Sportra nevelés

Ma már népbetegségnek mondható az elhízás. Ha Ön sem szeretné, hogy gyermeke túlsúllyal küszködjön és sokat betegeskedjen érdemes megfogadni tanácsainkat.

Köszönhető a mozgásszegény életmódnak, az egészségtelen készételeknek, gyorsételeknek, a túlságosan kevés zöldség- és gyümölcsfogyasztásnak. A felnövekvő generáció egészségéért azonban még sokat tehetünk.

A lényeg a kitartó és következetes egészségtudatos nevelés no és persze a jó példa.

Úgy persze nem fog menni, hogy mi magunk sem teszünk semmit a saját egészségünkért, arra kell törekednünk, hogy gyermekünk számára természetes legyen az egészséges életmód, a rendszeres, örömteli mozgás és természetesen az egészséges ételek fogyasztása. Mindez nem kell hogy azt jelentse, hogy mától sanyargatásra áll rá a család, sokkal inkább azt, hogy egy tudatossággal apró lépésekkel, változtatásokkal új irány kezdünk venni. És mindig csak annyira, amennyire jólesik és számunka elfogadható. A drasztikus, erőltetett változás úgysem tartható hosszútávon.

Ennek egyik lépése a mozgásra nevelés. Ki ne emlékezne arra, hogy gyerekkorunkban hogyan zajlottak a testnevelésórák? A kötelező időmérős futások, háztömbkerülések, melyeket aztán rendkívül kreatívan sikerült kijátszanunk, és persze az év végi ötösért bevállalt (beleszámít a felvételi átlagba) és kiizzadt kötélmászás, kézenállás, medicinlabda dobás, hogy aztán minden menjen tovább…

Lássuk be a mai szülők jelentős része felnőtt korában jutott el a mozgás örömének megéléséig, a rendszeres sportolás jótékony hatásainak megtapasztalásáig, ha egyáltalán…

Éppen ezért nagyon fontos, hogy saját gyermekeink jövőbeni sportolási szokásait ne a kötelező, túlélendő és a szükséges jellemezze, hanem a valódi öröm, a mozgás szabadsága és minden pozitívum, ami ezzel jár.

Mit tehetünk mi ezért?

  1. Törekedjenek gyermekkorban a természetes mozgásformákra. Nem kell órák, meg edzések keretébe szorítani a gyerekeket, ahol előbb utóbb úgyis megjelenik vagy a verseny, vagy a fellépés izgalma. Engedje, hogy szabadon, szaladjon, biciklizzen, görkorcsolyázzon. Vigye magával a parkba kutyát sétáltatni, menjenek minél többet fürdőbe, ahol szabadon pancsolhat. Persze tavasszal és nyáron mindez könnyebben megoldható, télen viszont kevesebb a mozgási lehetőség, de egy őszi kirándulás, és egy könnyű esti séta hidegebb időben is belefér. A téli móka pedig úgyis kihagyhatatlan.
  2. Szervezzenek közös családi kimozdulásokat! A gyerek sokkal könnyebben rávehető arra, hogy kikapcsolja a tévét vagy felálljon a számítógép mellől ha közös program ígérkezik. Ha van rá mód alakítsanak ki szokásokat, rituálékat, melyek kiszámíthatóak, rendszeresek így számít rájuk a család minden tagja, és a mindennapjaik részévé válhatnak.
  3. És ha eljött az idő arra, hogy sportágat válasszon a gyermek, engedje, hogy kipróbálja amit szeretne. Lehet, hogy megjár sokféle sportot, belekóstol mindenbe, így legalább megismerkedik a lehetőségekkel, és magabiztosabban fog tudni választani. Persze azért le lehet fektetni a játékszabályokat, például ha belekezd valamibe akkor legalább egy félévet végig kell csinálnia, de semmiképpen ne erőltesse rá akaratát, inkább támogassa, segítse őt a választásban.

Hát akkor mire várnak még, kapcsolják ki a számítógépet és irány az udvar!

„ A lényeg a kitartó és következetes egészségtudatos nevelés no és persze a jó példa.”
Szerző: Rácz Anikó

Kapcsolódó cikkek