A megfelelő zsírbevitel fontossága kisgyermekkorban

A vitamin- és ásványianyag-pótlás fontossága mellett a megfelelő minőségű és mennyiségű zsírbevitel talán kevésbé foglal el központi szerepet a táplálkozás során - pedig az agy 60 százalékát zsír alkotja. 

Ezért kisgyermekkorban, 1-3 éves kor között (amikor az agy a legnagyobb fejlődésen megy keresztül), az esszenciális zsírsavak bevitele legalább olyan fontos, mint a vitaminpótlás.

Az agy számára kiemelten fontos omega-3 zsírsavak (ezeken belül is a DHA) bevitele ideális esetben heti 2-3 adag olajos hal – lazac, pisztráng, makréla, hering, szardínia -, valamint napi egyszer zsírsavakban gazdag magvak – lenmag, darált dió, szezámmag, napraforgómag, vagy chia mag – fogyasztásával fedezhető. Kapható omega-3 zsírsavakkal dúsított tojás is, ennek fogyasztása 1 éves kor felett már szintén lehetséges. A halak elkészítése során a szálkákra kiemelten fontos figyelni, nagyon alaposan kell eljárni a kisgyermekeknek készített ételek esetén.

Nem szabad továbbá megfeledkezni a zsírban oldódó vitaminokról sem, mint az A-, D-, E– és K-vitaminok, amelyeket szervezetünk hatékonyan tud raktározni. Míg a vízben oldódó vitaminok – így a B-, C-vitaminok, a folsav, a niacin, a biotin – az élelmiszerek, zöldségek, gyümölcsök víztartalmánál fogva könnyen felszívódnak (ám könnyen ki is ürülnek!), addig a zsírban oldódó vitaminok hatékony felszívódása érdekében fontos, hogy a főzelék vagy egyéb étel elkészítésekor a zsírbevitelre is figyeljünk. Például a sárgarépában található A-vitamin máris jobban hasznosul, ha egy kis repceolajat teszünk az ételbe.

A zsírok, vitaminok, és ásványi anyagok optimális bevitele tehát nem egyszerű feladat, különösen válogatósabb kicsik esetében. Mindez azonban a speciálisan kisgyermekek számára készült gyerekitalokkal egyszerűen megoldható, akár a napi folyadékpótlás során is, amelyet melegben, az ételnél szívesebben fogadnak el a kicsik. A korosztály számára fejlesztett tejalapú italok hozzájárulhatnak a gyerekek D-vitamin- és vasszükségletének fedezéséhez , valamint DHA tartalmuknál fogva a jótékony zsírsavak pótlásában is segítenek.

Az 1-3 éves korosztály táplálkozásáról és vitaminszükségletéről bővebben itt olvashatsz >>

Kapcsolódó cikkek