5 mese 3-5 éveseknek

Egész életünket átszövi a nyomtatott információ, az olvasás. Fontos, hogy gyermekeinkből értő olvasót neveljünk, hogy ez által biztosítsuk számára a tágabb teret az önmegvalósításban. Az olvasóvá nevelésben nagyon nagy szerepe van a szülőnek, aki a gyermek számára az elsődleges minta. Mesék a könyvbarát gyerekekért. 

Ha jó példával járunk a gyermek előtt, s azt látja, hogy az édesanyja és édesapja is kezébe veszi a könyvet és olvas, akkor nagy valószínűséggel ő maga is megszereti a könyveket. A minta mellett viszont kell, hogy az olvasáshoz pozitív élmények kötődjenek már pici korától kezdve, ezért olvassunk nekik minél több mesét.

Vekerdy Tamás gyermekpszichológus a következőképpen határozta meg az olvasóvá nevelés alapjait:

„A hallott mesével indul az olvasóvá nevelés. Nem lesz jó olvasó az, aki nem hallgatott elég mesét.  A sok mesét hallgató gyermek későbbiekben is jó  – értő és élvező –  olvasóvá lesz. Az olvasóvá váláshoz azonban szükség van arra is, hogy a gyermek kiskorában könyvet olvasó embereket – szülőket, pedagógusokat – lásson maga körül!”

Mit olvassunk a 3-5 éves gyerek számára

Ebben a korban a gyerekeket a szó érzéki hatása rejti rabul, a ritmus a fontos. Érdekli őket a saját életük eseményeit idéző történetek. Nagyon szívesen hallgatnak állatmeséket, amelyben például bővelkedik a népmese-irodalmunk is. Fokozatosan térjünk át az egyre hosszabb, bonyolultabb szerkezetű mesékre. 4-5 évesen már el tudják választani a valóságot a mesétől, s a mese már örömöt is okoz nekik. Ez az önfeledt mesehallgatás korszaka.

5 mese, amit ajánlunk:

A három kismalac (népmese)

Két kismalac ahelyett, hogy házat épített volna, inkább vidáman játszott a szabadban.

Pedig apjuk figyelmeztette őket, hogy a gonosz farkas bármikor a közelben ólálkodhat. Két kismalac majdnem a fogát hagyta ott lustasága miatt, de a harmadik testvérnek hála, csak majdnem.

Miler, Zdeněk: Kisvakond

A cseh író tollából született történetekért rajongani fognak a kicsik. Szerencsére e rajongás csöppet sem káros, sőt, kiterjeszthető még vakond barátaira, azaz hol az erdő, hol a város megbízható lakóira, nyuszira, egérre és a többiekre.

Weninger, Brigitte: Pauli, a kisnyuszi

Pauli, a rosszcsont kölyöknyuszi folyton összetűzésbe kerül szüleivel és testvéreivel, mivel bár nem szándékosan, de mindig rossz fát tesz a tűzre. A mese végén azonban szerencsére kiderül, hogy a csínytevéseket általában jóvá lehet tenni. A gyerekek boldogan azonosulnak Paulival, így a mesélés kiváló alkalmat ad arra, hogy gyermekünkkel felidézzük a vele megtörtént, hasonló élethelyzeteket.

Finy Petra: Az Ovi-ügy

umorosA szerző egy gyermek szemével látja az óvodás élet előnyeit és hátulütőit is. Emma nevű kislány gyermeknyelvén fogalmazza meg, hogy az óvó néni anyukák megőrzését nem vállalja, így anyának haza kell mennie. Az első napon az óvodában felesleges itatni az egereket, úgyis eleget ittak már. Kiderül, hogy az óvodában sokkal izgalmasabb lenni, mint otthon! Hiszen az óvodában vannak a gyerekek, akikkel lehet játszani és az óvodának óriási játszótere is van! Szóval Emma szerint néhány kellemetlenségtől eltekintve, igazán élvezetes ez az ovi-ügy.

Berg Judit: Maszat könyvek

Szerethető karakterekről szóló mesesorozat, amelynek minden kötete két rövid történetet tartalmaz. Maszat figurája nagyon  eredeti és humoros, igazi kópé.

Berg Judit rövid mesesorozata Maszatról és barátairól – Misiről és Sáriról – egy koncepció alapján készült, mivel a legkisebb korosztálynak szerettek volna egy szerethető karakterről szóló mesesorozatot.

Az olvasóvá nevelésben nagyon nagy szerepe van  a szülőnek, aki a gyermek számára az elsődleges minta.
Szerző: Kőpataki Krisztina

Kapcsolódó cikkek