Használjuk ki a nyarat, töltsük fel vitaminraktárainkat!

Végre itt a nyár, egyre több zöldség- és gyümölcsféle elérhető. Használjuk ki ezt a néhány hónapot, és töltsük fel a gyerekek és saját magunk vitaminraktárait, hiszen ez az erős immunrendszer egyik alapja is. Szerencsére ebben nemcsak a gyümölcsök segítenek, hanem a napfény is.

Életünk első 1000 napja kulcsfontosságú az immunrendszer és a bélflóra kialakulása szempontjából. A bélflóra nélkülözhetetlen az egészség megőrzéséhez, hiszen ez a szervezet egyik fő védvonala, itt szívódnak fel a szervezetünk számára nélkülözhetetlen tápanyagok, vitaminok és ásványi anyagok.  .

A gyermekek immunrendszere 3 éves korukig fejlődik a legintenzívebben, ezért ebben az időszakban rendkívül fontos a C- és D-vitamin, valamint a vas és a kalcium pótlása is. Ezeket azonban nehéz megfelelő mennyiségben pusztán táplálkozás útján bevinni a gyerekek szervezetébe, ezért érdemes a gyermekek igényei szerint összeállított táplálék kiegészítőket is az étrend részévé tenni.

Nyáron egy picit könnyebb dolga van a szülőnek, hiszen egyre többféle zöldség és gyümölcs elérhető, amelyekből a gyerekek is megtalálhatják a nekik tetszőt. Érdemes kihasználnunk ezt az időszakot, és a gyerekekkel megismertetni, megkedveltetni minél több zöldséget, gyümölcsöt, mert a bennük található vitaminok és ásványi anyagok segítenek az egészséges immunrendszer fenntartásában is.

Nyáron ráadásul könnyebben begyűjthetjük a szükséges D vitamin adagunkat is. A D vitamint a szervezet napfény hatására állítja elő, és rendkívül fontos a kisgyermekeknél, hiszen a megfelelő kalcium- és D-vitamin bevitel gyermekkorban, csökkentheti a felnőttkori csontritkulásra való hajlamot. Mivel a D-vitamin segíti a csontok szilárdságához elengedhetetlen kalcium felszívódását, az alacsony D-vitamin szint egyértelműen a csontritkulás egyik rizikófaktora. A D-vitaminnak emellett számos egyéb élettani hatása is van, hozzájárul például az immunrendszer egészséges működéséhez és a sejtfejlődéshez, segít az influenza elleni védekezésben

Fontos, hogy kihasználjuk a jó időt, és lehetőleg minél több időt töltsünk a kicsikkel szabad levegőn játékkal, mozgással. A rendszeres, életkornak megfelelő mozgás – majd nagyobb gyerekeknél a sport – szintén az egészséges életmód, az egészséges fejlődés egyik kulcsfontosságú összetevője. Megakadályozza az elhízást, segíti a tüdő fejlődését, a jobb oxigén ellátottság miatt pedig növeli még az agyi kapacitást is.

Fokozottan oda kell ugyanakkor figyelnünk a folyadékpótlásra, hiszen a melegben, a mozgás során a gyerekek is megizzadnak. Ők maguktól ráadásul ritkán jelzik, ha szomjasak, ezért érdemes a szülőnek gyakran megkínálni őket. A védőnői ajánlás alapján az ajánlott napi folyadékmennyiség 100-120 ml/kg.

Az egészséges kisgyerekkori táplálkozásról bővebb információkat, praktikus tanácsokat talál az Első 1000 nap program oldalán, a http://elso1000nap.hu/ oldalon.

A gyermekek immunrendszere 3 éves korukig fejlődik a legintenzívebben
Szerző: Forrás: elso1000nap.hu

Kapcsolódó cikkek