Vitamintabletták a terhességben

A patikák és a kismamamagazinok tele vannak vitaminkészítmény-hirdetésekkel. Ezek csupa jót ígérnek – vajon tényleg szükség van rájuk? Nélkülük nem megy? Érvek és ellenérvek.

Az emberi szervezet nagyon „okos”: felismeri, hogy a növekvő magzatnak milyen vitaminokra, ásványi anyagokra van szüksége az egészséges fejlődéshez és igyekszik ehhez hozzájutni. Így például a terhes nők bélrendszerében fokozódik a vas felszívódása, hogy a baba sejtjei elegendő vashoz juthassanak. Ahhoz, hogy ez az okos rendszer működhessen, az anyának is hozzá kell jutnia a megfelelő tápanyagokhoz. A kicsi elég önző ahhoz, hogy magához szívjon mindent, amire szüksége van – ehhez viszont ezeket egyrészt biztosítani kell, másrészt pótolni is, hiszen az anyának magának is komoly biológiai feladat a terhesség, a szoptatás. Ehhez a megfelelő minőségű és mennyiségű táplálék bevitele ugyancsak elengedhetetlen.

Elvben a kiegyensúlyozott táplálkozás és a szervezet változásai biztosítják mindkettőjük számára ezeket az építőanyagokat – azonban a modern életforma és étkezési szokások, illetve az ételek vitamin- és ásványianyag-tartalma messze nem ideális.  Vagyis eleve nem eszünk annyi zöldséget, gyümölcsöt, nem jutunk olyan minőségű húshoz – és például nem tartózkodunk eleget napfényen sem, hogy minden vitaminhoz, ásványi anyaghoz bőven hozzájussunk, annak érdekében, hogy a szervezetünknek legyen módja kedvére és egészségére válogatni.

Az ideális az volna, ha mindenki, de főleg a terhességet tervező nők úgy tudnának enni és általában élni, hogy biológiai szempontból ne szoruljanak rá „kiegészítésre” – a tabletták abban segíthetnek, hogy az ideálistól eltérő életformában kivédjék egyes vitaminok, ásványi anyagok hiányából származó betegségeket.

Bár még messze nem tudunk mindent az egészséges magzat fejlődéséhez szükséges tápanyag-készletre, bizonyos vitaminokról és ásványi anyagokról pontosan tudjuk, hogy milyen fontosak – és hogy hiányuk esetén milyen fejlődési zavarok fordulhatnak elő.

A gyógyszergyártók ezeket az ismereteket használják fel, amikor a „magzatvitaminokat”  összeállítják.

A folsav például már a fogantatás pillanatától nagyon fontos az idegrendszer fejlődésében, hiánya esetén súlyos rendellenességek alakulhatnak ki, ezért már a „babatervezési” szakaszban érdemes feltölteni az anya készletét. A táplálék-kiegészítők mellett a búzacsíra, a máj, a spenót, a szója vagy épp az élesztő is jó és természetes folsav-forrás.

Vasból is fontos, hogy elegendő jusson az anyai és a magzati szervezetbe: húsokkal, sötétzöld zöldségekkel, olajos magvakkal pótolható például.

Kálcium, magnézium és D-vitamin is kell a baba csontrendszerének fejlődéséhez: a tejtermékek, zöldfélék elfogyasztása mellett a bőrt is elegendő napfényhez kell juttatni.

Jódra az anya (és a baba) pajzsmirigyműködéséhez van szükség, B-vitaminokra a legkülönfélébb anyagcsere folyamatokhoz, vagyis a jódozott sóról, húsokról itt sem szabad megfeledkezni.

A terheseket azonban sokszor óvják olyan dolgoktól, amelyek segítenék a megfelelő tápanyagokhoz való hozzájutást: sokat napozni veszélyes, különösen állapotosan, ne egyenek sok zöldfélét, mert puffaszt, ne igyanak annyi tejet, ne egyenek mogyorót, mert allergizál, ne egyenek csirkét, mert hormonkezel. Ezeknek egy része megfontolandó aggodalom, más része inkább városi legenda: de a lényeg mégiscsak az, hogy az összes indokolt tanács megfogadásával valóban nem egyszerű azt az bizonyos kiegyensúlyozott étrendet összeállítani. És pláne nem mindig adottak a lehetőségek, akár anyagi, akár elérhetőségi szempontok alapján, hogy ezt az ideális menüt elfogyassza a várandós nő. Így aztán valóban sokat segíthetnek azok a készítmények, amelyek a terhesség speciális szempontjait figyelembe véve állítanak össze: ezek szedésekor azonban arra is oda kell figyelnünk, hogy mesterségesen megkönnyítjük a szervezetünknek, hogy vitaminokhoz, ásványi anyagokhoz jussanak. Semmiképp nem szabad többféle készítményt vagy az előírtnál nagyobb adagot szedni, hiszen ezeknek a molekuláknak a túladagolása is veszélyes lehet!

A terhesség alatt különösen fontos a kiegyensúlyozott táplálkozás, hiszen mind az anya, mind a magzat egészségéhez szükség van a megfelelő vitamin- és ásványianyag-bevitelre.
Szerző: dr. Gács Zsófia

Kapcsolódó cikkek