A hónap zöldségei: paradicsom, cékla, burgonya

Az egészséges táplálkozás nélkülözhetetlen eleme a rendszeres zöldségfogyasztás. Érdemes már a hozzátáplálás első lépéseinél arra törekedni, hogy a gyerekek megszokják azokat. Ilyenkor nyáron a lehetőségek végtelen tárháza áll a rendelkezésünkre. Receptek a hónap zöldségeivel.

Ideális esetben egy babának az első hat hónapban az anyatejen kívül nincsen szüksége más táplálékra, hiszen az anyatej minden fontos tápanyagot, ásványokat és vitamint tartalmaz. A hatodik hónaptól kezdve viszont fokozatosan be lehet veszteni a baba étrendjébe a szilárd táplálékokat. Amikor megismertetjük a gyermekünkkel a szilárd táplálékot ajánlott 4 napon keresztül ugyanazt az ételt kínálni számára, így biztosan meg tudjuk állapítani, hogy hogyan reagál az új ételre. Négy nap elteltével már nagyobb biztonsággal meg tudjuk állapítani, hogy okozott-e valami allergiát az új étel.
Érdemes először a zöldségek ízével megismertetni a csöppséget, mivel azoknak sokkal intenzívebb , jellegzetesebb az ízük.  Nem biztos, hogy először tetszeni fog a babának, de sokkal könnyebben elfogadtatjuk vele a zöldségek ízét, ha azokkal ismertetjük meg előbb, s nem a gyümölcsök édes ízével.

Újburgonya: tökéletes a gyermek első főzelékének, mivel jól emészthető. Az egyik legfontosabb tápanyagunk. Több benne a szénhidrát (keményítő), a vitamin (C, B), az ásványi anyag (kálium, foszfor), valamint a nyomelem (jód, fluor), mint az érett, és tárolt burgonyában.
6 hónapos kortól adható.

Paradicsom: A paradicsom olyan kíméletes étel, hogy már egészen korán nyersen is adhatjuk. A héját feltétlenül el kell távolítani. C-vitamin-tartalma nagy, ezenkívül sok cukrot és szerves savat tartalmaz.
7 hónapos kortól adható.

Cékla: jó folsavforrás, gazdag káliumban, kevés C-vitamint is tartalmaz. Szép színe miatt a gyerekek szeretik. Leggyakrabban főzeléknek vagy salátának készítik el, de levéből üdítőital is készülhet.
6 hónapos kortól adható.

Receptek:
Paradicsomos burgonya
Hozzávalók: 1 paradicsom, 6 dkg burgonya.
A paradicsomot megmossuk, héját leszedjük, s átpasszírozzuk egy szitán. hozzáadunk két evőkanál vizet, s felforraljuk.  A krumplit megpucoljuk, alaposan megmossuk, s enyhén sós vízben puhára főzzük.  Átpasszírozzuk, s hozzáadva a paradicsomot összeforraljuk.
Céklapüré
Hozzávalók:  1 darab közepes cékla, 1 darab közepes burgonya, 1 evőkanál olívaolaj, 1 csipet só.
Meghámozzuk a céklát és a burgonyát, s apró kockákra vágjuk.  A céklakockákat egy lábosba tesszük, s annyit vizet adunk hozzá, hogy éppen ellepje.  Hozzáadjuk a csipet sót.  Körülbelül 10 percig fedő alatt főzzük. Ezután hozzátesszük a kockára vágott burgonyát és az olívaolajt, s további 10 percig főzzük.  Ha megfőttek a zöldségek kézi turmixgéppel pürésítjük.
Céklalé
Hozzávalók: 1 db cékla
A céklát meghámozzuk, felkockázzuk és gyümölcscentrifuga segítségével kipréseljük.

A hónap zöldségeinek felhasználásával készülő még izgalmas receptet a Főzni jó! oldalon talál.

Szerző: Kőpataki Krisztina

Kapcsolódó cikkek