt édességet?

a)      Hetente 2-3 alkalommal

b)      Naponta

c)      Naponta többször

5, Naponta iszik üdítőitalt, szörpöt?

a)      Nem

b)      Naponta 2 pohárral

c)      Naponta több, mint 2 pohárral

6, Hányszor fogyaszt bő zsírban sült ételeket?

a)      Hetente 1-szer vagy ritkábban

b)      Hetente többször

c)      Naponta

7, Minden nap megiszik fél liter tejet vagy fogyaszt ennek megfelelő mennyiségű tejterméket?

a)      Igen

b)      Igyekszem erre odafigyelni, de hetente 1-2 nap kimarad

c)      Nem

8, mennyire sózza meg az ételeket?

a)      Mérsékelten

b)      Közepesen

c)      Nagyon

Értékelés:

a)      2 pont

b)      1 pont

c)      0 pont

10-16 pont: Ön odafigyel arra, hogy étrendje kiegyensúlyozott legyen. Sokat tesz ezzel egészségéért.

5-9 pont: Ön igyekszik odafigyelni az egészséges táplálkozásra, de étrendje még nem hibátlan.

0-4 pont: Figyeljen jobban oda az étrendjére, kezdjen el egészségesen táplálkozni.

Egészséges étrendről akkor beszélhetünk, ha megfelelő mennyiségben tartalmazza a szervezet számára fontos energiát adó tápanyagokat – mint fehérjéket, zsírokat, szénhidrátokat – és energiát nem adó tápanyagokat – mint vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket.

Baba-mama receptötletek »

Szerző: Kőpataki Krisztina

Kapcsolódó cikkek