Kövér gyerek – nagy gond?! III. Az üdítőitalok 2. rész

A boltok hűtőiben vonzóan kínálgatják magukat a színes üdítőitalok, gyerekszemmel is kifejezetten csábítónak tűnnek – a palackok tartalma azonban nem mindenképp gyerekbarát.

A cikk előző részében szó esett arról az amerikai kutatásról, amely arra mutat rá, hogy összefüggés van az óvodások üdítőivási gyakorlata és viselkedési problémáik között. Ennek okaként felmerül a koffein és a mesterséges színezékek mellett a cukor szerepe is.

A legismertebb az ezekben a palackokban ketyegő cukorbomba veszélye. Egy félliteres palackban akár egy felnőtt napi cukor-igényének fele is benne lehet – ami azt jelenti, hogy amikor jó húzóra megiszik valaki egy ilyen üdítőitalt, teljesen felesleges és hatalmas cukorterhelést ad a szervezetének. Ez rövid távon emeli a vércukorszintet, ami az inzulintermelést állítja felesleges kihívás elé – hosszú távon pedig elhízáshoz vezet, hiszen a cukor jóllakató hatása hamar elmúlik, energiatartalma azonban a testünkben marad. Ez a hasznosítatlan kalóriamennyiség aztán a zsírsejtekben talál otthont… Az elhízás növeli a sejtek inzulinérzéketlenségét, így előbb-utóbb II. típusú cukorbetegség kialakulásával is számolni kell. Ráadásul ez az előbb-utóbb ma már nem a nyugdíjas korosztályt jelenti: egyre szaporodik a gyerekkorban megjelenő II. típusú diabéteszesek száma. A kóros kövérség a cukoranyagcserén kívül is terheket ró a szervezetre: az ízületeknek mechanikailag kell viselni a plusz súlyt, a vérnyomás is emelkedik, hogy leküzdje a növekedett érellenállást, a májban pedig zsír rakódik le. Ezek a változások később magukkal hozhatják a szív megbetegedését, a szemben vagy épp a vesében, végtagokban levő kiserek beszűkülését, a máj elégtelen működését. Ezek a kóros folyamatok ugyanúgy korábban jelentkeznek, ha valaki már gyerekkorától fogva fogyaszt rendszeresen „fölösleges” cukrot.

A mesterséges édesítőszereknek ez a kalória-bombázó illetve inzulinszint emelő hatása kevésbé fenyegető, viszont más hatásaik lehetnek – melyeknek egyelőre csak egy részét ismerjük.

A cukros-savas üdítők már azelőtt is ártanak, hogy lenyelnénk őket: a fogzománcot is kikezdik. Azoknak a babakocsiban szörpöt szopogató kisgyerekeknek, akiknek egész nap a szájából lóg a cumisüveg, gyakran már a tejfogaik „elkopnak”, elszíneződött csonkokként látszanak!

Az üdítőitaloknak mindezek alapján kevés haszna van a szervezet számára: ez persze nem azt jelenti, hogy az alkalomszerűen elfogyasztott egy-egy pohár is egyértelmű súlyos károkat jelentene a szervezet számára. De az egészen bizonyos, hogy gyerekkortól fogva inkább a víz, gyümölcstea, tejtermékek, valódi gyümölcslevek kellenének, hogy a napi menüben szerepeljenek. Bár a valódi gyümölcsből facsart juice-ok nem cukormentesek, sőt, a természetes cukrok egészségesebb alternatívát jelentenek – ráadásul egy pohár sűrű narancs- vagy ananászlé magas rosttartalmánál fogva inkább hasznára van a szervezetnek. Lehet vízzel hígítani a 100 %-os gyümölcsleveket, így mind a kalóriabevitel, mind az anyagi teher csökken. A vicces-figurás palackokat pedig használjuk kulacsnak: jól fog esni belőle a friss víz vagy tea is!

A felesleges cukorbevitel súlyos problémákhoz vezethet hosszútávon – érdemes odafigyelni, hogy inkább valóban cukormentes innivalókkal kínáljuk a gyerekeket.

Baba-mama receptötletek »

Szerző: dr. Gács Zsófia

Kapcsolódó cikkek